60 online marketing tricks og SEO tips til webshops

60-punkt-tjekliste-for-webshops-blueDet er normalt en meget udfordrende opgave at forberede og strukturere online marketing indsatsen for en webshop. Det gælder uanset dens størrelse og branche.

Dette skyldes, at online marketingfolk og professionelle SEO fagfolk er nødt til konstant at optimere hjemmesiden for at opnå bedre placeringer i søgemaskinernes resultatsider. De skal forbedre brugeroplevelsen. De må bruge alle tilgængelige kanaler for at fremme online-forretningen og frem for alt skal de finde metoder til at øge konverteringsraten og sætte skub i salget.

For ikke så længe siden offentliggjorde vi her på OnlineSynlighed.dk en detaljeret SEO-tjekliste med 70 vigtige tjekpunkter, som du med fordel kan gennemgå før lancering af en ny hjemmeside.

I denne artikel lister vi 60 vigtige SEO tips og Online Marketing teknikker, som du kan bruge for at forbedre online marketing tilstedeværelsen af ​​en e-handels hjemmeside eller webshop.

Denne liste berører flere forskellige dele af optimeringsproces, og vi gruppere de forskellige tips og teknikker i 8 primære kategorier.

Website struktur & arkitektur

  1. Vær omhyggelig, med dit valg af E-handelsplatform. Sørg for, at platformen opdateres regelmæssigt, at det har masser af plugins, samt at den understøttes af et aktivt brugerforum eller en seriøs virksomhed. Husk, at dit valg af E-handelsplatform skal være SEO-venlig. Du må endelig ikke vælge platformen kun baseret på dens omkostninger.
  2. Opret HTML & XML sitemaps og indsend dem til de forskellige søgemaskiner.
  3. Undgå at bruge AJAX, Flash og andre ikke SEO-venlige teknologier til de vigtige dele af dit website.
  4. Sørg for, at sessions-id’er ikke vises i webshoppens URL’s. Ellers kan det give dig problemer med kopieret indhold (duplicate content).
  5. Pas på inddeling af sider (såkaldt pagination) og rækkefølgen af ​​produkterne på disse sider. Sørg for, at de vigtigste og bedst sælgende og mest populære produkter vises først på listen.
  6. Opret et produkt RSS-feed.
  7. Tilbyd dine brugere mulighed for at søge efter bestemte produkter baseret på deres mærke, navn, pris og særlige karakteristika.

Side optimering

  1. Foretag søgeordsundersøgelse og find ud af, hvordan folk søger efter dine produkter.
  2. Brug målrettede, overbevisende og unikke sidetitler.
  3. Normalt bør du bruge ental i stedet for flertal (eks. cykel i stedet for cykler). Tjek tendenserne i din branche for at se, hvilke betegnelser der er mest populære.
  4. Brug ikke generiske produktbeskrivelser fra producenten og undgå derved en af de hyppigst forekommende problemer med kopieret indhold i webshops.
  5. Skriv meningsfulde og nyttige beskrivelser – gerne for alle produkter, og som minimum for de bedst sælgende produkter.
  6. Optimer dine sider i forhold til de målrettede søgeord og kontrollere deres placering i søgemaskinernes resultatsider – eventuelt med et ranking-værktøj. Du kan f.eks overveje at benytte det anerkendte værktøj Moz Rank Tracker.
  7. Undlad at oprette tyndt indhold og sider, der ikke er nødvendige.
  8. Lav overbevisende og sælgende SERP snippets for at øge click-through rate (CTR).
  9. Brug schema.org til mærkning af produkternes detaljer og priser.
  10. Opdatere din webshops redaktionelle indhold regelmæssigt for at holde det friskt.
  11. Optimer dine billeder ved at benytte sigende filnavne, opsæt sælgende ALT-tags og den tekst, som er rundt om billederne, for at øge den trafik, du modtager via Google’s billedsøgning.

Brugeroplevelse og design

  1. Brug “Call-To-Action” knapper og felter. Gør budskabet i dem præcist og placere dem strategisk på din webshops sider.
  2. Få lavet et overbevisende, brugervenligt, professionelt design.
  3. Overvej brug af “sikkerhedsbadges” (VeriSigne-mærket eller FDIH) for at vinde dine besøgendes tillid.
  4. Forvir ikke den besøgende med tusindvis af valgmuligheder. Styr hans / hendes opmærksomhed med Call-To-Action.
  5. Tilbyd brugerne alle de smarte funktioner, såsom “Tilføj til ønskeseddel”, “Send e-mail når produktet bliver tilgængeligt”, “Tilmeld nyhedsbrev” osv. De er gode for brugerne og de kan hjælpe dig med at øge konverteringsraten.
  6. Benyt adskillige billeder og videoer med til at fremvise de bedst sælgende produkter. Det giver de besøgende et indtryk af, at der sælges noget i denne webshop, og de fleste købere kan godt lide at se, hvad andre syntes om at købe i din webshop.
  7. Sørg for, at dit website fungerer fejlfrit og ensartet i alle de gængse browsere. I Danmark er det typisk Google ChromeFirefoxInternet Explorer og Safari.
  8. Hold din check-ud og betalingproces enkel og overskuelig for at øge din konverteringsrate og reducere antallet af brugere, der forlader din webshop fra indkøbskurven uden faktisk at købe noget.
  9. Reducer indlæsningstiden for dit website ved at minimere størrelsen af ​​css, JavaScript og billedfiler, og ved at benytte caching mekanismer. Et af de mest kendte og anerkendte cache-plugins til WooComerce er W3 Total Cache. Vær her opmærksom på indstilling af korrekt caching i WooComerce.

Linkstruktur

  1. Brug SEO venlige URL’er som indeholder vigtige nøgleord for hvert produkt eller kategori.
  2. Vælg omhyggeligt dine kategorier og brug en træ-lignende linkstruktur.
  3. Vælg hellere “webshop.dk/produkt1” URL-struktur end “webshop.dk/kategori1/produkt1” URL-struktur, hvis samme produkt optræder i flere kategorier. Den anden URL-struktur kan give dig problemer med duplicate content, også kaldet kopieret indhold.
  4. Link direkte fra din webshops forside til dine bedst sælgende produkter.
  5. Pas på risikoen for kopieret indhold og husk at bruge kanoniske webadresser. Opret ikke flere destinationssider for mindre produktforskelle som eksempelvis farve, størrelse m.m.
  6. Fjern eller ret brudte links. Der findes forskellige værktøjer til at opdage døde links. Er din webshop bygget på WordPress, kan du eventuelt benytte plugin’et Broken Links Checker.

Link building

  1. Brug målrettede ankertekster ved hjælp af søgeord, der vises i titlen for hvert produkt, mærke og produktkategori.
  2. Analyser dine konkurrenters link building tiltag og forsøg at erhverve links fra de samme høje kvalitet kilder. Et godt værktøj til at høste dine konkurrenters links, er Open Site Explorer.
  3. Brug tekst-links, når du linker mellem din webshops produkter, mærker og produktkategorier.
  4. Byg links, der peger direkte på produkternes destinationssider og fokusér ikke hele din linkbuildingindsats udelukkende på din webshops forside.

Sociale medier og markedsføring

  1. Tilføj knapper til de sociale medier på et strategisk sted på din side. Du kan eksempelvis generere Facebook Like knapper på denne side. Du kan også vælge at generere en knap til deling via Twitter på denne side.
  2. Giv brugerne mulighed for at komme med produktanmeldelser og ratings.
  3. Organiser konkurrencer på selve hjemmesiden og i de sociale medier for at generere en positiv omtale af din virksomhed.
  4. Opret en blog på din hjemmeside og skriv anmeldelser af de bedst sælgende produkter. Det er godt for din virksomheds troværdighed og for din søgemaskineoptimering.
  5. Brug PPC-annoncering som eksempelvis Google AdWords til at generere meget målrettet trafik til de produkter, der giver det bedste dækningsbidrag.
  6. Overvej at køre kampagner med e-mail marketing til at holde kontakten med dine mest loyale kunder.
  7. Overvej om affiliate marketing vil kunne hjælpe dig med at øge din omsætning.
  8. Brug ikke spam-agtige metoder til at reklamere for din hjemmeside, ved at benytte dig af de forhadte metuder: spam mail, forum kommentar trolling, osv.

Overvågning

  1. Spor dine brugeres adfærd og undersøg, hvordan de navigerer gennem din hjemmeside.
  2. Identificer dine gode kunder, overvej at anmode dem om feedback og belønne dem eventuelt ved at tilbyde rabatter.
  3. Undersøg tendenserne i markedet og identificer og de ​​bedst sælgende produkter.
  4. Fokus på konverteringsrater, når du foretager de nødvendige ændringer for at forbedre dit salg.
  5. Brug A / B og splittests til at forbedre brugeroplevelsen og salg.

Eksterne faktorer og andre funktioner, som du bare MÅ have

  1. Beslut dig for, hvor mange sprog, du skal understøtte på din hjemmeside, og hvilket sprog der bør være standard for websitet. Hav en forskellig URL for hver sprogversion. Brug ikke cookies til sprogversionering.
  2. Vælg domænenavne og top level domæne (TLD) med omtanke. Der kan være stor forskel på, om du har valgt et .dk eller et andet landespecifikt TLD.
  3. Vælg dit websites hostingudbyder med omhu, og sørg for, at webhotellet er placeret i samme land eller et land tæt på brugerne.
  4. Beslut dig for, om du vil bruge Geo Targeting metoder.
  5. Sørg for, at din hjemmeside er udviklet i det fleksible Responsive Web Design, eller tilbyd en lettere og enklere mobilversion af din hjemmeside.
  6. Anbefal “lignende produkter” og “relaterede produkter” til din webshops besøgende.
  7. Overvej, hvilke forskellige betalingsmetoder du vil tilbyde dine kunder (Dankort, kreditkort, PayPal, bankoverførsel, på faktura osv.).
  8. Overvejer du at sælge til flere forskellige lande, kan du med fordel tilbyde forskellige shipping-metoder og nå ud til så mange lande som muligt.
  9. Brug robots.txt til at sikre, at søgemaskinernes robotter ikke kan få adgang til de forskellige e-handel funktioner, såsom “Føj til indkøbskurv”, “Gennemfør køb”, “Tilføj ønskeliste” osv.
  10. Opret specialtilbud og landingssider for dine brands for at øge dit salg.

Selvom det at optimere en e-handels hjemmeside kan være en kompliceret og udfordrende opgave, mener vi hos OnlineSynlighed.dk, at ovenstående liste sammen med SEO-tjekliste, som vi offentliggjorde for nylig, kan dække de vigtigste dele af processen, og at de sammen kan være et godt udgangspunkt for både SEO-fagfolk, online marketingfolk og ikke mindst iværksættere, der starter deres første webshop.

Vi ønsker dig held og lykke med din webshops marketingindsats og SEO. Har du brug for seriøs og professionel hjælp fra fagfolk, er du som altid meget velkommen til at kontakte os. Vi giver dig gerne et tilbud på indsatsen for netop din webshop.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen