Arbejdet med SEO kræver tålmodighed

Alle der arbejder med søgemaskineoptimering har sikkert mødt spørgsmålet ”Hvor lang tid tager det, før vi kan se resultater?” Svaret er, at det afhænger af en masse forskellige faktorer, men det er ikke et svar, en kunde ønsker at høre.

En undersøgelse lavet af Ahrefs afslører, at det tager 650 til 940 dage før man rangerer på side ét (altså top 10) i søgeresultaterne. Det kan altså tage meget lang tid at komme til tops i søgninger, men heldigvis er det ikke kun et spørgsmål om dage. Andre faktorer påvirker nemlig også placeringerne i søgeresultaterne.

I det følgende kigger vi nærmere på de faktorer, som påvirker din placering i søgeresultaterne – samt kommer med tips til, hvad du kan gøre for at se hurtigere resultater.

Søgeord

Det burde være en selvfølge, at de ord, du gerne vil findes på, også skal stå på din side. Man skal dog passe på med ikke at spamme sin side med søgeordene – det vil blot give den modsatte effekt. Du skal i stedet fokusere på at lave godt indhold. ”Godt indhold” er et vidt begreb, for hvordan afgør man selv om ens indhold er godt?

Indhold er godt, når det er relevant for brugeren. Det betyder altså, at de tekster, der er på din hjemmeside, skal være henvendt til din målgruppe. Når en tekst er henvendt til din målgruppe, betyder det også, at du bruger de søgeord, som målgruppen vil bruge – og ikke det, som måske vil være det mest korrekte. Bruger du fagsprog, er det ikke sikkert, at din målgruppe ved, hvad ”den der ting” rigtigt hedder.

Brug også søgeordene de mest synlige steder: I sidens titel, i H1 og H2, samt i brødteksten. Ved at gøre dette, bliver det hurtigt tydeligt for både bruger og søgemaskine, hvad siden handler om. Det understreger også, at du kun skal fokusere på ét søgeord pr. side – med mindre to søgeord har en helt naturlig sammenhæng.

Links

Links er også en faktor, der kan påvirke din placering i søgeresultaterne. Her er der både tale om interne og eksterne links. Interne links er de links, du har på din egen side, som linker til en anden underside på din hjemmeside. Du kan for eksempel have et link fra en ydelsesside til en anden ydelsesside, eller måske til din kontaktside.

Interne links tjener tre gode formål: 1. Det hjælper dine brugere med at navigere lettere rundt – også til sider, der måske ikke er synlige i menuen. 2. Det giver Google en forståelse for, hvad dine undersider handler om. 3. Interne links medfører også linkjuice, som har betydning for din ranking.

Ekstern linkbuilding er også i høj grad med til at forbedre dine placeringer i søgeresultaterne. Et link fra en anden hjemmeside til din hjemmeside medfører linkjuice – altså værdi for dig. Du kan se et eksternt link som en anbefaling af din side. Derfor gælder det også, at jo bedre linkprofil den anden hjemmeside har, jo mere værdi får du ud af det.

Ligesom med internt indhold på din hjemmeside, er det vigtigt, at du arbejder med dine søgeord i din linkbuilding. Brug dine søgeord som linkfraser, da det også fortæller Google, hvad siden, du linker til, handler om. Undgå at linke fra ”klik her” – det får du ingen ekstra værdi ud af.

Det kan være svært selv at lave god, ekstern linkbuilding, for hvor finder du de sider, du skal linke fra? Du kan selv gøre noget for at omdanne omtaler til links, men derudover kræver det en større indsats og adgang til flere forskellige hjemmesider. Hos OnlineSynlighed.dk har vi specialiseret os i ekstern linkbuilding – også kaldet ekstern søgemaskineoptimering. Det betyder, at vi har midlerne til at hjælpe vores kunder med hurtigere at blive mere synlige i søgeresultaterne. Har du brug for hjælp, så udfyld kontaktformularen nederst på siden.

Tekniske faktorer

Der er selvfølgelig også en række tekniske faktorer, der påvirker din placering i søgeresultaterne. Det kan eksempelvis være din loadtid, mobilvenlighed, bouncerate eller din brug af strukturerede data. Det kan også være noget helt femte, der spiller ind, herunder brugeranmeldelser.

Alle disse tekniske faktorer kan du selv gøre noget ved. Er din hjemmeside ikke mobilvenlig? Så implementer et responsivt webdesign. Er din loadtid for høj, så komprimer dine billeder, undgå for mange redirects og så videre. Er din bouncerate for høj, så hjælp brugeren videre på din side, tilføj call to actions m.m. Brug strukturerede data til at hjælpe søgemaskinerne med at forstå, hvad din side handler om.

Søgeresultaterne ændrer sig konstant

Søgemaskineoptimering er en længerevarende proces. Det kræver tålmodighed før man kan se resultater. Netop fordi der er så mange faktorer, der påvirker søgeresultaterne, er det også umuligt at sige, hvornår du kan se resultater. Der kan gå en uge, der kan gå flere måneder.

Ud over at du selv arbejder med SEO så husk også, at det gør dine konkurrenter med garanti også. Derfor kan det godt være, at du ikke kan se en særlig stor effekt af dit arbejde, fordi dine konkurrenter måske yder en endnu større indsats.

Søgeresultaterne er også meget dynamiske. De ændrer sig konstant i takt med at de finder nye ændringer på flere forskellige hjemmesider. Det betyder, at du rent faktisk kan opleve at have forskellige placeringer i løbet af dagen. Derudover kan du også opleve udsving eller ændringer, når Google ændrer deres søgealgoritme. Google arbejder hele tiden på at optimere og forbedre deres algoritme, som afgør placeringerne i søgeresultaterne. Dermed kan du også opleve at en rankingfaktor pludselig vægter mindre end hidtil – eller omvendt.

 

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering? Lad os hjælpe dig – udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen