SEO: 4 redskaber til søgeordsanalyse

SEO: 5 metoder til at finde søgeord til din virksomhed

SEO: 4 redskaber til søgeordsanalyseAt finde de rigtige søgeord er måske det vigtigste inden for SEO – søgemaskineoptimering – overhovedet.

Vælger du de forkerte søgeord kan du skrive fantastisk indhold og lave relevante links – men er der ingen der søger hjælper en placering som #1 ikke din virksomhed.

Søgeordsanalysen er derfor også et af de første skridt vi tager på OnlineSynlighed.dk, når vi hjælper vores kunder med SEO.

Søgeordsanalysen har til formål at finde relevante søgeord og sortere dem, så vi sammen vælger de, der kan skabe den største omsætning og indtjening i forretning.

For at finde de rigtige søgeord benytter vi os af en række forskellige værktøjer – 5 af de primære kan du se her. En god søgeordsanalyse benytter dem alle, da fx Keyword Planner måske giver flest søgeord, mens koblingen mellem Analytics og AdWords fortæller dig hvilke af dine søgeord, du tjener penge på.

Alle fem værktøjer herunder er gratis – dog skal du naturligvis bruge penge på AdWords for i første omgang at få data ind, du kan arbejde videre med.

Keyword Planner

Google Keyword Planner er Googles eget værktøj. Har du en (gratis) AdWords-konto har du fuld adgang til værktøjet.

Med Keyword Planner skriver du selv en række forslag til søgeord ind. Herefter kommer Google med relaterede søgeord i grupperinger og det cirka estimerede antal søgninger per måned.

Her får du data ”direkte fra hestens mund” – Keyword Planner er derfor et væsentligt værktøj, når du vil lave søgeordsanalyser.

Du har mulighed for at lave Excel-udtræk, hvis du foretrækker at arbejde i Microsofts dokumenter.

Skriv hellere for mange søgeord ind end for få, når du bruger Keyword Planner. Google sorterer selv i relevante kategorier, som du så kan vælge at gå videre med eller ej.

Under indstillinger for din søgning bør du vælge personer i Danmark, der søger på enten dansk eller engelsk – engelsk skal også med, da mange danske computere er indstillet med engelsk som sprog, selvom der søges efter danske gloser. ”Engelske” søgninger er derfor vigtig data at have med.

I Keyword Planner kan du også se den estimerede pris for at ligge i toppen af AdWords-søgninger. En høj pris er en stærk indikation til dig om, det er et søgeord, du kan tjene mange penge på at ligge i toppen på. En lav pris betyder som regel, at du kan få mange besøgende, men at de ikke nødvendigvis konverterer godt.

Tinysuggest

Tinysuggest er et danskudviklet værktøj, der tager udgangspunkt i Google Suggest-søgninger. Når du bruger Google og skriver en del af en sætning, hvorefter Google har flere forslag til hvordan din søgning ender, er det ”Suggest”-data.

Med Tinysuggest.com kan du indsætte et søgeord og så få alle relevante suggest-data for dette søgeord.

Det betyder, du får en række søgeord, du næppe selv havde tænkt over.

Når du har fået listen kan du enten kopiere denne ind i Keyword Planner for at finde ud af, hvilke af søgningerne, der eventuelt har mange søgninger og derfor bør prioriteres – eller du kan igen eksportere direkte til Excel.

Det er langt fra al Suggest-data, du kan bruge som søgeord. Sætter du ”tømrer aarhus” ind som søgeord vil ”tømrer aarhus hans hansen” måske komme frem som søgeord, og du kan naturligvis ikke bruge konkurrentens navn som decideret landingsside i dit søgemaskineoptimeringsarbejde.

Men ligesom der er lidt vildskud er der også en række gode søgeord ind imellem, du næppe selv havde tænkt over.

Keyword Finder

Keyword Finder er som udgangspunkt en betalingstjeneste. Men du kan dog godt foretage gratis søgninger i moderat omfang.

Med Keyword Finder indtaster du et primært søgeord, vælger land og sprog, og klikker på “Analyze”, hvorefter du får en række forslag til søgeord og -varianter.

Analytics + AdWords

Du bruger sandsynligvis Google Analytics. Her kunne vi før i tiden se hvilke søgeord, der blev brugt til at finde dig med de organiske søgeresultater. Det var fantastisk spændende data. Desværre blev denne fjernet, da Google indførte tvungen SSL i søgeresultaterne. Nu står der blot ”(not provided)” til så godt som alle dine søgeord.

Men sådan er det ikke for dine AdWords-data.

Bruger du aktivt Google AdWords kan du fortsat her se hvilket præcise søgeord, der har givet kliks til din annonce.

Det er data, du først og fremmest skal bruge til at optimere dine Google AdWords-konti, således dårligt konverterende søgeord enten fjernes – eller endda indsættes som negative søgeord i dine kampagner. Denne Google AdWords-rådgivning tilbyder vi også på OnlineSynlighed.dk.

Du kan også bruge denne data til at se hvilke søgeord, der driver konverteringer – og på denne måde ikke blot ramme disse søgeord med Google AdWords, men også lave en aktiv søgemaskineoptimeringsindsats for at ramme dem som organiske søgeord.

Des flere penge du bruger på Google AdWords, des bedre en indsigt vil du få i hvilke søgeord, der konverterer godt for din side.

SearchMetrics

Rosinen i pølseenden hedder SearchMetrics.

SearchMetrics er som udgangspunkt et betalt værktøj. Du kan dog få en gratis konto, der giver dig adgang til begrænset historik, begrænsede søgeord og begrænset funktionalitet i det hele taget.

Men selv den gratis konto kan hjælpe dig videre med dit søgeordsarbejde.

SearchMetrics giver dig et godt overblik over, hvor du ligger kontra dine konkurrenter. Du får en helt overordnet graf, der viser, ”hvor godt din SEO og PPC” går. Det er sjovt at følge med i.

Endnu vigtigere kan du se din konkurrents vigtigste søgeord. Det er de søgeord, der både har mange søgeord, men også en høj PPC-pris – og som derved er mange penge værd.

Du får med gratis-kontoen en top-10 liste over dine konkurrenters vigtigste søgeord.

Denne liste kan du bruge til to ting:

  • Udvide din egen søgeordsliste i Keyword Planner og Tinysuggest for at finde endnu flere søgeord
  • Og, endnu vigtigere, så får du en prioriteret liste over hvilke søgeord du skal ramme din konkurrent på for at du ikke alene omsætter mere, men at din konkurrent også omsætter mindre

SearchMetrics er et forholdsvist pebret værktøj og koster næsten 1.000 kroner i den mindste version efter den gratis – du kan overveje at købe adgang i en måned og trække de rapporter, du har brug for. Prisen er sat efter, at mange vælger netop denne løsning

Nu har du fået 5 metoder til at finde og prioritere søgeord til din egen søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen bør du hellere bruge et par timer for meget på end et par timer for lidt, for den er så vigtig for resten af dit SEO-arbejde – med en dårlig søgeordsanalyse og alt andet til UG spilder du stadig din tid.

John Nielsen