Få leads direkte fra Googles søgeresultater

Få leads direkte fra Googles søgeresultater

Google har for nyligt lanceret en ny funktion, som gør det muligt for dine (potentielle) kunder at kontakte dig direkte fra Google søgeresultater. Ikke noget med at skulle finde frem til en kontaktformular eller en mailadresse på hjemmesiden – nu kan du modtage beskeder direkte via Google!

Endnu vigtigere at have en Google My Business profil

Med denne nye funktion kan Google My Business få en endnu vigtigere rolle for din virksomhed. Der er en del personer, der er trætte af, at blive bombarderet med annoncer, så snart de har besøgt en hjemmeside. Derfor vil der også være en del personer, der vil foretrække denne funktion, når de ønsker at komme i kontakt med en virksomhed – for så behøver de netop ikke besøge din hjemmeside.

Jeg er selv stor fortaler for at drive trafik til ens hjemmeside, da det netop giver flere muligheder for annoncering – her tænker jeg selvfølgelig på retargeting. Men jeg er også fortaler for, at det skal være let for dine kunder at komme i kontakt med dig. Jo lettere det er, jo flere vil også tage kontakt til dig.

Med den nye besked-funktion bliver det i høj grad let at tage kontakt til din virksomhed. Ét klik, og så er samtalen startet. Selvom du ikke får gavn af trafikken på din hjemmeside, er det så ikke vigtigere at få et lead?

Hvordan fungerer det?

Funktionen er fortsat ret ny, og er ikke tilgængelig for alle Google My Business profiler endnu. Kort fortalt bliver der tilføjet en knap til rækken med de velkendte knapper:

Besked-knap tilføjet til Google My Business

Visning fra mobil

Ovenstående billede er sådan det så ud, da jeg testede funktionen. Knappen har dog ikke været synlig ved samme søgning på computer.

Andre udenlandske medier og fora beretter om et lidt andet udseende, hvor knappen i stedet er placeret under de velkendte knapper til opkald, website og rutevejledning – og så er knappen derudover i fuld bredde i stedet. Dette kan hænge sammen med, at på engelsk hedder knappen ikke blot ”Besked” (eller Message), men derimod det noget længere ”Request a qoute”.

For at kunne få gavn af funktionen er det, i hvert fald foreløbigt, nødvendigt at bruge Google My Business’ egen app, selvom der er et menupunkt til beskeder fra desktopversionen:

Få beskeder direkte fra Googles søgeresultater

Gør det lettere for dine kunder

Gør det nemt for dine kunder at kontakte dig

De personer, der ikke kender din virksomhed, produkterne eller ydelserne vil fortsat besøge din hjemmeside – det vil være en naturlig adfærd i deres informationssøgning. Så snart en person har besluttet sig for at tage kontakt til dig, kender de dig i forvejen.

Google My Business har I lang tid haft knappen ”Ring”, så man har kunne ringe til den pågældende virksomhed direkte. Men det er langt fra alle personer, der er trygge ved at ringe op til en virksomhed. I disse digitale tider er der mange personer, der føler sig mest trygge ved at sende en besked eller en mail. Det er jo netop derfor at Facebook Messenger også er blevet så populært – og det er for den sags skyld også derfor, at flere og flere hjemmesider får implementeret en chat.

Med tilføjelsen af ”Besked” til din Google My Business profil åbner Google altså for muligheden for at chatte med dine kunder direkte fra søgeresultaterne.

Sådan aktiverer du funktionen

Lige som det er i app’en du skal håndtere og besvare dine beskeder, er det også i app’en du kan aktivere funktionen. Klik på Kunder i bunden af skærmen. Her vil du få tre faneblade, hvis du kan aktivere funktionen: Anmeldelser, Beskeder og Følgere. Klik på Beskeder – og så har du muligheden for at aktivere funktionen.

Så let er det. Så skal du bare huske at svare på de beskeder, du modtager.

De personer, der kontakter dig via denne funktion, vil modtage en notifikation, når du svarer på deres besked – og ellers vil de kunne finde deres sendte beskeder via Google Maps app’en.

Har du ikke allerede en Google My Business profil vil jeg anbefale dig at få det oprettet – også selvom du ikke er interesseret i at modtage beskeder. Har du brug for hjælp til at oprette en profil, er du meget velkommen til at kontakte os – ring til os (70 13 63 23) eller udfyld formularen herunder.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen