E-mail automation: Din komplette guide til automatisering af e-mail flows

e-mail-automation

E-mail marketing er en velkendt markedsføringsdisciplin, som i stadigt stigende grad bliver brugt i såvel B2B- som i B2C-virksomheder. Mange bruger tid og kræfter på at planlægge, udforme og udsende nyhedsbreve med jævne mellemrum for at holde kommunikationen til nyhedsbrevsmodtagerne ved lige. Det skyldes formentlig, at nyhedsbreve er et effektivt markedsføringsmedie både til branding af virksomheden og til at skabe øget salg.

Oplever du, at dine nyhedsbreve ikke leverer de ønskede resultater, kan du læse vores 12 tips til det gode nyhedsbrev, der øger din åbningsrate. Her giver vi dig gode tips til, hvordan du kommer i gang med at lave gode og effektfulde nyhedsbreve.

Vil du derimod gerne vide, hvordan du får mere ud af dine nyhedsbreve og øger chancen for mersalg, skal du blive hængende lidt endnu. I denne artikel guider vi dig nemlig til, hvordan du bruger e-mail automation i forbindelse med din e-mail marketing og får gavn af den værdi, som udsendelse af automatiske e-mail flows giver dig.

Herunder kommer vi ind på følgende:

Hvad er e-mail automation?

E-mail automation handler kort sagt om at lave nogle automatiserede e-mail flows. Det vil sige en serie af e-mails, der automatisk sendes ud til dine nyhedsbrevsmodtagere og kunder på specifikke tidspunkter, eller efter de har foretaget en specifik handling.

Du kan for eksempel lave et e-mail flow til at sende ud, hver gang en ny person tilmelder sig dit nyhedsbrev, eller efter personen har foretaget et køb. På den måde kan du styrke relationen til dine kunder og samtidig påvirke modtageren på det helt rigtige tidspunkt med henblik på at opnå mersalg.

E-mail automation og udsendelse af automatiske e-mail flows adskiller sig fra almindelige nyhedsbreve ved at der sendes en serie af e-mails ud til modtagere i en bestemt rækkefølge og med et specifikt interval mellem hinanden, som du vælger i forbindelse med opsætningen.

Hvor almindelige nyhedsbreve er nogle du sender ud med jævne mellemrum, er automatiske e-mail flows således en række af e-mails, som du sætter op én gang, og som derefter udsendes automatisk, når den specifikke handling du har valgt bliver udløst.

Fordele ved automatisering af e-mail flows

Fordele-ved-e-mail-automation

Fordelen ved e-mail automation er, at efter du har sat dine e-mail flows op første gang, bliver dine e-mails automatisk udsendt. Automatisering af din e-mail markedsføring kan på den måde være med til at styrke relationen til dine modtagere og potentielle kunder, øge din branding og samtidig hjælpe dig med at skabe flere leads og mersalg – helt uden at du behøver at gøre noget efterfølgende.

Samtidig kan du med e-mail automation også skabe mere værdi for både dine nyhedsbrevsmodtagere og for din egen virksomhed, idet du kan indstille flowet til at udsende på de helt rigtige tidspunkter igennem hele kunderejsen.

Når dine modtagere tilmelder sig dit nyhedsbrev, har de nemlig allerede taget det første skridt på kunderejsen. Ved at lave automatiske e-mail flows kan du holde dine nyhedsbrevsmodtagere til ilden og modne dem til at tage de næste skridt.

Kort sagt giver automatiserede e-mail flows dig følgende fordele:

  • Du skaber en stærkere relation til dine læsere
  • Du øger din åbningsrate, da de automatiske e-mail flows er mere relevante for den enkelte modtager
  • Du øger chancen for at skabe flere leads og mersalg
  • Du har mulighed for at modne dine potentielle kunder gennem hele kunderejsen
  • Du behøver kun opsætte dine e-mail flows én gang, hvorefter de kører helt automatisk

5 forskellige typer e-mail marketing flows

Der findes flere forskellige typer e-mail flows, som du kan lave på forskellige tidspunkter i kunderejsen og med forskellige formål. Herunder har vi beskrevet nogle af de e-mail flows, som du kan lave i e-mailprogrammet MailChimp, og som du bør kende til, hvis du ønsker at komme i gang med e-mail automation.

E-mail flow ved tilmelding til nyhedsbrev

En effektiv type e-mail flow er velkomst e-mail flows, som udsendes automatisk, når en person tilmelder sig dit nyhedsbrev. Ved denne type e-mail flows kan du opsætte en velkomstmail, som byder læseren velkommen til dit nyhedsbrevsunivers.

Her kan du blandt andet skrive, hvor ofte modtageren kan forvente at modtage mails fra dig inden for den næste periode, samt hvilket indhold du har tænkt dig at sende i dine fremtidige e-mails og nyhedsbreve. Det kan desuden være en god idé at skrive en personlig hilsen til modtageren. Tilbyder du et produkt som for eksempel en e-bog til gengæld for tilmelding til dit nyhedsbrev, er det også i den første velkomstmail at du skal sende denne.

Efter første velkomstmail kan du fortsætte dit e-mail flow ved at udsende en serie af e-mails med et specifikt antal dage imellem hver mail, hvor du løbende modner din potentielle kunde ved at udsende e-mails med relevant og værdiskabende indhold.

Det kan for eksempel være nogle af dine mest læste blogindlæg, nogle gode tips og tricks, storytelling om din virksomhed og dine produkter, nogle gode cases og udtalelser fra tidligere kunder. På den måde kan du løbende bygge op til salg af dine produkter/services, som relaterer sig til de emner du berører. I den forbindelse kan du desuden vælge at tilbyde en rabat ved køb af dit produkt/service.

Tilmelding-til-nyhedsbrev

E-mail flow ved mærkedage

Har din nyhedsbrevsmodtager fødselsdag, eller venter der en mærkedag rundt om hjørnet, kan dette også være et godt tidspunkt at udsende e-mail flows. Ønsker du at lave e-mail flows i forbindelse med en kundes fødselsdag, skal du dog sørge for, at vedkommende har afgivet sin fødselsdato og e-mailadresse enten i forbindelse med tilmelding til nyhedsbrev eller i forbindelse med et køb.

Et e-mail flow i forbindelse med en kundes fødselsdag kan opbygges på følgende måde: Ca. én uge inden fødselsdagen gør du kunden opmærksom på, at vedkommende snart har fødselsdag og sender hermed en speciel fødselsdagsrabatkode eller lignende med i mailen. Et par dage før kundens fødselsdag og et par dage efter kan du sende en opfølgende mail med en påmindelse om at benytte den specielle rabatkode.

Et e-mail flow ved mærkedage såsom mors dag, fars dag, valentinsdag, juleaften og lignende kan opbygges lidt på samme måde. Her kan du sende første mail et par uger før mærkedagen og gøre læseren opmærksom på, at mærkedagen nærmer sig. Herefter kan du løbende sende påmindelser med relevant indhold og gode tilbud til mærkedagen.

E-mail flow i forbindelse med et køb

En anden mulighed er at opsætte et e-mail flow, når en kunde har foretaget et køb af et produkt i din webshop eller i din fysiske butik, hvor kunden har et medlemskort med en e-mailadresse tilknyttet. I den forbindelse kan du udsende et automatisk e-mail flow, hvor du i den første e-mail følger op på kunden og beder kunden om at give feedback på produktet.

Du kan også vælge at nævne alle fordelene ved produktet eller forklare, hvordan man bedst bruger det pågældende produkt for eksempel ved at medsende en how-to guide. Sidstnævnte kan særligt være en god idé, hvis du normalt modtager mange spørgsmål vedrørende produktet, eller hvis produktet er kompliceret at bruge.

I en efterfølgende mail i e-mail flowet kan du linke til produkter, som kunden også kunne være interesseret i. Det kan for eksempel være produkter der kan bruges sammen med det produkt, som kunden har købt. På den måde kan du fastholde kundens interesse for din virksomhed og dine produkter og øge chancen for mersalg.

Online-shopping-indkoebskurv

E-mail flow ved forladt indkøbskurv

En anden type e-mail flows, som rigtig mange webshops særligt benytter sig af, er udsendelse af automatiske e-mails, når en potentiel kunde har lagt et produkt i indkøbskurven og forladt kurven uden at gennemføre købet.

I denne forbindelse kan du opsætte et e-mail flow, der udsendes, når en potentiel kunde lægger noget i kurven og forlader kurven igen. Her kan du i e-mailen minde den besøgende om, at vedkommende har nogle produkter liggende i kurven. Dette kan du gøre på mange forskellige kreative måder.

Husk at linke ind til indkøbskurven, så læseren hurtigt og nemt kan komme tilbage til indkøbskurven og gennemføre købet. Har den besøgende ikke været inde og gennemføre købet efter den udsendte mail, kan du vælge at sende endnu en påmindelse et par dage eller en uges tid senere.

Et e-mail flow ved en forladt indkøbskurv kan være særligt effektivt, da det øger chancen for salg. Vær dog opmærksom på, at du kun kan bruge denne type e-mail flow, hvis den potentielle kunde er logget ind med sin e-mailadresse samtidig med at vedkommende har tilføjet produktet til kurven.

E-mail flow ved interesse i specifikt content/produkt

En anden type e-mail flow, som du kan opsætte, er et e-mail flow, som udløses ved, at en person klikker på et bestemt link i et af dine nyhedsbreve. Det kan for eksempel være et bestemt produkt eller en specifik artikel.

Her kan du opsætte et e-mail flow med relevant og værdiskabende indhold om det specifikke produkt, eller som relaterer sig til den specifikke artikel, som læseren har udvist en interesse for. Som en del af dit e-mail flow kan du dele tips og tricks, casestories og anden viden, som kan være relevant for modtageren.

Du kan også vælge at linke til andre produkter, der relaterer sig til det pågældende produkt eller den pågældende artikel, som læseren har vist interesse for. I den forbindelse kan du desuden give læseren en unik rabatkode til produktet.

Denne type e-mail flow kan være med til at fastholde læserens interesse i længere tid og give mere værdi til læseren. Samtidig øger den også sandsynligheden for øget salg og flere leads.

Gode råd til din e-mail automation

gode-raad-til-email-flows

Uanset hvilken type e-mail automation du ønsker at oprette, er det vigtigt, at dine e-mail flows skaber værdi for læseren. Ellers kan du med stor sandsynlighed risikere, at dine nyhedsbrevsmodtagere hurtigt unsubscriber dit nyhedsbrev igen.

Dette kan du blandt andet gøre ved at dele indhold, som både er inspirerende og brugbart. Det er en god idé at give dine nyhedsbrevsmodtagere nogle tips og tricks, som de ellers ikke ville kunne finde på din hjemmeside. På den måde vil læseren føle, at de får noget mere værdi.

Vil du være gavmild, er det desuden ofte effektivt at overraske læseren med en rabatkode, et godt tilbud eller en brugbar e-bog, som læseren kan drage nytte af. Dette er med til at styrke læserens tillid til din virksomhed og kan hjælpe dig med at fastholde dine potentielle og eksisterende kunder.

Et sidste godt råd inden du selv går i gang med at opsætte din e-mail automation er at indtænke køberens kunderejse og sørge for at dit e-mail flow er opbygget, så den passer til kunderejsen. Dette øger chancen for større succes med din e-mail automation.

Skal vi hjælpe dig med opsætning af dine e-mail flows?

Har du brug for hjælp til opsætning af dine forskellige e-mail flows, eller ønsker du sparring og rådgivning i forhold til, hvordan du laver gode og effektive e-mail flows, der giver dig den største gevinst, er du velkommen til at kontakte os.

Ring på 70 13 63 23 eller send os en mail på mail@onlinesynlighed.dk, hvis du gerne vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at styrke og få mere ud af din e-mail markedsføring. Du kan også udfylde nedenstående kontaktformular, så vender vi tilbage snarest muligt.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen