Undgå duplikeret indhold – pas på originaliteten

Det er stort set uundgåeligt at blive kopieret på internettet. Hvad enten det drejer sig om en lille produkttekst eller lange artikler, er der folk som kopierer dem hele tiden. Kopieret indhold, også omtalt som duplikeret indhold er et stigende problem for mange virksomheder. Desværre er det de færreste som rent faktisk ved, at de bliver kopieret. Denne uvidenhed kan desværre koste mange virksomheder dyrt, da duplikeret indhold har en negativ effekt på deres virksomhed.

Vi har tidligere skrevet en artikel om, hvad duplikeret indhold helt præcist er, og hvorfor det kan skade din virksomhed. I denne artikel vil vi komme ind på, hvordan du kan undgå duplikeret indhold ved at lave originalt indhold til din hjemmeside.

I artiklen kommer vi ind på følgende:

  1. Bliver du straffet for duplikeret indhold?
  2. To typer af duplikeret indhold
  3. Sådan skaber du originalt indhold
  4. Sådan starter du
    1. Formål og målgruppe
    2. Emne
    3. Vær ærlig
  5. Bliver dit indhold kopieret? Sørg for at passe på det
  6. Beskyt dit indhold

Bliver du straffet for duplikeret indhold?

Både ja og nej. Lige så vel som det er ulovligt at stjæle et par bukser i en butik, eller stjæle en film ved at downloade den på internettet, er kopiering af andres tekster også ulovligt.

Men selvom duplikeret indhold er et brud på ophavsret loven, bliver du ikke straffet på samme måde, som hvis du stjal et par bukser i en butik. Du får ikke en bøde af Google for at kopiere andres tekster. Til gengæld bliver du straffet af Google på deres egen måde.  Når Google skal se mange forskellige sider igennem og derved finder frem til flere sider som lyder og ser identiske ud, bliver søgemaskinen forvirret. Når to sider, enten to forskellige hjemmesider, eller to sider på samme domæne lyder ens, ved søgemaskinen af gode grunde ikke, hvilken side der er den originale, og hvilken der er en kopi. Har du en konkurrent som har kopieret din tekst, kan din side med andre ord blive ”straffet” fordi den risikerer at ryge længere ned i søgeresultaterne. Og det giver ikke nær så mange besøgende, hvilket påvirker bundlinjen i sidste ende.

To typer af duplikeret indhold

Der findes generelt set to typer, hvorpå du kan opleve duplikeret indhold. Den ene er internt og den anden eksternt.
Internt duplikeret indhold opstår som følge af, at du har flere sider på din egen hjemmeside, som indeholder samme tekst. Her er der tale om en del tekniske ting, du kan justere på, så du undgår dette problem. I vores artikel ”Duplikeret indhold skader din forretning – Sådan gør du noget ved det!” kan du læse meget mere om, hvad du konkret kan gøre, for at undgå internt duplikeret indhold.

Den anden type af duplikeret indhold er eksternt. Eksternt duplikeret indhold opstår som følge af, at andre virksomheder eller konkurrenter stjæler dine tekster eller omvendt. Denne type af duplikeret indhold er højest sandsynligt den værste af slagsen, fordi du ikke har kontrol over det. Medmindre det er dig selv som har kopieret andres tekster, er du ikke selv skyld i problemet, og det kan tage tid at bekæmpe. Det er til gengæld også denne type duplikeret indhold, som er sværest at undgå, fordi rigtig mange ikke gider bruge tid på at skrive originalt indhold. Som følge heraf kopieres rigtig mange tekster på daglig basis uden samtykke.

Hvis du gerne vil undgå eksternt duplikeret indhold, skal du først og fremmest sørge for, at du selv har originalt indhold på din hjemmeside. På den måde har du dit på det rene, og det bliver lettere at se, om konkurrenterne har haft lidt for lange fingre.

Sådan skaber du originalt indhold

Originalt og unikt indhold er vejen frem til en god hjemmeside, god placering hos Google og ikke mindst en god løsning til at undgå, at du ikke har en tekst magen til andres. Når du skaber unikt og originalt indhold som kommer fra dig og ingen andre, bliver du populær hos Google, fordi søgemaskinen belønner dig for dit indhold. Derudover skiller du dig også ud fra mængden af andre konkurrenter, og du skaber derved en opmærksomhed på din virksomhed og dit brand, og det er noget dine kunder og Google elsker.

