12 tips til det gode nyhedsbrev – sådan øger du din åbningsrate

Der er mange gode grunde til at udgive et nyhedsbrev. Du opretholder kontakt til dine kunder, skaber mere trafik til din hjemmeside og får øget dit salg samt får mulighed for at brande din virksomhed overfor potentielle kunder.

Men et godt nyhedsbrev, der øger din konverteringsrate kan være noget af en udfordring. Et nyhedsbrev skal være velovervejet og din tekst skal være særlig velvalgt, før dine læsere overhovedet vælger at åbne dit nyhedsbrev. Vi giver dig her tips til, hvordan du kommer godt i gang med e-mail marketing, og skriver et interessant nyhedsbrev, der øger åbningsraten og konverterer dine læsere.

  1. Vælg det rette e-mail værktøj
  2. Få tilmeldinger til dit nyhedsbrev
  3. Tænk på din målgruppe
  4. Hav et klart formål
  5. Skriv en stærk emnelinje
  6. Gør nyhedsbrevet overskueligt
  7. Gør nyhedsbrevet genkendeligt
  8. Skab værdi for din læser
  9. Lav Call to Action
  10. Husk afmeldingen
  11. Lav A/B splittestning
  12. Brug dine data

1. Vælg det rette e-mail marketing værktøj

Inden du overhovedet går i gang med at skrive dit nyhedsbrev, skal du først vælge, hvilket program du gerne vil bruge til din e-mail markedsføring. Der er naturligvis mange forskellige programmer på gaden, der alle kan bruges til at opsætning af dine nyhedsbreve. Vigtigst er det dog, at du vælger et program, der er lettilgængeligt og nemt at finde rundt i.

Vi vil selv anbefale Mailchimp, som er en tjeneste med værktøjer til at opsætte forskellige typer af e-mail marketing, og som kan hjælpe dig med opsætningen af dine nyhedsbreve. Tjenesten er på engelsk, men er forholdsvis nemt at bruge. Ellers kan du nemt finde videoer på YouTube, der forklarer step by step, hvordan tjenesten fungerer, og hvordan du kommer i gang med at lave dine nyhedsbreve.

I Mailchimp er det blandt andet muligt både at benytte eksisterende skabeloner, som tjenesten stiller til rådighed, og selv lave sine egen skabeloner, som man kan bruge om igen til sine nyhedsbreve uden at skulle starte forfra hver gang. Du kan selvfølgelig også vælge bare at lave dit nyhedsbrev fra bunden uden at bruge en skabelon, og specialdesigne dit nyhedsbrev præcis, som du ønsker. Tjenesten har mange andre smarte funktioner, som vi ikke vil komme nærmere ind på her, men som kan være meget anvendelige til at skabe en e-mail markedsføring, der passer til dig.

2. Få tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Næste trin på vejen hen mod din e-mail markedsføring og det perfekte nyhedsbrev er tilmeldinger. Man kan ikke sende et nyhedsbrev, hvis der ikke er nogen at sende det til. Hvis du ikke i forvejen har en liste med personer, der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, skal du have lavet en.

Der er flere måder, hvorved du kan skaffe tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Du kan:

  • Opfordre dine besøgende til at tilmelde sig dit nyhedsbrev via din hjemmeside gennem:
  1. Pop-ups: Et pop-up, der efter et bestemt tidsinterval popper op på skærmen og opfordrer dine besøgende til at tilmelde sig.
  2. Welcome mat: Et full-size vindue, der dukker frem, når dine besøgende lander på en af dine landingssider.
  3. Inline click-triggers: Links, der er en del af din tekst på din hjemmeside, hvor det er relevant. Her kan dine besøgende klikke, hvorefter der dukker et pop-up frem, hvor dine besøgende kan tilmelde sig dit nyhedsbrev.
  • Annoncere for dit nyhedsbrev på din Facebookside eller andre af dine sociale medier
  • Benytte offline metoder som at få dine kunder til at tilmelde sig, når de besøger din fysiske butik, og de køber noget

Når du har fået tilmeldinger til dit nyhedsbrev, skal du efterfølgende lave en liste med tilmeldte. Dette er også muligt at gøre i Mailchimp.

Husk at være opmærksom på persondataforordningen (GDPR), når du indsamler dine tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Som følge af GDPR skal du sørge for, at alle dine nyhedsbrevsmodtagere selv frivilligt har givet samtykke til, at du må sende dem nyhedsbreve.

3. Tænk på din målgruppe

Nu kan du så småt gå i gang med at udforme dit nyhedsbrev. Inden du dog begynder at finde kreativiteten frem og skrive din tekst, skal du dog først overveje, hvem din målgruppe er.

Du kan allerede indsamle viden om, hvem din målgruppe er, når du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Her kan du eksempelvis stille spørgsmål i dine annoncer til de tilmeldtes køn og alder. Du kan også sende et nyhedsbrev, hvor du beder dine læsere om at udfylde et spørgeskema, som du kan bruge til at segmentere dine nyhedsbreve eller gøre dine kommende nyhedsbreve mere personlige og relevante for modtageren.

Du kan også forsøge selv at analysere dig frem til din ideal-læser. Tænk på, hvad det er, din virksomhed tilbyder. Er det produkter, ydelser, viden eller information? Prøv ud fra dette at finde frem til, hvem din ideelle modtager er i forhold til alder, køn, stilling, branche, by og eventuelt personens udfordringer. Hvem ønsker du at nå ud til med det, du tilbyder?

Når du har fundet frem til din målgruppe, kan du også bedre lave dine nyhedsbreve mere personlige og udsende mere relevante nyhedsmails.

4. Hav et klart formål

Det er vigtigt, at du allerede fra start gør det klart for dig selv, hvad formålet med dine nyhedsbreve og din e-mail markedsføring er. Uanset, hvad formålet er, er det en god idé at starte med at definere og arbejde med formålet inden påbegyndelsen af selve nyhedsbrevet for at gøre det helt klart for dig selv, hvad det er, du sigter efter. Overvej, hvorfor din virksomhed har brug for et nyhedsbrev, og hvad det er du gerne vil opnå med dine nyhedsbreve. Dele af dit formål kan eksempelvis være:

  • At tiltrække nye kunder
  • At blive mere synlig (branding)
  • At øge kendskabet til dine ydelser
  • At opnå ekspertstatus
  • At opbygge gode relationer
  • At øge omsætningen

Tænk over, hvad dit primære formål med dine nyhedsbreve er. På den måde bliver det også nemmere for dig at finde på emner at skrive om og ramme din målgruppe med relevant indhold.

Når det kommer til hvert enkelt nyhedsbrev, kan det dog være forskelligt, hvad formålet eller budskabet er. Mange virksomheder udsender flere forskellige nyhedsbreve, hvor ét måske har til formål at tiltrække nye kunder og et andet at øge kendskabet til virksomhedens produkter. Når du har fundet dit overordnede formål er det samtidig også lettere at finde frem til, hvilket budskab eller hvilket formål hvert af dine nyhedsbreve skal have.

5. Skriv en stærk emnelinje

Noget af det vigtigste, når det kommer til nyhedsbreve, er emnelinjen. Emnelinjen og nyhedsbrevets pre-header, som ofte står efter emnelinjen, når modtageren modtager nyhedsbrevet i sin indbakke, skal være fængende og interessant. Hvis den ikke er det, har du allerede dér mistet en læser, fordi modtageren ikke er interesseret nok til rent faktisk at åbne dit nyhedsbrev.

En god og stærk emnelinje er derfor altafgørende for dit nyhedsbrevs succes og din åbningsrate.
En god emnelinje:

  • Skal være kort – omkring 50 tegn
  • Skal skabe værdi hos modtageren – vær relevant
  • Må gerne være kreativ – men lov ikke mere end du kan holde
  • Kan indeholde tal og lister (ligesom dette blogindlægs titel)
  • Kan indeholde tilbud eller ord, der indikerer tid – fx ”Sidste chance for at gøre et godt køb”
  • Må gerne indeholde retoriske spørgsmål
  • Må ikke indeholde store BOGSTAVER eller ”Re:” – det opfattes som spam

Det vigtigste budskab skal stå i emnelinjen. Derefter kan du uddybe dit budskab i pre-headeren, men vær opmærksom på, at pre-headeren ikke altid bliver vist. Skriv derfor ikke særlig vigtig information efter din emnelinje.

6. Gør nyhedsbrevet overskueligt

Hvis du har fanget din nyhedsbrevsmodtager med emnelinjen, og modtageren åbner dit nyhedsbrev og ser et nyhedsbrev, der ligner en hel roman, kan du godt regne med, at din modtager hurtigt trykker væk fra dit nyhedsbrev.

Når et nyhedsbrev er fyldt med tekst og kun har få eller måske slet ingen billeder, er nyhedsbrevet ikke fængende og interessant. Derimod er det kedeligt og uoverskueligt, og du risikerer, at din læser forsvinder hurtigt igen eller i værste fald afmelder sig dit nyhedsbrev.

Det er derfor vigtigt, at dit nyhedsbrev er overskueligt, og ikke er for tungt at læse. Sørg derfor for ikke at have alt for meget tekst og medtag gerne mange billeder eller store billeder og interaktive knapper, der fanger opmærksomheden. Din tekst skal desuden helst have mange afsnit og korte sætninger, der gør det nemt for modtageren hurtigt at læse. Kom gerne hurtigt til sagen, sådan at læserne hurtigt kan læse sig frem til, hvad nyhedsbrevet handler om. Det vigtigste skal komme først.

Når du taler til din modtager igennem nyhedsbrevet skal det desuden være i et direkte sprog. Skriv mundtligt, aktivt og kortfattet og skriv i en uformel og afslappet tone – selvfølgelig i en sådan grad at tonen stadig passer til din målgruppe.

7. Gør nyhedsbrevet genkendeligt

En anden ting, som er vigtig, når du først har fanget din modtagers opmærksomhed er at skabe genkendelighed for din modtager. Skab genkendelighed gennem dit design ved at bruge samme logo, skrifttype eller samme farve på dine knapper i alle dine nyhedsbreve. Sørg for at dine nyhedsbreve har nogenlunde samme opbygning.

Derudover er det også en god idé at udsende dit nyhedsbrev regelmæssigt. Her kan du vælge at udsende dit nyhedsbrev hver uge, hver anden uge eller en gang om dagen – det er helt op til dig – bare du bliver ved med at udsende dine nyhedsbreve og gerne med samme tidsinterval. På den måde ved dine modtagere, hvornår de kan regne med at høre fra dig igen, og det er også med til at skabe en form for genkendelighed, at dine modtagere ved, at du udsender et ugentligt nyhedsbrev.

Genkendelighed er vigtigt, fordi din modtager på den måde ved, hvad han eller hun kan forvente af dit nyhedsbrev. Hvis du udsender godt indhold, og du opretholder en genkendelighed i dine nyhedsbreve, vil du med tiden også opnå større troværdighed hos dine modtagere. Jo mere troværdig din virksomhed virker, jo større chance er der også for at dine nyhedsbrevsmodtagere handler ved dig eller benytter dine ydelser.

8. Skab værdi for din læser

Hvis du gerne vil have, at din modtager fortsætter med at læse videre og ikke afmelder sig dit nyhedsbrev, er det vigtigt, at du skriver om noget, der er relevant og skaber værdi for modtageren. Prøv at tænk ”What’s in it for me”? og sæt dig i læserens sted. Selvom e-mail marketing er en måde for dig at markedsføre din virksomhed på, skal indholdet være relevant og skabe værdi for modtageren.

Giv dine nyhedsbrevsmodtagere noget de kan bruge til noget. Løs dine læseres problemer eller undervis og giv dem værdifuld viden om et relevant emne. Forsøg at opfylde de behov de har eller de behov, som de ikke vidste, at de havde.

Godt indhold i nyhedsbreve er indhold, der giver læseren nogle fordele. Når dine modtagere tilmelder sig dit nyhedsbrev er det fordi de har en forventning om at få noget til gengæld – nogle fordele. Det kan være i form af konkurrencer, guides, e-bøger, nyttig information og viden, nyheder og begivenheder, tips og tricks eller tilbud. Disse kan være gode måder, hvorpå du kan skabe værdi for din modtagere, og give dine modtagere det, de vil have.

9. Lav Call to Action

De fleste nyhedsbreve har til formål at få modtageren til at konvertere, altså til at gøre noget og handle på nyhedsbrevet. Det kan være at foretage et køb, at kontakte din virksomhed eller måske bare læse videre om et givent emne på din hjemmesides blog. Call to Action er en nyttig måde at få dine modtagere til at gøre lige præcis, som du ønsker.

Når du laver Call to Action i et nyhedsbrev skal det stå klart og tydeligt. Udspecificér, hvad det er du vil have læseren til at gøre enten gennem

  • Tekst
  • Interaktive knapper

Du kan også vælge at bruge begge dele, sådan at du både skriver, hvad modtageren skal gøre, men også giver dem mulighed for at gøre noget ved at du indsætter en interaktiv knap eller et link til din hjemmeside, som læseren kan trykke på.

Brug derfor gerne tekst eller knapper med tekst, hvor du skriver i bydeform, hvad læseren skal gøre, som eksempelvis ”Download her” eller ”Læs mere her”. Når du gør det, skal du selvfølgelig også huske at tilføje et link eller en fil til det, som du vil have at læseren skal downloade eller læse mere om.

Vi kan ikke sige det nok gange. Call to Action er utrolig vigtigt og særligt i nyhedsbreve, hvor mængden af indhold er begrænset, og du ofte gerne vil have din læser og modtager til at handle på nyhedsbrevet.

10. Husk afmeldingen

Selvom du selvfølgelig ikke vil have, at dine modtagere afmelder sig dit nyhedsbrev, er det vigtigt, at du giver dem muligheden for at afmelde sig. Det kan du eksempelvis gøre med et link i bunden af din nyhedsmail.

Det skal være nemt for modtageren at afmelde sig nyhedsbrevet. Hvis det ikke er nemt, kan modtageren nemlig angive det som spam, og hvis flere modtagere gør dette, kan du risikere at blive blacklisted som afsender af spam – ikke et smart valg.

Du skal derfor sørge for, at dine modtagere nemt kan afmelde sig dit nyhedsbrev, både fordi du får sorteret de personer fra, som ikke længere er interesseret i din virksomhed og kan bruge dine kræfter på dem, der er interesserede, og fordi det er lovpligtigt efter persondataforordningen.

11. Lav A/B splittestning

Når du har lavet dit nyhedsbrev, og du mener, at det er, som det skal være, kan det være en god idé at splitteste. Ikke alle målgrupper og modtagere er ens. Det kan derfor være nødvendigt at splitteste for at finde ud af, hvad der virker bedst på dine modtagere.

Hvis du har flere forskellige målgrupper eller flere modtagere inden for forskellige brancher kan du segmentere dine nyhedsbrevsmodtagere i forskellige grupper, så du kan personalisere dit indhold og gøre dit indhold mere relevant for dine modtagere. Du kan dermed også segmentere dine nyhedsbrevsmodtagere i en A og B gruppe, som du kan lave splittestning på.

Du kan eksempelvis sende et nyhedsbrev med én emnelinje til din segmenterede A gruppe og et nyhedsbrev med en anden emnelinje til din B gruppe og dermed se, hvor stor åbningsraten er for hver gruppe og dermed afgøre, hvilken emnelinje der virker bedst.

Dette kan du også gøre med dit nyhedsbrevs indhold, knapper og billeder for at se, hvad der virker bedst på din målgruppe. Lav dog kun splittestning på én ting ad gangen. Ellers ved du ikke, hvad det var, der gjorde at netop det nyhedsbrev virkede bedre på din målgruppe.

12. Brug dine data

Uanset om du laver splittestning, eller du sender dine nyhedsbreve ud til alle dine tilmeldte, er dine data en stor hjælp til at finde frem til, hvad der virker.

Dit e-mail markedsføring-værktøj registrerer både, hvor mange der åbner dit nyhedsbrev (åbningsraten), og hvor mange der klikker sig videre fra dit nyhedsbrev til din hjemmeside (klikraten). Brug disse data til at følge med i, hvad der interesserer og virker på din målgruppe til at justere dine fremtidige nyhedsbreve.

Til sidst er der kun at sige prøv dig frem. Hvis intet andet virker, må du prøve dig frem med forskellige opsætninger og lidt eller meget indhold for at tilpasse det, så det virker bedst for dig.

 

Vil du se for dig selv, hvordan et godt nyhedsbrev ser ud?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev (klik her) og få flere tips og tricks fra vores eksperter.
Du kan også udfylde kontaktformularen herunder, hvis du har spørgsmål eller behov for hjælp til dit nyhedsbrev.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen