Uddel freebies uden at komme på kant med loven – sådan

Send e-mails uden at være på kant med loven

At tilbyde en e-bog mod at brugerne skal tilmelde sig et nyhedsbrev er en populære metode til at skaffe store mængder nye modtagere. Der ikke meget, der lokker så meget som lyden at et gratis produkt – og der er da heller ikke noget i vejen med at tilbyde sine potentielle kunder en gratis e-bog, videokursus eller lignende – hvis man gør det rigtigt!

E-mailadressen er et betalingsmiddel

Du betaler med din mailadresse for gratis e-bøgerFor at gøre det rigtigt, skal man overholde gældende lovgivning. Ellers kan man få ørerne i forbrugerombudsmaskinen, og det er der ikke noget sjovt ved. Det er nemlig forbrugerombudsmanden, der har klargjort over for alle, der måtte være i tvivl, at når der står i markedsføringsloven, at:

… udtrykkene ”gratis”, ”vederlagsfrit”, ”uden betaling” eller lignende kun må anvendes, hvis den erhvervsdrivende ikke afkræver forbrugeren andre omkostninger end de uundgåelige udgifter, der er forbundet med at reagere på markedsføringen.”

 

Så betyder det altså, at man ikke må bede om en forbrugers e-mailadresse som betaling for sin freebie. Så er den nemlig ikke gratis, for e-mailadressen repræsenterer en værdi for virksomheden. De uundgåelige udgifter, der kan være forbundet med at ”reagere på markedsføringen” kan være eksempelvis at betale porto for at få tilsendt det gratis produkt eller udgifter i forbindelse med transport hen for at afhente varen.

Betyder det så, at jeg ikke kan dele ”gratis” e-bøger ud længere?

Du kan stadig dele gratis e-bøger udSom skrevet tidligere, handler det om, at gøre det rigtigt, hvis man ønsker at lokke flere tilmeldinger til sit nyhedsbrev ved at tilbyde en e-bog eller lignende herfor. Det er dog ikke nok blot at bruge et synonym for gratis – det har jo samme betydning, og ændrer ikke noget i forhold til lovgivningen.

I stedet skal du formulere dig ud af det. Brug andre formuleringen ”Få en gratis e-bog ved tilmelding til vores nyhedsbrev” kan du bruge en formulering som ”Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få en e-bog”. Udelad ordet ”gratis” eller lignende.

Du kan selvfølgelig også blot lægge din e-bog op til gratis download fra din hjemmeside – altså uden nogen hindringer for, at enhver kan downloade e-bogen uden at gøre noget for det. Til gengæld kan du samle Facebook Pixels ved at dele budskabet om e-bogen på Facebook.

Indsamling af mailadresser på LinkedIn

E-mailadresser bliver eksponeret på LinkedInVi har tidligere skrevet om problemstillingen med at modtage e-bøger til gengæld for at afgive sin mailadresse offentligt på LinkedIn – og selvom nogle enkelte er blevet opmærksomme på udfordringerne ved at give sin mailadresse væk på den måde, fordi flere har været ude og udtale, at det er et problem, foregår det stadig i stor stil.

Det er nemlig ikke kun dem, der har lavet opslaget, som har en interesse i at samle de her e-mailadresser – det vil der ofte også være blandt dem, der kan se opslaget i deres nyheder, fordi de er forbundet i 1. eller 2. led til nogen, der har udfyldt deres mailadresser i sådan et opslag.

Mailadresserne kan således blive opsnuset af nogen, der udnytter dem til videresalg, spam eller marketing på anden vis. Det er til stor frustration for dem, der har afgivet deres mailadresser, fordi de risikerer at opleve, at deres indbakke pludselig fyldes med spam fra nye kanter, som de ikke frivilligt har abonneret på.

Det kan også være et brug på sikkerheden hos en virksomhed, når vigtige medarbejdere bruger deres arbejdsmail til formålet, fordi det ofte er arbejdsrelateret. Det inviterer til virusmails.

Sidst, men ikke mindst, er det en dårlig idé at sælge sin mailadresse alt for billigt til e-bøger. Der vil nemlig ofte være tale om fagligt letbenede ”værker” med en overskuelig fylde.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

John Nielsen

Direktør & SEO specialist

John er teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet omkring forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed.
0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *