Contract

Pas på: Derfor kan “smarte” aftaler ende med at koste dig dyrt

Contract

Rigtig mange virksomheder og organisationer overlader opbygningen til professionelle bureauer, når de skal have lavet en hjemmeside. Og det er der egentlig som udgangspunkt intet problem i.
Men dog er det vigtigt, at du er påpasselig med hvem, du indgår samarbejde med, og på samme tid også hvilke aftaler du accepterer og skriver under på ved indgåelse af aftalen.
Ellers kan det komme til at koste dig dyrt i den lange ende.

Artiklens indhold:

  1. En ændring der kostede samarbejdet.
  2. Når man må starte fra scratch – for anden gang.
  3. Sørg for at få ophavsretten.
  4. Nogle af fordelene ved at eje sin egen hjemmeside.
  5. Vælg din samarbejdspartner med omhu.

En ændring der kostede samarbejdet 

Dette indlæg har vi valgt at skrive, da vi for nylig har hjulpet en kunde i installationsbranchen ud af kløerne på et bureau, som havde opbygget vedkommendes hjemmeside.
Kunden havde først og fremmest ikke selv ophavsretten på hjemmesiden, og havde tidligere betalt et noget højt månedligt beløb til bureauet for at have hjemmesiden hos dem.
Kort før udgangen af 2019 blev situationen ikke bedre, da kunden fik besked om, at der ville ske en ændring i samarbejdet, som ville komme til at koste ham 15% af hans virksomheds omsætning fremadrettet i stedet for det beløb, som han tidligere var blevet opkrævet for hans hjemmeside hver måned.
I dette tilfælde ville 15% af omsætningen altså betyde en betaling til det pågældende bureau på 300.000 kroner månedligt, da kunden har en omsætning på ca. 2 millioner!
Heldigvis havde kunden mulighed for at opsige samarbejdet hos bureauet, som han valgte at gøre med det samme. Og så gik vi ellers i gang med at få ham lavet en ny hjemmeside til hans forretning. Uden lumske betingelser som en del af kontrakten.

Når man må starte fra scratch – for anden gang

Hjemmeside

Historien ovenfor var en noget ærgerlig situation og belastning for kunden, som, fordi han ikke selv havde rettighederne til sin hjemmeside, måtte opsige samarbejdet og betale endnu et bureau, som i dette tilfælde blev os, til at starte forfra med opbygning af en ny side, som herefter skulle opnå lige så god rangering i søgemaskinerne, som den tidligere side. Og det sker altså ikke blot ved et trylleslag, som du nok godt ved, hvis du har bare lidt viden omkring SEO.
Desuden oplever vi også ofte virksomheder, som har skrevet under på samarbejdsaftaler uden at bemærke, at der med småt stod, at kontrakten var bindende i et X antal år. Eller at ophavsretten til det udviklede hjemmesidedesign udelukkende tilhørte bureauet, som havde opbygget det og altså ikke virksomheden selv.
Og det er altså en direkte ondsindet måde at drive forretning på af bureauerne, hvis du spørger os.
For bureauerne ved godt, at det er omkostningstungt for virksomhederne, hvis de skal skifte udbyder, og dette binder altså derfor oftest kunderne til dem igennem sådanne aftaler.

Sørg for at få ophavsretten

OPhavsret

Det kan altså komme til at ramme dig hårdt, hvis du ikke er inde i reglerne, når du hyrer et bureau til eksempelvis at opbygge din hjemmeside fra bunden, udvikle et nyt design eller lignende.
For selv om du bestiller fremstillingen af et bestemt stykke software, betyder det ikke nødvendigvis, at du automatisk får ophavsretten til det. Og faktisk findes der i dag rigtig mange eksempler på virksomheder, som har oplevet, at det stykke software, som de købte hos udbyderen, blev solgt til andre virksomheder i samme branche.
Derfor vil det altså altid være en fordel at få aftalt, at du og din virksomhed har ophavsretten på produktet inden arbejdet med det påbegyndes, så der ikke opstår misforståelser.
Derudover kan det også være en god idé, at din virksomhed registrerer jeres domæne i eget navn, og dermed undgår at ende i en situation, hvor et bureau potentielt har mulighed for at tage jeres domæne som gidsel.
For det kan få fatale konsekvenser for din virksomhed, hvis bureauet som du har købt et produkt hos, blot sælger det videre til dine konkurrenter efterfølgende.

Nogle af fordelene ved at eje sin egen hjemmeside:

  1. Du står ikke tomhændet, hvis du vælger at opsige.
  2. Du kan gøre lige hvad du ønsker med din side, fordi du selv ejer den.
  3. Hvis du glemmer at opsige samarbejdet inden fornyelse, står du ikke med en stor regning.
  4. Du vælger selv, hvor din hjemmeside skal hostes.
  5. Du har ingen bindingsperiode.

Vælg din samarbejdspartner med omhu 

Samarbejde

Et sundt og godt samarbejde med et bureau bygger på tillid, og her skal bureauet vinde din tillid og gør sig fortjent til den. Og det gør de, ved at vise dig at de vil dig og din virksomhed det bedste, og ikke blot er ude på at tjene penge.
Det er her vigtigt, at du har en tillidsskabende relation til bureauet, som du samarbejder med, da dette vil gøre det langt lettere for dig at involvere dem i din virksomhed.
Vigtigst er det dog, at du hele tiden er opdateret på, hvad bureauet foretager af tiltag, og at du løbende orienteres om disse samt resultaterne heraf.
For det er trods alt din virksomhed og dit livsværk, som de har adgang til.
I dag findes der mange forskellige løsninger, tilbud og priser, som kan være svære at gennemskue, og netop derfor skal du altid sørge for at læse det med småt, hvis du får et ”godt” tilbud.
Sørg desuden også for at undersøge din nye samarbejdspartner, før du skriver under på noget. Ellers kan du hurtigt ende i en dårlig aftale med skjulte gebyrer og lange bindingsperioder.

Du bør altså altid være påpasselig og aldrig indgå samarbejdsaftaler med udbydere, som eksempelvis ikke vil give dig ophavsretten til indhold og design på DIN hjemmeside, som du betaler dem for at vedligeholde og opbygge for dig. Sørg i stedet altid for at domænet tilhører dig og ikke din udbyder. Og at du har alle rettigheder til din egen side.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, står vi altid klar til at hjælpe dig, som vi gjorde i eksemplet med kunden, der var kommet i knibe efter samarbejdet med et tidligere bureau. Vi fratager dig aldrig ophavsretten på din hjemmeside, har ingen lange bindingsperioder eller fikse løsninger.

Kontakt os på telefon: 70136323 eller ved at udfylde formularen herunder.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen