Link diversitet - Linkbuilding

Linkdiversitet: 5 ting, du skal huske, når du laver linkbuilding

Link diversitet - LinkbuildingLinkbuilding i 2015 er en del mere end ”blot at lave nogle links”. Du skal – af hensyn til Penguin-algoritmen – lave gode og relevante links, da du ellers risikerer at få straffet din side.

Hvad du eftersøger er en stærk og naturlig linkprofil. Især den naturlige del af spændende, for hvad er med til at definere en linkprofil som værende naturlig?

Vi har i OnlineSynlighed.dk taget et kig på 5 af de ting, der er med til at gøre din linkprofil unaturlig – men som, hvis du håndterer de 5 punkter rigtigt, ser helt rigtige ud i Googles øjne.

Når vi i OnlineSynlighed.dk hjælper vores kunder med linkbuilding er det blandt andet de følgende fem punkter, vi altid sikrer os er i orden.

Fælles for i hvert fald fire ud af de følgende 5 elementer er, at du med værktøjet Ahrefs.com har mulighed for at sætte tal på dem.

Du kender måske udtrykket: What gets measured gets done.

På dansk hedder det ’hvad der kan måles, eksekveres der på’.

Sagt på en anden måde har du ingen undskyldning for ikke at bringe orden i de følgende fem punkter – for data ligger tilgængelig for dig, ligesom den gør for Google:

IP Diversitet

Hvis en stor del af dine indgående links kommer fra den samme IP-adresse fortæller det Google, at de sider der linker til dig alle ligger på samme server. Det øger risikoen for, du selv har købt serveren, sat siderne op og linket til dine sider.

Med andre ord er manglende diversitet i dine IP-adresser et dårligt tegn til Google.

En naturlig linkprofil har links fra IP-adresser fra forskellige lande og med forskellige A-, B-, C og D-klasser.

Har du et mindre netværk bør du derfor være opmærksom på dine IP-adresser og på at skabe en spredning her.

Tommelfingerreglen er, at hvis du er i tvivl om IP-diversiteten i din linkprofil er for snæver, er profilen det sikkert også.

No-follow og do-follow ratio

En naturlig linkprofil indeholder både nofollow-links og dofollow-links.

Da nofollow-links i sagens natur ikke giver ”linkjuice” til videre har SEO-professionelle en tendens til at omgå dem.

Men vi skal huske også at have nofollow-links med, da de er med til at skabe den eftertragtede naturlige linkprofil.

Du kan med Ahrefs.com se, hvor mange nofollow-links kontra do-follow links, du har. Har du næsten ingen nofollow-links kan du skabe flere ved blandt andet at:

  • Skrive kommentarer på relevante blogs i din niche
  • Bruge fora inden for samme niche
  • Oprette få profilsider
  • Og linke ud til andre WordPress-sider med din egen WordPress-side for derved at få pingbacks

Dine ankertekster

Måske det vigtigste punkt på listen er dine ankertekster.

Ankerteksten er den tekst, der udgør linket. Hvis linket er ”Tryk her” er det ”Tryk her”-teksten, der er din ankertekst.

Ankertekster er et stærkt våben inden for søgemaskineoptimering. Ankerteksten fortæller både brugeren og Googles robotter, hvad de kan forvente at finde på den anden side af linket. Hvis du linker til din egen side med det søgeord du gerne vil op på skaber det link mere værdi, end hvis du linker med en neutral ankertekst som ”klik her”, ”link” eller ”kilde”.

Alt dog med måde.

Er du faldet for fristelsen for at lave lidt for mange ankertekst-specifikke links bør du skabe links med mere neutrale ankertekster for at veje op.

I nogle brancher med hård konkurrence – fx lån, a-kasser og forsikring – kan en højere grad af søgeordstunge ankertekster accepteres. Dette skyldes at de fleste af siderne inden for denne branche bruger søgeordstunge anketekster og derved bliver det normalen i branchen.

Med Ahrefs.com kan du kigge på dine konkurrenternes sammensætning af ankertekster – er du meget mere aggressiv end de er bør du skabe flere links med neutrale ankerteksten.

Hvis du ligger i den lave ende i forhold til dine konkurrenter – og dine konkurrenter rangerer over dig – kan du dog modsætningsvis skabe flere søgeordstunge ankertekster til din side.

”Bad neighbourhoods”

Har du et billigt webhotel hos eksempelvis UnoEuro eller Meebox benytter du dig af ’shared hosting’. Du deler pladsen på serveren med ofte flere hundrede andre sider, men til gengæld betaler du en lav pris for at have din plads på webhotellet.

Det duer bare ikke, hvis dit naboskab er med ’sider af tvivlsom kvalitet’ – fx spamsider, sider inden for den erotiske branche eller lignende.

Her minder en server lidt om en lejlighedsblok. Din lejlighed kan være flot og indbydende, men ligger den ved siden af en rockerborg er det begrænset hvor meget, din ejendomsmægler kan sikre dig for den.

Har du problemer med naboskabet på din server – du kan bruge et værktøj som My-IP-Neighbours.com til at tjekke dine virtuelle naboer – bør du skifte til en server, du ejer.

En dedikeret server med din egen IP koster som minimum et par hundrede kroner om måneden – til gengæld svarer din side hurtigere, du ligger ikke ved siden af en virtuel rockerbord og du får bedre service af din hostingudbyder. For en seriøs virksomhed er det et nemt valg at træffe.

Domain authority

Sidst men ikke mindst gælder fortsat devisen, at et stærkt link er bedre end 1.000 svage.

Har din side 300 ”Linking root domains” (300 forskellige domæner, der linker til dig) er det som udgangspunkt godt. Blot en promille af alle danske websites har mere end 100 linking root domains.

Men er alle dine linking root domains ”svage” sider i brancher, der ikke er relateret til din, vil du aldrig få topplaceringer.

Du bør bruge tid på at skabe stærke og relevante links – også selvom du kan få mange ”nemmere” links på den samme tid, du skal bruge på de stærke.

Det øger din gennemsnitlige domain authority, der linker til dig – og det forbliver et af de stærkeste signaler til Google. Linker anerkendte sider i din branche til dig vil du også have gode chancer for at få de profitable førstepladser på dine ønskede søgeord.

John Nielsen