SEO - Generalist eller Specialist

SEO – Generalist eller Specialist – hvad er bedst?

SEO - Generalist eller Specialist
Hvorvidt det bedst kan svare sig at hyre en SEO-specialist eller en online marketing-kyndig har altid været en god kilde til debat.

SEO-specialisten kan semantisk kode til fingerspidserne, laver søgeordsanalyser i søvne og kan skabe naturlige links på en halv time – men har til gengæld ikke så stor forståelse for sporing af de besøgende, opsætning af remarketing-kampagner og hvordan du skaber konverteringer på siden.

På den anden side står den online marketing-kyndige og kan hjælpe med lidt af det hele – men uden for alvor at brillere inden for søgemaskineoptimeringsfeltet.

Vi har gjort os lidt tanker om, hvad du – der skal til at investere midler i online marketing, herunder søgemaskineoptimering – bør vælge.

Svaret kommer længere nede og afhænger af din situation – men vi vil gerne lige føre dig forbi to vigtige pointer først:

Alle grene af online-forretning skal tænkes SEO ind

Søgemaskineoptimering i dag er et felt, hvor du skal tænke ikke alene din PR og dine søgeord ind, men også alle andre grene af din online tilstedeværelse.

Det betyder at:

  • Din programmør skal opsætte dit website, således Googles robotter er i stand til at læse indholdet
  • PR-delen skal huske at skabe ikke blot omtale, men også henvisninger i de medier, der kommer historier i
  • Tekstforfattere skal tænke over deres overskrifter, det semantiske aspekt af deres sprog og spekulere i længden af deres artikler
  • Din side skal i store træk undgå iframes, flash, frames og andre teknikker hvor Google ikke kan indlæse indholdet
  • Din video skal indlejres, så Google kan læse indholdet

Og sådan bliver listen ved.

Du kan ikke se SEO som en isoleret disciplin, hvor du laver nogle artikler og lidt links – hvis ikke fundamentet er i orden, og du i øvrigt har søgemaskineoptimering i tankerne med hvad du foretager dig online i øvrigt, vil dine konkurrenter tage førstepladsen i stedet for dig.

Konkurrencen om de danske søgeresultater bliver mere og mere intensiv dag for dag – for år tilbage kunne du komme til tops med en mindre indsats, men i dag kræver det dedikeret arbejde på tværs af hele din virksomhed.

Linkbuilding kræver fortsat speciale

Piller vi et øjeblik linkbuilding ud som en selvstændig disciplin inden for søgemaskineoptimering kræver dette fortsat ekspertviden.

Dette især efter Google lancerede deres Penguin-algoritme.

Med Penguin gjorde Google det med et slag muligt at straffe din side for dårlige links – frem for blot ikke at tillægge dem værdi.

Penguin-opdateringen var en reaktion på at en stigende del af SEO-miljøet manipulerede søgeresultaterne med linkbuilding baseret ikke på kvalitet, men kvantitet.

Linkbuilding har ændret sig markant siden da. Det er fortsat med relevante og stærke links, at du kan rykke din side fra nummer 5 til nummer 1 på den forreste side – men det er også her, du risikerer at ødelægge alt det andet arbejde, du har lagt i din side.

”Billige links” er per definition farligt at købe – brug hellere flere midler her og hyr en ekspert inden for linkbuilding.

Overlad hele din marketing-afdeling til generalisten

Hvis du i din virksomhed hverken sidder med Google AdWords, Facebook marketing, søgemaskineoptimering, nyhedsbreve eller noget i den retning bør du finde en generalist, der kan holde styr på alle facetter.

En specialist vil givetvis kunne gøre det få procent bedre inden for hver kategori – men du taber meget ved ikke at have viden fra den ene genre med ovre i den anden og det kan en samlet person sikre.

Din viden omkring hvilke ord, der konverterer i dine AdWords-kampagner skal du bruge i SEO-arbejdet – ligesom du skal bruge din viden inden for Google Analytics til at se, hvilke søgeord du skal sætte ind på for at skabe flere besøgende.

Vil du gerne lægge arbejdet fra dig er en generalist vejen at gå.

Udfør selv arbejdet – men med guide fra specialist

Vil du gerne selv stå for SEO-arbejdet – enten for at lære mere eller for at spare penge på SEO-investeringen – bør du alliere dig med en specialist.

Specialisten kan hjælpe dig med at udstikke en plan, du kan følge. En plan kan bestå af elementer som:

  • En søgeordsanalyse med en komplet og prioriteret liste over de søgeord, der skal skrives indhold til
  • Retningslinjer for linkbuilding og muligheder i forhold til branchen
  • Liste over de tekniske aspekter af din side, der skal ændres

Og hvad der ellers kan være relevant afhængig af din situation.

Specialisten kan her guide dig i den rette retning – og du har mulighed for selv at udføre arbejdet og derved både spare penge på budgettet, men også selv dygtiggøre dig inden for søgemaskineoptimering.

Du kan vælge at lade en ekspert inden for hver ”gren” af online marketing udstikke de retningslinjer, du herefter efterfølger.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *