Skriv ikke din e-mail op for gratis e-bog på LinkedIn

Skriv ikke din mailadresse op for gratis e-bog på LinkedIn

Skriv ikke din e-mail op for gratis e-bog på LinkedInPå LinkedIn er der opstået en ny tendens.

Smarte konsulenter skriver en (ofte meget kort) e-bog om det emne, de arbejder med til daglig. Ofte er det en tillokkende titel som ”5 tips til at vækste din forretning” eller “20 ting, der får dig til at huske bedre”.

Og hvordan får du så fat i bogen?

Jo, du skriver bare din mail direkte i kommentarfeltet. Så skal de venlige mennesker nok sørge for at sende bogen direkte til dig.

Det er smart og nemt. Faktisk er det lidt for smart, for du udsætter dig selv for en stor spam-risiko ved på den måde at skrive din mail ned i kommentarfeltet. Den kan afsenderen af indlægget læse – og det kan en almindelig spamrobot også.

Her er et par tilfældige eksempler:

Mere end 600 mail-adressser - lige til at høste til spam

Mere end 600 mailadressser – lige til at høste til spam.

Her er mere end 1.000 ! mail-adresser lige til at trække ud og lægge i modtagerfeltet i spam-mailen

Her er mere end 1.000 ! mailadresser lige til at trække ud og lægge i modtagerfeltet i spam-mailen

Kræver blot en konto

At få adgang til de mange mail-adresser kræver blot en konto på LinkedIn, og at du er forbundet med en, der er forbundet med en, der skriver mailadressen ned.

Med andre ord – ikke meget!

Og det er en fryd for potentielle spam-afsendere at kunne høste så mange erhvervs-mailadresser – der ofte er mere værd end private – på en gang.

Flere opslag på LinkedIn med gratis e-bøger får vel over tusinde kommentarer. Det er tusindvis af mailadresser, der er klar til at blive høstet.

Signup-formular giver ikke det samme

Vi kommer sandsynligvis til at se mange flere e-bøger på LinkedIn. Det giver nemlig slet ikke samme resultat bare at linke til en kontaktformular.

Hver gang du skriver en kommentar til et indlæg, bliver dette indlæg vist til en række af de mennesker, du er forbundet med på LinkedIn.

Når du på denne måde tvinger de, der gerne vil have ”20 ting, der får dig til at huske bedre” eller ”5 tips til at vækste din forretning” til at skrive en kommentar, tvinger du også budskabet ud i deres netværk.

På denne måde får du din e-bog til at sprede sig som ringe i vandet.

Det er super smart for den, der står som afsender – og ærgerligt for de, der indtaster mailadressen for blot at modtage tonsvis af spam efterfølgende.

Hvis du blot linker til en signup-formular, vil de, der henter bogen ikke alle skrive en kommentar og derved dele til eget netværk.

Om LinkedIn er opmærksomme på problematikken – og om de i givet fald har ønske om at gøre noget ved det – vides ikke.

Udgangspunktet for algoritmen, der spreder populære indlæg til flere brugere, er en god idé og øger netværkets værdi. Men det var næppe tanken med algoritmen, den skulle bruges til at sprede gratis e-bøger fra smarte konsulenter.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen