Online ophavsret – Køb dine billeder eller tag selv

Online ophavsret: Køb dine billeder eller tag dem selv

Online ophavsret – Køb dine billeder eller tag selvDet er nemt lige at søge på Google efter et billede, du kan bruge til dine artikler, produkter, tjenester og ydelser – men der er stor sandsynlighed for, at du ved at ”låne” det billede krænker en fotografs ophavsret.

Det kan være dyrt, hvis fotografen opdager det og kræver en godtgørelse herfor.

Du undgår risikoen i din virksomhed ved enten at købe rettighederne til dine billeder eller tage dem selv.

Men hvordan er det nu – hvis du har købt et billede, kan du så bruge det uden begrænsninger og hvad sker der, hvis dine billeder bliver stjålet?

Ophavsret i Danmark

I Danmark får du automatisk ophavsret over dine værker. Et værk er eksempelvis et maleri, et billede du tager eller en tekst, du skriver. Den tekst du læser lige nu er også ophavsretligt beskyttet. De enkelte ord og bogstaver ejer ingen, men sammensætningen er unik og må derfor ikke kopieres.

Ophavsretten gælder uanset, om du skriver det på din side eller ej. Det er derfor ikke nødvendigt med et lille ”Copyright”-symbol i bunden af din side som du ellers kender det fra amerikanske sider.

Hvis du kopierer et billede over nettet krænker du fotografens ophavsret – med mindre, denne fotograf har gjort billedet frit tilgængeligt. Det er et aktivt valg fotografen skal foretage og derfor undtagelsen og ikke reglen.

Ved kopieringen opnår fotografen ret til en kompensation fra dig i form af en godtgørelse. Hvor meget kompensationen skal være på afhænger af det konkrete eksempel, herunder om du var i god eller ond tro, hvor mange steder du har publiceret billedet og en række andre ting.

Ophavsret kan blive en stor forretning og kompensationer på flere tusinde kroner for et billede er ikke uhørt, hvis der er tale om få billeder, men mange reproduktioner.

Derfor må du – med andre ord – aldrig kopiere billeder fra Google, med mindre du har brugt indstillingen ”Må anvendes” under søgeindstillinger. Her vil du få vist billeder gjort frit tilgængelige typisk ved en af de få gratis stockphoto-databaser, Tumblr eller Wikimedia Commoms.

Begrænset brug selv ved købte billeder

Dit alternativ er enten at tage dine billeder selv eller købe dem. Hvis du tager dine billeder selv er det simpelt. Du skal dog være opmærksom på, at nogle motiver er beskyttede – du må eksempelvis ikke tage et billede af Den Lille Havfrue og anvende dette kommercielt.

Selv hvis du køber dine billeder skal du være opmærksom på hvilken licens, det sker under. Købte billeder må du typisk gerne anvende såvel privat som kommercielt, men især den kommercielle del kommer ofte med en grænse.

Det betyder, at du gerne må bruge det billede du har købt eksempelvis på din blog eller firmahjemmeside – men skal du printe 500.000 flyers og dele dem ud i København eller Aarhus kan reglerne være nogle andre. Du bør derfor læse betingelserne igennem hos den stockphoto-database, hvor du køber dine billeder.

Du kan købe billeder blandt andet hos:

  • iStockphoto
  • Shutterstock
  • Fotolia
  • Bigstockphoto
  • 123RF

Der findes også en række databaser med gratis tilgængelige stockphotos. Vær dog opmærksom på i hvilken grad du må bruge billederne gratis. At du må downloade og bruge på din firmahjemmeside betyder ikke, du må bruge dem i et kommercielt værk, du sælger.

Se blandt andre:

  • Pexels
  • com
  • Stocksnap
  • Pixabay

Ved nogle sider er det ydermere en betingelse, at du henviser til kilden eller fotografen for at du må bruge dem. Læs betingelserne grundigt igennem første gang forinden du begynder at bruge siderne.

Må andre bruge dine billeder?

Har du taget billeder selv må andre ikke bruge dem.

Hvis dine billeder bliver kopieret af en konkurrent er det derfor dig, der har mulighed for at søge om kompensation.

I praksis bør du sørge for at bevise krænkelsen har fundet sted med screenshots og ydermere bevise, det er dig, der har taget billederne. Herefter har du mulighed for at sende et godtgørelseskrav. Accepterer krænkeren kan du sende en faktura og hvis ikke er du nødt til at få dit krav verificeret ved det danske domstolssystem. De fleste ophavsretlige krav er under 50.000 kroner. Her har du mulighed for at køre din sag som en småsag, hvilket sker under forsimplede regler og med en hurtigere sagsproces end almindelige retssager – foruden at det er markant billigere og uden behov for en advokat på sidelinjen.

Kopier hverken billeder eller tekst fra producent

Vi anbefaler, at du aldrig kopierer billeder eller tekst fra en producent, hvis varer du sælger.

Hvis du kopierer billeder og tekst opstår en række problemer:

  • Billeder og tekst kan være ophavsretligt beskyttet. Selv hvis producenten giver dig lov er der risiko for, at producenten har kopieret et billede og at du derved også ender med at krænke den oprindelige ophavsretshaver. I dette tilfælde er såvel du som producenten ansvarlig og skal betale en kompensation.
  • Du kan de samme billeder og den samme tekst som alle andre butikker, der sælger de samme produkter. Du skiller dig ikke ud. Billeder er et fantastisk redskab til at sælge dine produkter og ydelser og det er derfor synd og spildt potentiale at bruge de samme som alle andre. Ydermere opstår der et ”duplicate content”-relateret problem, hvis du har den samme tekst som alle dine konkurrenter.

Derfor bør du som det mindste skrive dine tekster selv eller investere i at få dem skrevet. Hvis du benytter dig af freelancere bør du med en kontrakt gøre leveringen og betalingen betinget af, at ophavsretten til teksten tilhører dig. Køber du en tekst af en freelancer køber du nemlig som udgangspunkt alene brugsretten og ophavsretten ejes derfor fortsat af den, der oprindeligt skrev teksten – eller tog billedet.

Ophavsret er et i praksis meget kompliceret emne, hvis du dykker ned i detaljerne, men de overordnede linjer er klare.

Kopier ikke billeder på nettet – køb dem eller tag dem selv. Og skriv selv dine tekster både af hensyn til SEO og ophavsretten!

Har du brug for hjælp? Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk for at høre mere – eller benyt formularen herunder.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen