google betaler 1 milliard for en ting

Google betaler 1 milliard dollars til Apple for én ting

google betaler 1 milliard for en tingDet er de færreste brugere der aktivt vælger en anden søgemaskine end den der er indstillet for dem.

Det gælder især på vores mobiltelefoner, hvor det måske er mere kompliceret at skifte end på den computer vi er vant til at sidde på.

google har haft den store pung fremme til appleDerfor er det også mange penge værd at være standard søgemaskine i et mobilsystem som Android og iOS. Det er af samme årsag Google har postet så mange penge i udviklingen af Android.

Og for nu også at få iOS-søgninger har Google haft den store pung fremme til Apple.

Standard søgemaskine: 1 milliard kroner, tak

I en retssag mellem Oracle og Google er det kommet frem at Google i 2014 betalte 1 milliard dollars til Apple for at være standard søgemaskine.

Pengene kommer efter en aftale om at splitte omsætningen fra Googles annoncer. Apple får cirka 34 %. Aftalen er løbende og et lignende tal betaler Google derfor også i 2015 og 2016.

Google har under retssagen forsøgt at hemmelighedsstemple en række fortrolige tal, herunder det ovenstående for splittet mellem Google og Apple – men således uden held.

Retssagen mellem Google og Oracle omhandler hvorvidt Google har brugt Oracles Java-software til at udvikle Android-styresystemet uden at betale for det. Oracle søger – pudsigt nok – også en milliard dollars i erstatning for manglende betaling, mens Google nægter at have gjort noget galt.

search-engine-marketingGoogle har i de senere år vist øget omsætning fra deres primære indtægtskilde – annoncerne. I Danmark har det betydet en opblomstring i antallet af virksomheder, der arbejder med ”SEM”; Search Engine Marketing. Det gælder både virksomheder der tilbyder søgemaskineoptimering (arbejdet med de organiske, ikke-betalte, søgeresultater) og PPC-annoncering med Googles AdWords-program.

Markedet for online markedsføring i Danmark vokser ifølge branchefolk med cirka 15 % om året. Hvordan fordelingen er mellem søgemaskineoptimering, PPC-annoncering og andre typer af online markedsføring som annoncering på de sociale medier er sværere at måle på og her findes ingen tal.

Kritiseret for medarbejder-aftale tidligere

Google og Apple fik også omtale for måneder tilbage hvor en anden og mere lyssky aftale mellem de to gigantiske selskaber kom frem.

Det viste sig at Google og Apple havde indgået en ”ingen poaching”-aftale for så vidt angår deres medarbejdere. Medarbejdere måtte gerne skifte, men headhuntere måtte ikke rekruttere direkte fra konkurrenten.

"ingen poaching" er naturligvis ulovligtDet er naturligvis ulovligt og Google og Apple har lovet at rette ind efter at misdåden blev opdaget. Det er almindeligt i tech-verdenen og Silicon Valley i USA i særdeleshed at headhunte medarbejdere mod store signon-bonusser ofte på flere millioner danske kroner til de dygtigste. Det er denne dyre praksis Google og Apple internt ønskede at stoppe.

Google har en lignende aftale med virksomheden Mozilla, der udgiver Firefox-browseren – en af de mest populære browsere efter Googles egen Chrome-browser og Microsofts Internet Explorer, der snart bliver afløst af Edge.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen