SEO er død – Længe leve SEO
SEO har altid stået for Search Engine Optimization. Du har et resultat, du optimerer til Googles robotter, så de giver dig høje placeringer for de søgeord med mange søgninger.
Men SEO er død.
Til gengæld er SEO opstået af asken som Fugl Føniks.
Her taler vi ikke om Search Engine Optimization. Men Search Experience Optimization.
Søgemaskineoptimering er blevet et holistisk projekt.
Før: Links og søgeordsdensitet
Det er ikke mange år siden, at søgemaskineoptimering mest af alt handlede om kvantitet.
Du skulle have mange links, en høj søgeordsdensitet og mange sider med indhold, hvor der faktisk ikke rigtigt stod noget. Content farms var populære og linkkataloger en faktisk måde at forbedre dine organiske placeringer på. Det har blandt andre Penguin og Panda-filtrene været med til at ændre på i 2012 og 2011 med talrige opdateringer siden da.
Søgeordsdensitet og mange links er også en faktor i dag, men med negativt fortegn i stedet for positivt. En høj søgeordsdensitet skal nedbringes. Det i sig selv kan give dig bedre rankings, som bl.a. Sendentanke oplevede og skrev om hos ePay. Har du for mange links af tvivlsom kvalitet, bør du lave en disavow-fil og indsende denne til Google i håb om ikke senere at blive straffet for det.
Alle Googles opdateringer de senere år peger én retning: Du kan udnytte algoritmerne med din søgemaskineoptimering nok så meget, men hvis ikke dine besøgende får værdi af din side, så ender du ikke med at ranke i toppen. Du bliver altid fanget. Spørgsmålet er bare, om det tager uger, måneder eller år.
Høj bouncerate giver problemer
Google kan på flere måder måle, om du giver værdi til dine besøgende eller ej. Et af de primære parametre er utvivlsomt din bouncerate. Du finder din bouncerate i Analytics. Bounceraten angiver den procentdel af dine besøgende, der trykker ’Tilbage’ i deres browser og prøver et andet resultat – der ikke har fået værdi af at være på din side med andre ord.
Du bør nedbringe denne bouncerate med alle dine tilgængelige midler.
Muligheder er blandt andet:
- At tilbyde mere værdi med bedre tekster
- At fjerne forstyrrende elementer
- At forbedre din indlæsningshastighed
Og hvad der ellers kan tænkes at give en bedre brugeroplevelse.
SEO – Search Experience Optimization – er et holistisk projekt. Du skal hele vejen rundt. Søgemaskineoptimering er ikke længere kun links og teknik, men også bedre indhold, konverteringsoptimering og adfærdsoptimering.
Det sætter krav til de konsulenter, der arbejder med emnet. Det er svært på denne måde at omstille sig markant fra én måde at arbejde på til en anden, men det er ikke desto mindre, hvad der forventes. Google kan med algoritmeændringer markant ændre spillereglerne og gør det cirka en gang om året. Herudover er tendenser som overgangen fra desktop til mobil og mere intensiv konkurrence også med til at højne det engagement, du som virksomhed er nødt til at investere for at rangere i toppen af søgeresultaterne i fremtiden.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407