#1 er vigtigere end nogensinde før – SERP’s skrumper
Du har nok vænnet dig til gennem mange år, at Googles første side har 10 søgeresultater.
Sådan har det altid været og sådan vil det altid være – eller er det nu også sådan?
Faktisk begyndte Google allerede for år tilbage at servere 7 søgeresultater, når du søgte på en specifik forening eller virksomhed. Tankegangen var her, at du var så tilbøjelig til at trykke på resultat nummer 1, at de sidste 2-3 irrelevante resultater slet ikke var nødvendige.
I midten af 2014 så vi første gang søgeresultater med kun 4 (!) organiske resultater – foruden de mange annoncer ovenfor og til højre for de fire organiske resultater, naturligvis.
For dig, der benytter dig af SEO (søgemaskineoptimering) som markedsføringskanal betyder det én ting – plads nummer #1 i søgemaskinerne er vigtigere, end den nogensinde har været.
For ligger du nummer #5 kan dette svare til at ligge på side 2, hvis du er uheldig – og side 2 er praktisk taget det samme som overhovedet ikke at eksistere.
Få resultater hænger sammen med sitelinks
De søgeord, hvor du risikerer at få færre søgeresultater end 10 er oftest de resultater, hvor resultat nummer #1 har ”sitelinks”.
Sitelinks er de links, du ser under resultatet, hvis du søger efter en given virksomhed – se fx hvad der sker, hvis du søger efter ”online synlighed” som er navnet på vores virksomhed:
Lige netop for ”vores” søgeord er der også kun 7 resultater på side 1. Det betyder, at vi også har et potentiale for senere kun at have 4 søgeresultater.
Når det således fortrinsvis er ved en præcis søgning på virksomheder og foreninger bør du ikke frygte for, at søgeordet ”tømrer aarhus” lige om lidt bliver med blot 4 søgeresultater på side 1 – med mindre en virksomhed med navnet ”Tømrer Aarhus” får etableret sig i sådan en grad i søgeresultaterne, at Google tror, søgningen ”tømrer aarhus” er efter lige netop denne virksomhed og ikke længere er en generel søgning efter hjælp.
De skrumpende søgeresultater er en udfordring for dig, der arbejder med søgemaskineoptimering – med mindre du da ligger i top 4. Gør du det kan du se frem til at få skåret alle andre resultater på siden væk!
Hvad kan jeg gøre for at fylde mere?
Med færre og færre organiske søgeresultater på side 1 og et øget fokus på annoncer har du reelt én mulighed for at fylde mere, når Googles brugere søger efter din ydelse eller dit produkt.
Og det er at tage pungen op ad lommen og begynde at betale for Google AdWords.
Vi anbefaler i OnlineSynlighed.dk at bruge Google AdWords – for bliver dine annoncer sat op korrekt har du her kilden til mange besøgende og konverteringer til en pris, du altid kender. Du har et markedsføringsapparat, du kan tænde og slukke for som du har brug for flere eller færre kunder.
Det er de færreste virksomheder der er så privilegerede med deres markedsføring.
Til at starte med bør du som minimum annoncere på dit eget navn. Det koster meget få kroner at annoncere på dit eget navn – til gengæld mindskes risikoen for at en konkurrent får lov til at stjæle ”dine besøgende” også markant.
Lokal virksomhed? Brug Google My Business
Hvis du har en lokal-baseret virksomhed – som fx det førnævnte eksempel med en tømrer i Aarhus – har du ydermere mulighed for at bruge Google My Business til at promovere dig selv.
Google My Business er det, der tidligere var kendt som Google Places.
Du kan oprette din virksomhed på Google My Business. Her kan du samtidigt angive adresse, åbningstider, en beskrivelse af dig selv, anmeldelser og meget mere.
Når en person i Google så søger efter lige præcis din virksomhed får du en udvidet ”infoboks” i højre side af søgeresultaterne, hvor du er vant til, der er annoncer – og samtidigt figurerer du i de specielle ”lokale søgeresultater”, når der søges efter en tømrer i Aarhus, en advokat i Roskilde, en murer i Odense eller hvad det nu måtte være.
De lokale søgeresultater ser sådan her ud:
De lokale søgeresultater er lidt af en ”genvej” til side 1 – uden, at du skal betale for hvert eneste klik som du skal med Google AdWords eller bruge mange måneder på at kæmpe dig til tops, som du er vant til det fra søgemaskineoptimering.
Googles egne resultater kommer til at fylde mere
En ting er hvordan tingene lige nu ser ud i de danske søgeresultater.
En anden ting er hvordan tingene ser ud, hvis vi kaster et blik på de amerikanske pendanter til danske søgeresultater.
I de amerikanske søgeresultater kan vi ofte se, hvad vi får som det næste i Danmark – det gjaldt tidligere opdateringer som Product Listing Ads og Knowledge Graph.
I de amerikanske søgeresultater er der flere knowledge graphs og mere fokus på den Google News-tjeneste, der i Danmark i store træk er ukendt.
Google News samler nyheder fra de største medier og præsenterer disse i sine egne søgeresultater på egen platformen. Google er blevet kritiseret for på denne måde at tjene penge på andres indhold, men hævder selv, de er med til at sende mere trafik til de online aviser, der desperat har brug for det.
Derudover er du i de amerikanske søgeresultater mere tilbøjelig til at se resultater fra Play Market, end du er på dansk.
SEO bliver per definition sværere med tiden
Hvor svært det er at rangere på et givent søgeord afhænger altid af konkurrencen på det enkelte ord.
På denne måde bliver SEO med tiden per definition sværere, da der konstant kommer flere og flere resultater til i alle former for brancher.
For at gøre ondt værre for de der arbejder med søgemaskineoptimering skal du også medregne den stigende konkurrence om de få pladser på side 1, der er tilbage – de 4-7 resultater, du kan se, når Googles annoncer og links til egne tjenester som News, Play Market og in-depth articles først er blevet vist.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407