Undersøgelse: Du mister kunder uden en sikker hjemmeside
Det er ikke længe siden, Dorte skrev et indlæg om SSL-certifikater og det at have en hjemmeside, som bliver vist som sikker. Vi har slået på tromme for at sikre sin hjemmeside længe, og nu bakker en britisk undersøgelse op om vores påstand – nemlig at man mister kunder, hvis ens hjemmeside ikke er sikker.
Virksomheden John Cabot har spurgt 1.324 mennesker om deres reaktion og holdning til at møde en side, som ikke er sikker, og som i Googles populære Chrome-browser giver en advarsel om, at siden ikke er sikker.
Resultaterne taler for sig selv – du får de vigtigste lige om lidt – og de bakker altså os op. Helt overordnet siger den britiske undersøgelse, at der er mange besøgende, der ikke bliver til kunder, hvis de ikke bliver mødt af en sikker side.
Vi skal naturligvis have det i baghovedet, at briter og danskere ikke er præcis de samme, men vi er trods alt så meget lig hinanden, at vi godt kan overføre hovedtrækkene i undersøgelsen.
Næsten halvdelen vil ikke købe af dig
Det største resultat fra undersøgelsen er, at 46 procent af de adspurgte ikke vil købe noget af dig. Hvis de bliver mødt af en side, som bliver markeret som ’ikke sikker’, ville 46 procent af respondenterne i undersøgelsen ikke indtaste navn eller betalingsoplysninger.
Næsten halvdelen vil ikke indtaste betalingsoplysninger, hvis din side ikke er sikker – det er potentielt rigtig mange mennesker, som kommer ind på din side for at købe noget, men som ikke gør det.
64 procent af dem, som ikke vil indtaste betalingsoplysninger ville forlade siden med det samme. Dem får du altså ikke engang mulighed for at overbevise på trods af en umiddelbar skepsis.
Kategori og virksomhed betyder noget
Den første del af undersøgelsen foregik ved, at respondenterne fik vist de advarsler og symboler, en usikker side kan give. Anden del af undersøgelsen foregik ved, at svarpersonerne fik vist konkrete hjemmesider, som ikke var sikre.
En ejendomsmægler med en usikker side gav svar, som drejede sig om selve virksomheden som utroværdig.
Derimod havde undersøgelsens svarpersoner ikke nær samme problemer med det kendte og respekterede John Lewis, som er en kæde i stil med Magasin i Danmark. Her troede nogle, at det var softwarens skyld eller endda at det var noget, undersøgelsen havde lavet – de troede ikke på, at John Lews’ side ikke var sikker.
Store og veletablerede virksomheder kan altså til en vis grad slippe afsted med ikke at have en sikker side, selvom der stadig var folk, som ville forlade siden, med det samme de fik øje på det.
Små og mellemstore virksomheder har ingen undskyldning
Hvis man ikke lige er Bilka, thansen, Miinto eller lignende (som i øvrigt alle har SSL-certifikat), men i stedet er en lidt mindre spiller på sit marked, skal man altså have et SSL-certifikat. Her har man sandsynligvis ikke nået at opbygge nok tillid til brandet til at de besøgende bare pr. automatik ser igennem en usikker side.
Mens man er ved at etablere sin forretning, skal man gøre, hvad man kan, for ikke at sende kunderne i armene på konkurrenterne. Her er en sikker side og SSL-certifikat altså en del af ligningen.
Vi kan selvfølgelig hjælpe dig, hvis du ikke selv har mod på at sætte skiftet fra http til https op, så du går fra en usikker til en sikker side. Bare brug kontaktformularen herunder.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407