Twitter overvejer at fordoble dine tegn – her er hvad det betyder

Twitter overvejer at fordoble dine tegn – her er hvad det betyder

På Twitter har man kun 140 tegn at gøre godt med i hvert tweet. Sådan har det været længe, men måske bliver det tal fordoblet inden længe, hvis testen går godt.

Lige nu tester Twitter en begrænsning på 280 tegn pr. tweet for udvalgte brugere, og selvom der er flere forklaringer på dette, skinner en af dem reelt igennem: Twitter vil have flere brugere.

Selvom man nogle gange kan glemme det, så er Twitter (og andre lignende tjenester) en virksomhed. Og for at den virksomhed skal køre rundt, skal der kunder i butikken, og for at få det er flere brugere en rigtig god ting.

Betydningen af 280 tegn er minimal – i hvert fald lige nu

280 tegn på Twitter

Dette indlæg er skrevet på dansk, og derfor tager jeg også udgangspunkt i, at det er med et dansk perspektiv, du bruger Twitter. Hvis du er international, kan ændringen få andre konsekvenser, men så vil du i forvejen bruge Twitter på en anden måde.

I Danmark er det nemlig sådan, at Twitter er for politikere, journalister og fagnørder. Det er altså ikke alle, der er på Twitter.

Derfor kommer de #280tegn eller #280characters, som er henholdsvis det danske og internationale hashtag om ændringen, ikke til at betyde så meget for mange.

Den opmærksomme læser vil selvfølgelig kigge på mellemrubrikken og spørge, hvad jeg mener med ”i hvert fald endnu.” Og det forstår jeg godt.

Hvis Twitter får held til at øge antallet af brugere, så flere (danskere) kommer til at bruge Twitter, åbner det nye muligheder i online markedsføring. Flere mennesker (som ikke bare er journalister, politikere og fagnørder) betyder flere folk at markedsføre imod.

Så hvis Twitter går hen og bliver hvermandseje, kan det reelt få store konsekvenser. Så er det pludselig en kanal, hvor man skal ud og fange de kunder, man kunne tænke sig. Lige nu er Twitter for de fleste bedre som PR-værktøj, end det er som direkte salgskanal.

Det er der også værdi i, men det er immervæk et andet mål. Derfor er det også en anden måde, man skal bruge Twitter på.

Baggrundsstof – Derfor endte Twitter med 140 tegn

Hvis du ikke vidste det i forvejen, så endte Twitter med 140 tegn som lidt af en tilfældighed. For at lande på de 140 tegn, skal vi lige et skridt tilbage.

Sms’er har nemlig en begrænsning på 160 tegn, og det var også lidt tilfældigt. Tilbage i 2009 skrev LA Times en artikel om, hvorfor sms’er er begrænset til 160 tegn, og den er anbefalelsesværdig, også selvom den er på engelsk.

Kort fortalt prøvede en tysker at skrive lidt tilfældige sætninger og endte med, at 160 var rigeligt. Og sådan blev det.

Twitter blev i første omgang bygget til at køre over sms’er, og derfor skulle tweets kunne holde sig inden for sms’ernes begrænsning. Twitter valgte at reservere 20 tegn til at identificere brugeren, og så havde man altså 140 tegn tilbage at boltre sig på.

I dag er Twitter jo for længst rykket over på nettet, og derfor er begrænsningen en meget kunstig konstruktion, men det er noget af det, der gør Twitter til Twitter.

Keep calm and tweet away

Tweet på Twitter

En hurtig opsummering – bliv ved med at følge din strategi for sociale medier. Du har en strategi for sociale medier, ikke? Godt så! Ellers kan vi hjælpe, hvis du mangler en.

Lige nu kommer Twitter ikke til at ændre sig drastisk, og det er værd at pointere, at det ikke er en situation som ved stranden. Ligesom når man først lige skal mærke vandets temperatur, inden man springer helt i.

Forlydender er, at det er en reel test – hvis den udvidede begrænsning er en succes, bliver den implementeret, hvis den er en fiasko, bliver den kasseret. Det er altså ikke sikkert, at alle fremover vil have 280 tegn at gøre med.

Det er ikke ubetinget positive tilbagemeldinger, der har været på udvidelsen, men en ting er, hvad nogle folk siger, en anden ting er, hvad data viser. Vi må bare vente og se, om Twitter vil gå væk fra de 140 tegn.

Kan vi hjælpe? Vi er faktisk ret gode til det med markedsføring online – udfyld formularen herunder, hvis du mener, vi kan hjælpe dig og din virksomhed.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen