Strukturerede data er blevet nemmere
Mange har svært ved at få implementeret strukturerede data korrekt, selvom det har udgjort en vigtig del af SEO gennem de seneste år. I december 2016 skrev jeg et blogindlæg om, hvordan du kan blive mere synlig med strukturerede data, hvor jeg også nævner, at man har mulighed for at anvende en række forskellige plugins til at opsætte strukturerede data, hvis man altså ikke havde mod på selv at kode det ind.
Selvom der findes en lang række hjælpemidler, ser vi dog mange, der ikke gør en indsats for at implementere strukturerede data, selvom det kan give en klar fordel i søgeresultaterne. Heldigvis er det nu blevet meget lettere for WordPress-administratorer.
Yoast SEO hjælper dig
Det populære plugin Yoast SEO lancerede i april version 11.0 af deres plugin. En version, der gør det meget lettere at implementere korrekt strukturerede data. Som pluginudviklerne selv fortæller, så er der oftest flere forskellige dele strukturerede data, som ikke er bundet sammen. Og det er lige præcis dét, som Yoast vil gøre op med i version 11.0.
Yoast SEO er nu udviklet til at koble de forskellige dele af strukturerede data sammen. Dermed bliver det også lettere for Google og de øvrige søgemaskiner, at finde ud af, hvordan eksempelvis et blogindlæg hænger sammen med virksomheden.
Som Yoast selv forklarer det i deres blogindlæg: Et blogindlæg er en Article – og dette er hovedindholdet på en landingsside (WebPage). WebPage er ydermere en del af et Website. Det hele er udgivet af en virksomhed (Organization), hvor der er en person, der har skrevet blogindlægget (Author).
På den måde er de forskellige dele af struktureret data altså koblet sammen – og det er på den baggrund, at Yoast SEO samler en del struktureret data med en anden del, og det gør de ved at indsætte ”isPartOf” i ligningen.
Tester du din egen hjemmeside via Googles testværktøj til strukturerede data, er det altså termen ”isPartOf” du skal holde øje med. Dermed kan du tydeligt se, hvordan et blogindlæg i sidste ende er koblet sammen med både hjemmesiden, virksomheden og forfatteren.
Dét betyder strukturerede data for SEO
Har du en WordPress-side, og bruger du ikke allerede Yoast SEO, vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på pluginet. Der er både en gratis version og en premium version – og for langt de fleste, rækker gratisversionen tilstrækkeligt langt. Samlingen af strukturerede er nemlig også en del af den gratis udgave. Yoast SEO forærer dig altså en stor SEO-mæssig værdi.
Uanset om du bruger WordPress eller et andet CMS, så har strukturerede data nogle klare fordele, når det gælder SEO – hvis det altså er sat korrekt op. Med strukturerede data øger du nemlig sandsynligheden for at få vist noget af dit indhold direkte i søgeresultaterne. Det kan for eksempel være billeder, anmeldelser (stjerner), visning i Google Knowledge Graph, som en del af en karruselvisning (Rich cards), eller produktudvidelser, hvis du har en webshop, eller nyhedshistorier, hvis du driver et nyhedssite.
Med strukturerede data er der altså rig mulighed for at få udvidet visningen af netop din hjemmeside blandt de øvrige søgeresultater – og det kan bidrage til, at flere personer klikker sig ind på netop din hjemmeside (og forhåbentlig bliver på din hjemmeside). Strukturerede data er nemlig med til at give brugerne svar på deres spørgsmål allerede inden de lander på din hjemmeside. Derfor ved brugerne også, at de kan forvente at finde svaret på deres søgning eller spørgsmål på netop din hjemmeside – og har du konverteringsoptimeret din hjemmeside, er der også en stor sandsynlighed for, at besøget fører til et lead eller et salg.
DK-31929407