Hvis du står og har en masse indhold, som du godt kunne tænke dig at have stående flere steder skal du passe på, ikke at skrive den samme tekst igen. Her kan du evt. benytte dig af et andet format som eks. video til at fortælle noget af det, du måske allerede har skrevet om.  Da dette er to forskellige typer formater, kan Google ikke se, om det er det samme indhold der bliver gengivet i form af tekst eller audiovisuelt medie.

Sådan starter du

Du skal dog altid bestræbe dig på at producere originalt indhold. Men hvordan kommer du lige i gang med at skrive originale tekster til hele din hjemmeside? Måske er det fristende bare at skrive små, korte tekster, så Google og andre søgemaskiner kan finde dig og indeksere din hjemmeside, men det får du ærligt talt ikke noget godt ud af, udover spildt tid og energi. Du skal derimod lægge lidt mere energi i dine tekster og skrive noget indhold som giver relevant information og som er interessant.

Formål og målgruppe

Først skal du sørge for at gøre dig nogle tanker omkring dit indhold. Din hjemmeside har forskellige sider med forskelligt formål, og du skal derfor sørge for at skrive en tekst med det rette formål. Sørg desuden for at have din målgruppe i tankerne, når du skal skrive dine tekster. Hvem er det, der læser din hjemmeside, og hvad skal de gerne have ud af det? Dit indhold skal give brugeren god og værdifuld information. På den måde viser du også Google, at du er værd at rangere højt i søgeresultaterne.

Emne

Næste step er at finde ud af, hvad din tekst skal indeholde. Skriv nogle overskrifter ned, så du har noget at gå ud fra. På den måde får du hurtigt et overblik over de ’emner’ du gerne vil komme ind på i dit indhold.

Vær ærlig

Dernæst skal du holde teksten simpel. Får du og dine kunder noget ud af, at du bruger lange fine ord? Hvis ikke, så lad være med at bruge dem, og skriv i stedet helt simpelt og ærligt. Vær dig selv, når du skriver. Kunderne kan mærke, når du er ærlig og autentisk, og det giver kun pluspoint hos dig.

Når du engang har fået formuleret din tekst, så send den lige videre til en kollega, så du ved, at han eller hun forstår, hvad du vil med teksten. Og tjek så også lige for grammatiske fejl, nu du er i gang.

Bliver dit indhold kopieret? Sørg for at passe på det

Når du har bruget oceaner af tid på at formulere knivskarpe tekster til din hjemmeside, er det brandærgerligt at se andre konkurrenter snuppe dem. Som hjemmesideejer eller webshopejer kan det dog være svært at vide og holde øje med, om dine tekster bliver kopieret og brugt på andre hjemmesider, måske dine konkurrenters. Hvis du er en lille virksomhed, kan du i mange tilfælde undersøge om enkelte tekster er kopieret ved at skrive dem ind i Googles søgefelt. Det er dog langt fra en sikker og holdbar løsning, og det vil også hurtigt tage dig en del tid, hvis du har mange tekster.

Der findes andre alternativer, hvor du kan tjekke, om din hjemmeside bliver kopieret. Her kan bl.a. nævnes Copyspace, og den danske side UlovligKopiering.dk. Sidstnævnte er en løsning, hvor du får hjælp til at se, om dit indhold er kopieret. Tjenesten giver dig beviser på, om andre har kopieret dine tekster, og du får hjælp til at kontakte den virksomhed der har stjålet teksterne.  Alt sammen helt gratis.

Ulovligkopiering hjælper dig med at tage kontakt til dem der har kopieret dit indhold, og få dem til at fjerne det. Det er langt nemmere, end at du selv skal stå for at tage kontakt til de enkelte personer/virksomheder. Når først der er taget kontakt til dem der har plagieret din tekst, går der ofte ikke lang tid, før teksterne er fjernet. Når duplikeret indhold fjernes, bliver du ikke længere straffet af Google, og du vil derefter hurtigt kunne se resultaterne af, at det duplikerede indhold er forsvundet.

Beskyt dit indhold

Duplikeret indhold kan give dig problemer, når du gerne vil vises i søgeresultaterne. Derfor bør du også tage hånd om problemet, lige så snart du opdager det. Vi hjælper dig gerne med at fjerne duplikeret indhold for din virksomhed, hvad enten det drejer sig om internt eller eksternt duplikeret indhold. Ring til os på tlf. 70136323 eller skriv til os via nedenstående kontaktformular. Så hjælper vi dig på rette vej.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen