Har du et upålideligt site? Det kan være grunden til, du ikke bliver fundet i Google

Soegemaskineoptimering tillid

Googles algoritme er ret avanceret, og Google vil af naturlige årsager ikke fortælle, hvordan de over 200 forskellige faktorer, der har betydning for placeringerne i søgemaskinen hænger sammen. Nogle ting har de dog løftet sløret for, og andre ting kan man tænke sig til, og derfor ved vi trods alt lidt om Googles algoritme.

En ting, vi i branchen er sikre på er en portion af regnestykket, er en del, som handler om tillid eller pålidelighed. Google er amerikansk, og derfor slår jeg over i engelsk, fordi det handler om ’trust’.

Google har en såkaldt TrustRank, som er vigtig for algoritmen. Som i meget vigtig. Man kan godt kalde den afgørende.

TrustRank har 2 primære funktioner. Den skal vurdere, om man kan stole på din side, og så skal den vurdere, hvorvidt Google kan stole på de andre ’signaler’, der er en del af algoritmen. ’Signaler’ er det udtryk, man bruger om de faktorer og elementer, som er en del af Google algoritme, der sorterer søgeresultaterne.

3 eksempler på ’TrustRank’-faktorer

Med det i baghovedet kommer det naturlige spørgsmål så: Hvordan får jeg et site, som Google stoler på? Og det er et godt spørgsmål. Der er rigtig mange måder at vise, at ens side er værd at stole på, så det er ikke lige til at lave en manual.

Alligevel har jeg 3 elementer, som man bør overveje. Der er et helt mindset, som er godt at have med sig, og det forklarer jeg lidt længere nede, men først 3 eksempler på faktorer, der kan give dig en bedre score i Googles TrustRank.

  • Udgående links
    Når vi tænker på links i forhold til SEO, tænker vi traditionelt på dem i forhold til dem, der peger på vores side. Google anser dem som en form for anbefalinger, så det er godt med links til ens side fra andre sider.Man skal dog også tænke over at linke ud fra ens egen side. Ved at henvise til tunge sider med høj autoritet (og trust) viser man Google, at man trækker sin viden eller sine budskaber fra sider, man kan stole på. Det skaber troværdighed i Googles øjne. Det bliver i øvrigt bakket op af denne undersøgelse.
  • Besøgendes adfærd
    Google følger med i, hvordan besøgende på din side opfører sig. Dette er også en ting, som fortæller Google, hvorvidt man kan stole på din side eller ej. Det fortæller også noget om, om de besøgende finder det, de skal bruge, så der er også noget ’kvalitet’ over det.Tanken bag det er, at hvis brugerne kommer ind på siden og smutter med det samme igen, er kvaliteten af indholdet ikke højt, og hvis siden ikke holdet det, den lover (altså man finder ikke det, man søger efter), bliver den anset som upålidelig.
  • Aktivitet på sociale medier
    Hvis du har konti på sociale medier, skal du bruge dem. Du har sandsynligvis en eller anden form for forbindelse mellem dit site og dine sociale medier, og Google kan godt regne ud, hvem der er hvem.Hvis du har en masse sociale medier, der ikke sker noget på, er det mistænkeligt. Man kunne fristes til at tro, at du bare har lavet dem for at fange kunder, fordi så er du på de sociale medier eller måske endda bare for at manipulere med Google. Det er Google ikke glad for.

Kom i det rigtige mindset

Google er din ven

Som nævnt lidt tidligere i artiklen er der et mindset eller en grundtanke, som er værd at huske, hvis man gerne vil rangere godt i Googles søgeresultater. Man skal huske, at Google gerne vil give den bedst mulige oplevelse til sine brugere.

Der er en serie humoristiske videoer, der leger med tanken om, at Google er en rigtig person, og den tankegang er ikke helt dum. Forestil dig, at Google er din ven, som kender alt og alle – I kender typen – og han vil gerne hjælpe, når du mangler noget.

Du spørger din ven Google om, han kender en god bilforretning.

Hvem vil din ven Google, der gerne vil hjælpe dig mon anbefale? Bilforretningen, som godt nok har et par skilte ved vejen, men nummeret på den er ændret i mellemtiden, hvor folk går igen uden at forhøre sig om nogen af bilerne, og som ikke forhandler nogen originale dele i det tilknyttede værksted?

Eller bilforretningen med det rigtige nummer, webadresse og åbningstider på skiltene, hvor interesserede bilkøbere kigger på bilerne i forretningen og snakker med sælgere, og som har hylder med originale reservedele og tilbehør?

Husk, at Google er din ven. Google vil gerne sende dig til et sted, du kan stole på. Hvis Google ikke kan stole på dit site, bliver du skubbet ned i listen af søgeresultater.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Mikkel Guldbjerg Jensen

Mikkel er uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og er specialiseret inden for skabelsen af fængende og engagerende indhold. Hans baggrund gør ham til en værdifuld sparringspartner for vores kunder inden for strategi og kommunikation i bred forstand.
0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *