
Hvis din virksomhed gerne vil være synlig online, gælder det om at have en god organisk placering i Googles søgeresultater.
Det kan du opnå ved at lægge en god SEO strategi!
SEO strategien er et produkt, der leveres i form af en rapport, som du og din virksomhed kan bruge som rettesnor for det fremtidige SEO arbejde. Strategien kan også fungere som grundlag for vores arbejde, hvis vi skal hjælpe dig med din SEO.
For de fleste brancher er der en høj konkurrence, når det kommer til at ligge godt i søgeresultaterne. Man kommer derfor ikke sovende til de gode placeringer. Arbejdet med søgemaskineoptimering er tilmed blevet sværere og mere komplekst over de senere år. Dette sker i takt med, at Google som søgemaskine bliver bedre til at vurdere, hvilke sider brugeren rent faktisk får værdi ud af at besøge.
For at nå til tops i søgeresultaterne er du derfor nødt til at have en strategi for din SEO. Når vi lægger en SEO strategi, tager vi udgangspunkt i, hvor din virksomhed er lige nu, hvem dine konkurrenter er, hvad dit mål er, og hvordan vi opnår det ønskede mål.
Når din virksomhed skal have udarbejdet en SEO-strategi, er det vigtigt først at definere, hvad formålet med at få udarbejdet strategien er.
Når din virksomhed har afklaret, hvad målet med at få udarbejdet en SEO strategi er, tager vi en snak om, hvilke forventninger I har: Hvad skal der ske, hvor langt vil i frem, og hvad er jeres budget? Alle disse er relevante faktorer, som er vigtige at have med, når vi udarbejder en strategi for arbejdet med jeres online synlighed. Hos os er en SEO strategi et formfuldendt produkt, der skal give jer de rette værktøjer til at komme videre.
Udarbejdelsen af en SEO strategi starter med en gratis og uforpligtende samtale med en af vores SEO-specialister.
En fejl mange desværre begår, er at fokusere udelukkende på at ligge højt i søgeresultaterne. Det er da også vigtigt og må ikke underkendes, for uden besøgende på din hjemmeside får du ikke meget ud af at have den. Det må dog ikke blive det eneste fokus, for hvis de besøgende på hjemmesiden bare forsvinder igen, er du lige vidt.
Besøgende i sig selv skaber ikke toplinje for din virksomhed. Derfor vil vi i OnlineSynlighed.dk gerne tage din SEO strategi et spadestik dybere og komme hele vejen rundt.
De fleste virksomheder har omkring 3 til 5 primære konkurrenter i Google. Det er ikke nødvendigvis de største virksomheder i din branche, men dem der tidligt har været dygtige til at benytte de muligheder, online markedsføring giver.
Din SEO strategi skal derfor også tage hensyn til, hvilken branche du er i, og hvor stor konkurrencen er. Hvis du befinder dig i et særligt konkurrencepræget marked, vil vi være nødt til at være mere aggressive i forhold til mængden af indhold, linkbuilding og andre aspekter af din SEO-strategi.
I særligt konkurrenceprægede områder er ”normalen” en anden, og her er vi derfor nødt til at være mere aggressive for at komme til tops i søgeresultaterne. Befinder du dig derimod i et marked med en lav konkurrence, skal vi passe på med at benytte os af de aggressive metoder.
Vi bruger vores mange værktøjer til at udarbejde en konkurrentanalyse og definere, hvem dine primære konkurrenter er. En konkurrentanalyse er som en ekstra bonus ofte med til at afsløre, hvilke markedsføringskanaler dine konkurrenter bruger, som du lige nu ikke bruger. Dette kan være med til at give dig indblik i, hvor der for din virksomhed er et ubenyttet potentiale.
I stil med brugeradfærd er det også vigtigt at have fokus på, hvor nemt det er for brugerne at navigere og konvertere på dit website. Ved at fokusere på UX (User Experience) kan man guide de besøgende hen til de steder på siden, du gerne vil have dem til, og du kan hjælpe den besøgende med at fokusere på de vigtigste ting.
UX betyder meget for din konverteringsrate, og derfor hænger UX meget tæt sammen med konverteringsoptimering. Det er et område, man ikke må negligere på sin hjemmeside, netop fordi du gerne vil have dine besøgende til at gøre noget.
Måske vil du have, at dine besøgende skal skrive sig op til dit nyhedsbrev, købe dit produkt eller have dem til at ringe til dig. Uanset hvad dit mål er, har du et mål med de besøg, du skaber gennem SEO.
Fokus på den gode brugeroplevelse og konverteringsoptimering er med til at få mere ud af den trafik, der kommer ind på din hjemmeside. Når du har mere kontrol over den rejse, dine besøgende går igennem på din hjemmeside, kan du bedre målrette den besøgende mod det, du gerne vil.
Derfor tilbyder vi også en gennemgang og rådgivning om UX og konverteringsoptimering. Det er elementer i din SEO-strategi, du ikke må overse, hvis du vil have det fulde udbytte af indsatsen.
Når du får os til at stå for at udarbejde din SEO strategi, vil vi også lave en søgeordsanalyse så du ved, hvilke søgeord dine kunder søger efter, og dermed hvilke søgeord der er relevante for din virksomhed at være synlig på. Dette omfatter både almindelige søgeord og long-tail søgeord.
Googles brugere er i dag bedre til at specificere, hvad de har brug for, og der kommer derfor også flere søgninger på søgefraser, herunder blandt andet hv-spørgsmål. Dette øger antallet af mulige søgeord, som kan være relevante for din virksomhed at blive fundet på.
Med de rigtige grundlæggende søgeord og struktur på din hjemmeside har du mulighed for at differentiere dig fra dine konkurrenter og opnå øget synlighed i Googles søgeresultater.
Søgeordsanalysen tager udgangspunkt i din side lige nu. Her vil vores anbefaling for eksempel kunne være en ny menustruktur samt flere indholdssider. Tommelfingerreglen er nemlig, at du med flere sider kan levere et mere relevant resultat inden for den enkelte søgning og derved også mere værdi til dine brugere – og det belønner Google med endnu flere besøgende til din hjemmeside.
Det måske vigtigste punkt i din SEO strategi er derfor at sikre, at vi målretter indsatsen mod de rigtige søgeord. De rigtige søgeord kan både være deciderede søgeord – og de kan være komplicerede søgefraser, der består af flere ord.
Udover en søgeordsanalyse laver vi i forbindelse med din SEO strategi også en teknisk analyse af din hjemmeside. Den tekniske analyse har til formål at afkode, hvilke hindringer Google møder i forsøget på at indeksere din side.
Har du tekniske on-site udfordringer på din hjemmeside, kan disse nemlig spille ind på hjemmesidens overordnede brugervenlighed, hvilket kan resultere i en højere afvisningsrate, som giver Google et dårligere indtryk af din side.
Derudover er optimering af billeder også en vigtig faktor i arbejdet med SEO, da store billeder har indflydelse på indlæsningshastigheden. Læs mere om teknisk SEO her.
Resultaterne af den tekniske analyse munder ud i en rapport som en del af SEO strategien, og omfatter anbefalinger til optimeringer. Ofte er det muligt med små ændringer at gøre en stor forskel for din virksomheds online synlighed. Derfor laver vi hos OnlineSynlighed.dk også tekniske analyser som selvstændigt produkt.
Content marketing er et væsentligt element i SEO strategien. Her er særligt din virksomheds blog et undervurderet værktøj i forbindelse med søgemaskineoptimering. Der er flere fordele ved at producere og publicere blogindlæg:
Vi vil i vores SEO strategi lægge op til, at der løbende bliver skrevet nye indlæg – enten ved at dedikere ressourcer til dette internt i virksomheden eller med vores hjælp. Vores SEO strategi vil også komme med forslag til emner til den kommende tids blogindlæg, så det blot er et spørgsmål om at sætte sig ned og skrive indlæggene.
De virksomheder der er dygtigst til at bruge deres blog, oplever, hvordan det med tiden bliver en af deres primære salgskanaler. Dette gælder blandt andre også os selv. Vi publicerer jævnligt nye blogindlæg i form af guides og relevante nyheder inden for online markedsføring.
Linkbuilding er fortsat – og vil også i mange år fremadrettet være – et af de vigtigste elementer af søgemaskineoptimering. Hvordan du bruger linkbuilding har dog ændret sig. Tidligere har du med nok links kunne ranke på næsten alle sider – selv på konkurrenceprægede søgninger. I dag skal du have alle elementer på plads, inden du begynder på din linkbuilding. Det gælder:
Når først disse elementer er på plads, er din virksomhed klar til at få værdi fra den linkbuilding, der udføres. Linkbuilding kan på den måde sammenlignes med taget på et hus. Taget i sig selv er vigtigt og nødvendigt, men ikke noget værd, hvis du har glemt at støbe fundamentet til huset og mure murene op.
Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med din virksomheds linkbuilding på 2 måder:
Den sidste løsning er den billigste, da du selv kommer til at stå for mere af arbejdet. Den er til gengæld også en mindre sikker løsning, da vi oplever, at området undertiden ikke bliver prioriteret.
I din SEO-strategi kommer vi med anbefalinger til omfanget af linkbuilding, og hvilke søgeord der kan være relevante for dig at lægge en indsats med linkbuilding på. Læs mere om linkbuilding her.
Der findes et vigtigt, men ofte overset element i søgemaskineoptimering: SEO handler om brugerne. SEO er ikke længere kun et statisk spørgsmål om at have de rigtige søgeord og nok relevante links. Det er det også, men dine topplaceringer bliver flygtige, hvis ikke brugerne finder værdi på din side.
Med Google Analytics, toolbar i browseren og andre værktøjer, kan Google se, hvordan brugerne interagerer med din side, og det har også betydning for, hvordan dit website performer i søgeresultaterne.
Hvis brugerne klikker sig ind på din side, men vender tilbage til søgeresultaterne og vælger et andet resultat, fortæller det Google, at din side ikke leverer værdi. Trods et godt forarbejde vil din side aldrig rangere helt i toppen.
Brugeroplevelsen og parametre som bouncerate/afvisningsprocent, antal sessioner og sessionens varighed har således stor betydning for din SEO, og det er derfor også noget, der er vigtigt at være opmærksom på, hvis du vil lykkes med dit SEO arbejde.
Vil du være synlig i søgeresultaterne, når dine potentielle kunder søger efter ydelser/produkter, som du tilbyder? Så er første skridt at få udarbejdet en veludført SEO-strategi. Hos OnlineSynlighed.dk er vi specialister i SEO, og har stor erfaring og viden om, hvordan du som virksomhed styrker din online synlighed i søgeresultaterne.