Instagrams nye feeds kan øge dit brandkendskab

Der går sjældent lang tid mellem en opdatering eller ny feature på et socialt medie, før andre følger trop. Hvis du har været vant til at bruge Instagram som virksomhed, har du nok også bemærket de ændringer der er kommet til mediet løbende.

I det seneste år har der været mange nye features på Instagram, som eks. professionelt kontrolpanel, muligheden for stickers og bedre mulighed for at se data fra opslag.

Nu er turen så kommet til, hvordan vi får præsenteret vores indhold på mediet. I starten af januar i år, fortalte Adam Mosseri, direktør for Instagram, at mediet er i gang med at teste nye feeds af blandt udvalgte brugere. De nye feeds kommer til at ændre, hvordan vi ser indhold på det sociale medie.

I nedenstående artikel vil vi gennemgå, hvilke feeds der er tale om, hvorfor de kommer, og hvad du kan bruge dem til som virksomhed.

Artiklen indeholder følgende:

  1. Instagrams nye feed
    1. Home
    2. Favorites
    3. Following
  2. Øg dit brandkendskab med det nye feed
  3. Hvad sker der med Instagram?
  4. Hold øje med mediet

Instagrams nye feed

Indtil nu har det kun været muligt at se et enkelt feed på sin Instagram profil. Men Instagram har for nylig udtalt, at de er i gang med at teste 3 forskellige feeds af, som skal gøre det nemmere at bruge mediet. De tre nye feed er ”Home”, ”Favorites” og ”Following”. Når funktionen bliver tilgængelig for alle, vil brugerne have mulighed for at vælge, hvilket feed de gerne vil se, ud fra en drop down menu i øverste venstre hjørne.

Home

I 2016 ændrede Instagram deres feed fra at være kronologisk til at være baseret på en algoritme. Dette feed er det, vi kender i dag. Fremover, vil dette feed hedde Home. Instagrams algoritme baserer opslagene og rækkefælgen ud fra, hvad du er mest interesseret i, hvad du helst vil se, samt hvad der performer godt. Det betyder også, at du både kan se opslag fra konti du følger, men også får forslag fra konti der kunne have din interesse. Præcis som det fungerer på nuværende tidspunkt. Dog vil der med tiden være et større fokus på at give brugerne inspiration fra andre konti, således at dette feed kommer til at fungere som en slags ”udforsk” feed.

Favorites

Favorites feedet er et af de to nye feeds som vil være tilgængelig inden for det næste halve år. Feedet vil give dig mulighed for at tilføje konti som du gerne vil følge og som er vigtige for dig, altså dine favoritter, så at sige. Det kan eks. være din familie eller venner. Med favorites er du sikker på, aldrig mere at misse en vigtig opdatering fra dem du følger. Opslagene i dette feed vil være efter kronologisk rækkefølge.

Following

Det sidste nye feed er det der hedder Following. Med dette nye feed har du mulighed for at få den gamle kronologiske funktion tilbage på Instagram. I dette feed vil du kun få vist opslag fra folk du følger.

Øg dit brandkendskab med det nye feed

brandkendskabPt. Er de nye feed ved at blive testet for udvalgte brugere, men på sigt vil disse feed også være tilgængelige for alle andre i løbet af 2022.

Formålet med at udvikle nye feeds er at give brugerne en bedre oplevelse, når de benytter app’en. Ved at give brugerne mulighed for at vælge, hvad de gerne vil se, og skifte mellem disse visninger, får brugerne en bedre brugeroplevelse på mediet. Målet med de nye feeds er bl.a. også at skabe mere gennemsigtighed.

Er du som virksomhed også på Instagram, så er de nye ændringer ikke kun til brugernes fordel. Hvis du som virksomhed ønsker at udbygge din følgerskare på mediet og gerne vil øge din brand awareness, skal du være glad for de nye feeds. Med Home funktionens algoritme, der viser brugerne indhold der kan have interesse, har du nu endnu større mulighed for at blive set af mange flere brugere. Hvis brugerne i forvejen er interesseret i eks. biler, eller følger forskellige konti inden for dette, kan dit relevante og spændende bil indhold blive vist i deres ”nye” feed. Når du dukker op i dette nye ”udforsk” feed, får du en større eksponering. Med større eksponering kommer også flere følgere og flere likes. På den måde kan du altså nemmere få opbygget et ”audience” og øge dit brandkendskab.

De nye feeds kommer i kølvandet på mange andre nye funktioner som kom frem i 2021. Alle disse funktioner på Instagram gør det meget lettere at være virksomhed på mediet. Du kan bl.a. bedre måle på dine data gennem det professionelle kontrolpanel, være endnu mere kreativ med badges og klistermærker og i det hele taget gøre det sjovere for brugerne at følge dig. Nu får du således også muligheden for at få øget eksponering med den nye algoritme i brugernes feed.

 

Hvad sker der med Instagram?

I takt med, at flere af de sociale medier prøver at udkonkurrere hinanden ved hele tiden at tilføje nye features, vil der ske flere ændringer på Instagram.

Der vil med tiden komme flere nye funktioner til mediet, såvel som der formentlig også vil gøre det på andre platforme. Disse nye features er beregnet til at forbedre brugeroplevelsen og sætte fokus på fællesskabet på Instagram.

Denne nye ændring af feeds, hvor vi selv kan bestemme, hvad vi vil se, er meget nyt og anderledes for Instagram. Men ideen er ikke nytænkende, og vi har set, hvordan andre medier, som eks. TikTok har lavet to forskellige feeds til brugerne. Selvom funktionen ikke er ny, giver det stadig mediet mulighed for at forbedre brugeroplevelsen. Det betyder samtidig, at virksomheder vil have nemmere ved at blive eksponeret over for nye følgere. Grunden til dette er, at deres indhold kan blive vist i denne Home funktion, som med tiden bliver mere som en udforsk funktion.

Vi kan altså konkludere, at flere medier lader sig inspirere af hinanden, således at de får inkorporeret nogle af de samme features fra konkurrenten til dem selv. Denne trend fortsætter formentlig et stykke tid endnu.

Hold øje med mediet

Som nævnt er det ikke noget nyt, at Instagram lancerer nye features. Derfor vil vi også komme til at se flere af dem i det nye år. Særligt Reels og video memes vil formentlig stige i popularitet. Du bør derfor holde godt øje med, hvad der sker på de forskellige sociale medier, så du hele tiden er up to date med de nyeste tendenser.

Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp til, hvordan du for alvor kommer i gang med de sociale medier, så ring til os på tlf. 70 13 63 23 eller skriv via nedenstående kontaktformular. Så hjælper vi dig med at gøre dig mere synlig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen