Derfor bør du overveje affiliate marketing i din virksomhed

Hvis du kender til influencer marketing, har du sikkert også hørt om affiliate marketing. Affiliate marketing er blevet yderst populært de seneste år, i takt med at influencer marketing også er steget i popularitet. Ligesom influencer marketing kan være en fantastisk mulighed for dig som virksomhed, kan affiliate marketing også noget helt særligt.

Mange virksomheder tror, at affiliate marketing kun er for store virksomheder, men faktisk kan det også gavne dig, hvis du ejer en mindre virksomhed eller er nyopstartet. Der er faktisk rigtig mange fordele og gode muligheder for indtjening, hvis du formår at gøre det rigtigt. Her i artiklen kan du blive klogere på, hvilke fordele vi taler om, og hvordan du kommer i gang.

Vi kommer bl.a. ind på følgende:

  1. Hvad er affiliate marketing
    1. Annoncør
    2. Publisher
    3. Netværk
    4. Kunde
  2. 5 fordele ved affiliate marketing
    1. Øget brandkendskab
    2. Lave omkostninger
    3. Social proof
    4. Høj ROI
    5. Lav risiko 
  3. Sådan kommer du i gang
    1. Sæt dig nogle mål
    2. Undersøg konkurrenterne 
    3. Vælg et netværk
  4. Tør du tage springet?

Hvad er affiliate marketing?

Affiliate marketing er en performance baseret marketing metode. Som virksomhed får du andre peronser, eks. bloggere til at promovere dine produkter gennem deres indhold med et link til din side/dine produkter. Hvis linket generer et salg på din webshop/hjemmeside, vil du som virksomhed betale en fast kommission eller procentdel af salget til vedkommende som har reklameret med dit link. Det gode ved affiliate marketing metoden er, at du som virksomhedsejer ikke betaler, medmindre der er sket et salg. Det er med andre ord lidt en win-win metode at markedsføre sig på. Når vi taler affiliate marketing, er der fire forskellige aktører:

Annoncør

Annoncøren er dig, dvs. din virksomhed/webshop, som ønsker at få flere besøg til hjemmesiden og/eller mere salg. Det er også dig der står for at håndtere selve affiliate programmet.

Publisher

En publisher bliver også kaldt for affiliate. Det er den person eller virksomhed, som promoverer og markedsfører dit produkt, enten gennem deres blog eller hjemmeside. De har en naturlig interesse i at få så mange besøgende til at klikke på dine links, da dette i sidste ende kan medføre et evt. salg og dermed kommission til dem selv.

Netværk

Der findes flere forskellige affiliate netværk, som gør det nemmere at håndtere hele affiliate processen mellem dig som annoncør og dine publishers/affiliates. Partner Ads og Adtraction er eksempler på netværk som håndterer hele processen og som holder styr på salg og udbetaling af kommission, så du ikke selv skal stå for det. Det er dog ikke nødvendigt med et netværk, da du sagtens kan gøre det selv, om end det kan være en smule mere tidskrævende og besværligt.

Kunde

Kunden er selvfølgelig den kunde der vælger at købe fra linket, som udgiveren har linket til. Det er dem, det hele handler om. Hvis kunden ikke klikker på linket og foretager et køb, vil du ikke opleve noget salg.

I korte træk ser processen således ud:

  1. Affiliate/publisher laver godt indhold til sine følgere/brugere og indsætter et link til dit produkt. Der vil som oftest medfølge en rabatkode til linket også.
  2. Følgerne/brugerne ser linket og klikker ind på det
  3. Der foretages et køb via linket
  4. Købet registreres af tredjepart (affiliate netværk)
  5. Din virksomhed udbetaler en procentdel af købet til din affiliate

5 fordele ved affiliate marketing

Måske ved du ikke helt, hvad du kan få ud af at benytte dig af denne moderne markedsføringsmetode, men her giver vi dig 5 fordele, og grunde til, at du bør overveje brugen af affiliate marketing som en del af din markedsføringsstrategi.

Øget brandkendskab

Affiliate marketing er et rigtig godt redskab at bruge, hvis du gerne vil opnå et øget brandkendskab. Det skyldes, at flere og flere kunder køber fra virksomheder de stoler på. Når dine affiliates reklamerer med dine produkter, vil det automatisk skabe mere trafik til din side. Derudover vil kunderne se din virksomhed som troværdig, fordi de i forvejen stoler på den pågældende virksomhed/blogger/influencer der linker til dig. Det skaber et øget kendskab og synlighed for din virksomhed, og kunderne vil i højere grad overveje at købe hos dig.

Lave omkostninger

Affiliate marketing kan være en yderst billig måde at markedsføre sig selv på. Det skyldes, at du ikke bruger en masse penge på reklamer eller lign. som du ikke ved, om har nogen effekt på din målgruppe. Med et affiliate program har du mulighed for at bestemme kommissionen til at starte med. Som nævnt tidligere, er affiliate marketing en perfomance baseret marketing metode, og det betyder derfor også, at du ikke betaler, medmindre der er sket et salg. Med andre ord slipper du for unødvendige omkostninger ved markedsføring, der ikke altid virker.

Social proof

Social proof betyder i al sin enkelthed, at vi kopierer andres handlinger, hvilket i sidste ende kan påvirke hvad vi køber, og hvor vi køber det. Når vi kigger efter anmeldelser på nettet eller ser på andre som anbefaler produkter, som vi herefter køber, betegnes det som social proof. Det kommer dig og din virksomhed til gode, når du benytter dig af affiliates, da affiliates også er ”almindelige” mennesker der rekommanderer dine produkter, og derfor bliver din virksomhed troværdig.

Høj ROI

Med affiliate marketing er også forbundet en høj ROI, i modsætning til andre markedsføringsmetoder. Din virksomheds produkter bliver promoveret direkte til din målgruppe gennem dine affiliates, som har en oprigtig interesse i dine produkter, og som derfor også er troværdige til at sælge det til dine kunder. Det betyder i sidste ende en mere direkte markedsføringsmetode som nemmere fører til salg, og dermed en højere ROI, fordi din indsats i markedsføringen af egne produkter er minimal.

Lav risiko

Som nævnt ovenfor, så er der ikke mange omkostninger forbundet med at lave affiliate marketing. Det betyder også, at der heller ikke er en særlig stor risiko ved det, såfremt du finder ud af, at det ikke lige var sagen alligevel. Du betaler ikke for en masse dyr reklame, og du ved, hvor mange procent du giver i kommission, hvilket sparer dig for uforudsete omkostninger.

Sådan kommer du i gang

Når du har taget beslutningen om at ville i gang med affiliate marketing, skal du lave research og oprette dig i et netværk. Har du ikke planer om at være en del af et netværk, kan det også sagtens lade sig gøre. Du skal blot selv ud at finde dine samarbejdspartnere, samt stå for hele processen selv. Det kan godt blive en smule uoverskueligt, og derfor vil en tredje part være en god idé, hvis du skal starte op fra bunden.

Der findes rigtig mange netværk som eks. Partner Ads, Adtraction og Web Gains. Her kan du nemt tilmelde dig på få minutter, men inden du opretter dig hos et netværk, kan det være en god idé at lave din research først. Som med al anden markedsføring er det nemlig vigtigt, at du sætter dig nogle mål for dit affiliate program, så du ved, hvad du skal gå efter, og så du har noget at analysere på, når der er gået en rum tid. Gør dit forarbejde ordentlig, og det vil gavne dig i sidste ende.

Sæt dig nogle mål

Spørg dig selv, hvad det er, du vil opnå? Hvor mange salg eller besøg forventer/ønsker du at få? Hvilke typer affiliates kan være relevante for dig, og hvor meget vil du betale i kommission til dine affiliates? Alt dette er noget, du skal have med i dine overvejelser, når du vil i gang med et affiliate program. Samtidig bør du også overveje, om der skal være nogle krav til, hvor mange leads dine affiliates indbringer pr. kvartal eller pr. år, og om der bør være restriktioner ift., hvordan de promoverer dit brand/dine produkter.

Undersøg konkurrenterne

Når du har sat dig dine mål, kan du evt. begynde at undersøge dine konkurrenter for at se, om de har et affiliate program, og i så fald, om de har succes med det. Det er en god indikation for, om du bør gøre det samme, eller om der ikke er marked for det i netop din branche. I kæmper jo om de samme kunder.

Du kan bl.a. søge på Google eller via sociale medier efter dine konkurrenter og deres affiliates. Hvis du finder frem til nogle af dine konkurrenter som bruger affiliate marketing, kan du med fordel analysere på deres affiliate program for at se på, hvilke styrker og svagheder der end måtte være, og om du kan drage nytte af disse. Se eks. på, hvordan konkurrenterne rekrutterer affiliates, hvordan de aflønner dem ift. kommission, hvilke regler der er for affiliates markedsføring etc.

Vælg et netværk

Når eller hvis du har besluttet dig for at gå i gang, og ser et marked for lige netop din virksomhed, er det bare om at tilmelde sig et netværk. Det kan du gøre på ganske få minutter, og herefter kan affiliates se, hvad du tilbyder dem i kommission. Herefter kan de tilmelde sig dit program.

Tør du tage springet?

Affiliate programmer bliver stadig mere og mere populære med god grund. Der er nemlig mange fordele som ikke findes i andre markedsføringsmetoder.

Affiliate markedsføring kan være et rigtig godt supplement til dig, som ønsker mere trafik til hjemmesiden samt mere salg. Det kan også være, at du ikke opnår de ønskede resultater med din anden markedsføring, og derfor ønsker at supplere med affiliate markedsføring.

Er du en nyopstartet eller mindre virksomhed, kan affiliate også sagtens fungere for dig, da det ikke koster meget i opstart eller proces. Samtidig har du kontrol over, hvad du betaler til dine affiliates, hvilket giver en tryghed for særligt mindre virksomheder.

Er du klar på nye udfordringer, er det bare om at komme i gang og se, hvad det fører til.

John Nielsen