Var Panda 4 et slag mod prissammenligninger – Googles konkurrenter?

Var Panda 4 et slag mod prissammenligninger – Googles konkurrenter?Da Google den 20. maj 2014 lagde fjerde version af deres Panda-algoritme ud, var ændringerne svære at overse: Hele 7.5 % af søgeresultaterne blev ændret i en sådan grad, at en almindelig bruger ville lægge mærke til det.

Og især én type af websites blev ramt, da Google opdaterede deres algoritmer: Prissammenligninger.

Dealcatcher.com mistede 50 %, cheapflights.com en tredjedel og mybanktracker.com også 50% af deres trafik – og derved forretningsgrundlag! – fra den ene dag til den anden.

På den anden side var der også store vindere – herunder dog ingen prissammenligninger, men i højere grad faktiske leverandører af det produkt, der blev søgt efter.

Det giver på den ene side god mening – og på den anden side bliver Google netop som følge af disse ændringer anklaget for bevidst at trække konkurrenterne til egne services ned i de organiske søgeresultater.

Google selv er en stor prissammenligning

Mange millioner søgninger hver eneste time på Google er med kommercielt formål. En bruger søger på en given vare for at finde en forhandler og klikker ofte frem og tilbage i søgeresultaterne et par gange for at finde ud af, hvor varen skal købes henne.

På denne måde agerer Google ikke alene søgemaskine, men også prissammenligninger.

Og de kommercielle søgninger er dem, der for Google er flest penge værd, da virksomhederne som annoncører her er villige til at betale mange penge for at få lov til at ligge i toppen af side 1.

Når Google sender besøgende i deres organiske søgemaskine videre til andre prissammenligningssites, giver Google derved reelt penge til en anden virksomhed, de selv kunne tjene.

Og det er et problem, da Google i USA er et børsnoteret selskab, der kvartal for kvartal skal sørge for at levere et stadig større overskud til deres aktionærer.

Trækker Google bevidst konkurrenter ned?

Førnævnte cheapflights.com lever af at sammenligne priser på fly. Det gør en række tjenester på det danske marked også; du kender måske Momondo eller Skyscanner.

Google er i løbet af det sidste år begyndt selv at sammenligne flypriser direkte i søgeresultaterne. Ikke ved at lede videre til andre søgeresultater, men ved selv at levere sammenligningen direkte i søgeresultaterne og brugerens browser – og derved tage det marked som cheapflights.com sad på.

Når cheapflights så med et slag mister en tredjedel af deres trafik, ser dette mistænkeligt ud. Og det er langt fra første gang Googles uafhængighed i egne søgeresultater bliver sat spørgsmålstegn ved.

For nyligt er det sket i forbindelse med virksomheden eBay, der med Panda-opdateringen mistede op til 80 % af sin organiske trafik. Et tab, der for eBay kan værdisættes til 200 millioner dollars.

eBay har lagt op imod en milliard dollars i Google AdWords over de sidste 14 år, men stoppede for nyligt med samme – og blev herefter ramt af Googles opdatering. Det har pustet luft til det bål af rygter, der i forvejen eksisterede.

Og for at nævne et tredje eksempel forsvandt konkurrenten til et firma, Google opkøbte, blot et par måneder efter opkøbet. Noget, der øjeblikkeligt øgede værdien af Googles nyindkøbte firma, da forbrugerne nu har sværere ved at finde frem til en af de væsentlige konkurrenter til dette firma.

Var Panda 4 et slag mod prissammenligninger – Googles konkurrenter?