Derfor holdt alle vejret, da Google Panda update kom til Danmark

Derfor-holdt-alle-vejret,-da-Google-Panda-update-kom-til-Danmark

Derfor holdt alle vejret, da Google Panda update kom til Danmark

Google ligger sjældent på den lade side, når det handler om at raffinere og forbedre søgemaskinens algoritmer. En af de opdateringer, der har vakt størst frygt og forundring blandt markedsføringsfolk på nettet, er Google Panda.

I denne artikel ser vi nærmere på Google Panda: Hvad den betød, hvad den betyder og hvad vi kan forvente i fremtiden.

Der er en ting, vi allerede kan sige med sikkerhed. Hvis du er webmaster, og du ikke har prioriteret unikt kvalitetsindhold højt nok, kan du med god grund ryste i bukserne. Det ser nemlig overhovedet ikke ud til, at det bliver nemmere for middelmådige hjemmesider at erobre og fastholde de mest eftertragtede placeringer i Googles søgeresultater.

Bag om Google Panda

Google Panda er en gennemgribende opdatering af Googles algoritme, som fik store konsekvenser for de fleste hjemmesideejere. I første omgang i USA, hvor flere eksperter anslår, at Google Panda påvirkede 11,8 procent af Googles samlede søgeforespørgsler. Webmastere verden over opførte sig, som om der var sprunget en atombombe under deres eksistensgrundlag. Og det kan man – i hvert fald set i bakspejlet – godt sige, at der var.

Der var også mange, der sagde, og stadigvæk siger, at Google Panda ikke har ramt deres hjemmesider. Og de har muligvis ret, men det er ikke en blåstempling i sig selv. Google har nemlig understreget, at man fremover vil favorisere de hjemmesider, der kan tilbyde deres besøgende unikt kvalitetsindhold. Herunder gennemresearchede artikler, forskningsbaserede publikationer og så fremdeles.

Man kan i det lys konstatere, at Google Panda markerer introducerer kvalitet som et parameter, der supplerer Googles eksisterende arsenal af kriterier. Og det er et parameter, som alle hjemmesideejere er nødt til at tage seriøst fremover, hvis de vil sikre fortsat vækst i mængden af besøg, der kommer via Googles søgeresultater.

Sådan undgår du pandaens vrede

En af de gode ting ved Panda Update er, at dens implikationer slet ikke er så komplicerede, som nogle måske går og tror. Vi har allerede nævnt, at kvalitetsindhold fremover bliver en afgørende ingrediens i en virksomheds optimeringsstrategi. Men det er vigtigt at påpege, at der også er andre parametre, der spiller en større rolle post Google Panda.

Godt design er et af de kriterier, som Google er begyndt at fokusere på efter Google Panda. Førhen betød det ikke store, hvordan en hjemmeside så ud, hvis den var optimeret til perfektion på andre parametre. Også sociale faktorer har fået afgørende betydning. Google lægger for eksempel mærke til det, hvis dine brugere linker til din side på sociale medier, som Facebook, Twitter og især Google+.

Det, du skal tage med fra denne artikel, er, at du fremover skal fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. Du skal også sørge for, at dit design er sat op på en måde, så dit indhold er struktureret intuitivt. Sidst men ikke mindst er det også en god idé at give dine besøgende mulighed for at anbefale din hjemmesides indhold på de sociale medier.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.