Derfor er det en dårlig idé at købe sig til følgere på Instagram

Flere tusinde følgere på Instagram er et drømmescenarie for mange virksomheder. Men kampen om at nå dertil kan være svær og langtrukken, og for nogle vil det aldrig lykkes.

Derfor vil det for nogle virksomheder måske virke fristende at købe sig til flere likes eller følgere på mediet, så de kan komme godt fra start og opnå en større synlighed samt flere kunder.

Mange følgere på Instagram sender ofte et signal om, at virksomheden eller brandet er værd at følge. Dette er også grunden til, at virksomheder synes det er nemmere og hurtigere at købe sig til flere følgere. Desværre har disse købte følgere ikke nogen positiv indvirkning på, hvordan din profil bliver opfattet, og i værste tilfælde kan du få lukket din profil.

I denne artikel kommer vi nærmere ind på, hvorfor det er en rigtig dårlig idé at bruge tid og penge på at købe sig til følgere, og hvad du skal gøre i stedet.

Du kan ikke få engagement fra købte følgere

Hvis du gerne vil opnå større engagement og flere følgere på din instagram konto, er falske og købte følgere ikke vejen frem. De fleste købte følgere er robotter eller inaktive profiler, og disse vil dermed ikke engagere sig i din virksomheds opslag. Eftersom de fleste virksomheder er på Instagram for at få flere af deres følgere til at se deres brand og indhold, og herefter konvertere dem til betalende kunder, vil du ikke få noget ud af dine købte følgere. Disse følgere vil ikke engagere sig i dine opslag, hverken ved at like eller kommentere. Det betyder ganske enkelt, at du ikke får nogen respons på dit indhold, som kan føre til et evt. køb. Jo færre der engagerer sig i dit indhold, jo mindre sandsynlighed har du for, at nå ud til endnu flere gennem ”udforsk” funktionen.

Købte følgere går ud over din troværdighed

Hvis du vælger at købe følgere på din Instagram profil, vil det hurtigt gå udover din troværdighed.

Mange af de følgere du kan købe dig til er enten inaktive profiler eller falske profiler. Hvis disse udgør en stor del af dit samlede følgerantal, vil det se mistænksomt ud, og det vil bevirke, at dine reelle følgere ikke har tillid til dig og dit brand. Endvidere vil falske følgere hurtigt kunne skabe utroværdighed, når de vælger at kommentere med ligegyldige eller upassende kommentarer på dine opslag. Dette vil hurtigt blive set af dine reelle følgere, som hurtigt opdager, at disse profiler er falske.

Du risikerer at blive spammet

Når du vælger at købe dig til flere følgere, risikerer du at udsætte dig selv og dine reelle følgere for spam. Det skyldes, at nogle af de falske følgeres formål udelukkende er at spamme dig og/eller dine følgere. De købte følgere har dermed nemt mulighed for at spamme dig på Instagram eller mail, hvis de har fået adgang til denne gennem Instagram. Hvis, og når, dine reelle følgere opdager, at de er blevet spammet med indhold, fordi de følger din virksomhed, vil der ikke gå lang tid, før de formentlig vælger ikke at følge dig. Udover at miste reelle følgere, er du ligeledes blevet udsat for en hel del spam som følge af de købte følgere.

Instagram fjerner dine købte følgere

Instagram har efterhånden eksisteret i mange år, og derfor har mediet også en stor portion viden og erfaring omkring falske og købte følgere. De har set det før. Det betyder dog også, at de gør en stor indsats for at kigge efter falske følgere og fjerne dem fra influencere eller virksomheders profiler. Dette gør de, fordi de ønsker, at brugerne har en god oplevelse på mediet. De falske profiler bidrager ikke ligefrem til, at dine brugere får en god oplevelse, hvis de eks. bliver spammet af disse falske profiler.

Hvis Instagram opdager, at du har købt dig til en masse følgere, kan du godt regne med, at du mister en hel del penge, fordi de falske følgere fjernes af Instagram. Derfor er der altså ingen fordel i at købe disse, fordi det altså opdages.

Ydermere kan du risikere at din virksomhedsprofil bliver lukket eller suspenderet af Instagram som følge af, at du har købt dine følgere. Det er nemlig noget der går imod Instagrams politikker, og er dermed en yderst dårlig idé.

Købte følgere køber ikke dine produkter

Som tidligere nævnt, så vil de købte følgere ikke engagere sig med dit brand, da disse ikke er ægte følgere.  Det betyder også, at der ikke er nogen chance for, at de rent faktisk ser det indhold, du poster, eller besøger din hjemmeside for at købe dine produkter. Derfor er det formålsløst at begynde at købe sig til følgere, da du i sidste ende har brugt en masse penge på ingenting. Og der er jo ingen grund til at spilde dine budgetkroner væk.

Du bør i stedet bruge dit budget på at få eks. et bureau til hjælpe dig med din synlighed på mediet, eller bruge penge på at annoncere på Instagram. På den måde kan du nemmere og bedre tiltrække flere potentielle kunder som rent faktisk eksisterer i virkeligheden. Når du bruger energien og pengene på rent faktisk at brande dig selv gennem Instagram, vil du også opleve at få flere besøgende og betalende kunder.

Opnå flere følgere med god samvittighed

Det kan være svært at opnå flere tusinde følgere på Instagram, uanset om du er influencer eller virksomhed. Men uanset hvad, må du aldrig begynde at købe følgere. Dette kan nemlig medføre en masse negative konsekvenser, som eks. færre reelle følgere og mistet troværdighed. Men hvis du gerne vil have flere følgere, som ikke bare er falske profiler, hvordan gør du så det?

Det hele handler om at skabe godt og unikt indhold på Instagram. Når du udgiver indhold der er relevant for din målgruppe, øger du sandsynligheden for, at flere vil følge dig. Brug gerne forskellige typer af indhold, som eks. stories, Reels og almindelige opslag. Du bør ligeledes benytte dig af hashtags korrekt, så du på den måde kan øge din synlighed.

Hvis du ikke er en haj til Instagram, eller ikke gider bruge tid på at lave indhold med jævne mellemrum, så kan du altid ringe til os på telefon 70 13 63 23. Vores mange års erfaring i indhold på de sociale medier kan give dig en solid profil på mediet, som i den grad er værd at følge.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen