Øg dit nyhedsbrevs konvertering uden at ændre indholdet

Du kender det godt. Du bruger oceaner af tid på at lave et lækkert og indholdsmæssigt stærkt nyhedsbrev til dine kunder. Alt er som det skal være. Men det er din åbningsrate desværre ikke. Vi har tidligere skrevet om, hvordan du laver et godt nyhedsbrev, som bliver åbnet. Men måske er det slet ikke dit indhold, den er gal med, men derimod om din mail rent faktisk havner der, hvor den skal.

Hvis du ikke har styr på det tekniske aspekt, når du sender nyhedsmails ud, kan du hurtigt risikere, at dine mails havner i spam mappen. Og så får du ikke flere til at åbne dine mails. For hvordan skal dine kunder vide, at du har sendt dem et interessant nyhedsbrev, hvis den aldrig lander i indbakken?

Vi har sikkert alle sammen prøvet at få falske e-mails, nogle mere troværdige end andre, og deres eneste formål er at franarre godtroende folk deres personlige oplysninger. Som virksomhed vil du for alt i verden gerne undgå, at svindlere udgiver sig for at være dig. Derfor er det vigtigt, at du har styr på din e-mail sikkerhed, når du sender mails ud til kunderne.

I denne artikel kommer vi ind på, hvilke tekniske aspekter du skal have styr på, så du får flere til at åbne dit nyhedsbrev og dermed kan øge din konvertering. Vi kommer bl.a. ind på følgende:

  1. Hvad er SPF, DKIM og DMARC?
    1. SPF
    2. DKIM
    3. DMARC
  2. Hvorfor er det så vigtigt?
  3. Sådan opsætter du SPF, DKIM og DMARC
  4. Korrekt opsætning betaler sig 

Hvad er SPF, DKIM og DMARC?

Når vi snakker e-mails og e-mail sikkerhed, er der generet tre forskellige ”begreber” eller sikkerhedsprotokoller, som du skal have opsat korrekt. Ovenstående forkortelser lyder måske som det rene volapyk for dig, hvis du ikke helt er klar over, hvad de præcist står for. Alle tre sikkerhedsprotokoller er dog nogle som kan have stor indflydelse på, om dine e-mails bliver leveret korrekt og som dermed er med til at øge sikkerheden omkring dine e-mails.

SPF

SPF står for Sender policy Framework og er et godkendelsesværktøj til e-mails, der har til formål at definere, hvem der må sende e-mails fra dit domæne. Denne protokol har til formål at sikre, at dine mails ikke bliver set som spam, og at du står inde for afsenderen. SPF kan ikke stå alene, men skal bruges sammen med førnævnte andre begreber, DKIM og DMARC.

DKIM

Når du sender en masse e-mails ud til dine kunder, er det vigtigt, at sikkerheden er i orden, så svindlere ikke har mulighed for at ændre på den undervejs. DKIM står for DomainKeys Identified Mail. Det er endnu en protokol som er enormt vigtigt at have opsat korrekt, så du er sikker på, dine mails ikke havner som spam mail. DKIM er et autentifikationsværktøj, der ser efter, om din e-mail rent faktisk kommer fra det domæne, det er sendt fra. Med andre ord, så får dine e-mails en slags signatur i sin header, som derved signalerer, at den rent faktisk er fra dig og din virksomhed.

Du kan faktisk sammenligne signaturen i headeren med et almindeligt brev der er forseglet. Hvis en person forsøger at bryde forseglingen, og dermed åbne brevet, vil dette hurtigt kunne ses af modtageren. Samme princip fungerer med DKIM. Modtagerens e-mailsystem vil se på, om signaturen i headeren er, som den skal være, eller om den er blevet ændret.

DMARC

DMARC står for Domain-based Message Authentication, reporting & Conformance. Det er endnu en sikkerhedsprotokol som spiller sammen med SPF og DKIM. Det er en protokol som sammen med de to andre beskytter dig mod svindlere som prøver at udgive sig for at være dig. DMARC har forskellige “love” som opsættes, hvorved der bliver bestemt hvad modtageren skal gøre med dine mails. Det giver dig kontrol over, hvad der skal ske, for at mailen bliver leveret til modtageren, og hvad der skal ske, hvis de ikke når frem.

Hvorfor er det så vigtigt?

Vi kommer nok aldrig helt til at undgå spam mails, men hvis du gerne vil undgå, at svindlere prøver at udgive sig for at være dig, samt sikre, at dine mails rent faktisk bliver leveret til indbakken, er det vigtigt, at sikkerheden er i orden.

Men hvorfor er det så vigtigt? Når du opsætter DMARC i dit mailsystem, vil du have den bedste sikkerhedsforanstaltning du kan. Når du sender mails ud med en korrekt opsat DMARC, vil du have nemmere ved at få leveret din mail til din modtageres indbakke. Det vil samtidig også hjælpe dig mod det, der populært kaldes for spoofing. Spoofing e-mails betyder, at svindlere forsøger at sende mails fra dit domæne, i håbet om at franarre kunders personlige oplysninger. Med DMARC korrekt opsat, vil svindlere som udgiver sig for at være dig i din e-mail have sværere ved at nå frem til modtageren, fordi modtagerens mailsystem identificerer mailen som spam.

Som virksomhed vil du også gerne undgå, at dit omdømme bliver sat på spil. Det vil kun afspejle dig og din virksomhed negativt, hvis der bliver sendt falske mails ud i dit navn eller din virksomheds navn, også selvom du ikke ved, at det sker. Det kan DMARC, og for så vidt, også både SPF og DKIM hjælpe dig med at undgå.

Sådan opsætter du SPF, DKIM og DMARC

Hvis du ikke er teknisk velbevandret eller ved hvad DNS er, bør du få hjælp fra en professionel IT-kyndig, som nemt kan hjælpe dig med opsætningen. Hvis du derimod har mod på at prøve kræfter med opsætningen selv, kommer her en vejledning til, hvordan du gør.

  1. Start med at konfigurere din SPF. Det gør du ved at lave en TXT record hos din mailudbyder som en del af din DNS opsætning. Find det sted, hvor du kan skrive SPF recorden. Det afhænger af udbyder til udbyder, hvor du finder dette. Herefter skal du blot skrive en enkelt sætning. Et eksempel på SPF record, hvis du bruger Simply.com: v=spf1 include:spf.simply.com -all.
  2. Når din SPF er opsat korrekt, kan du gå i gang med at opsætte din DKIM. Denne opsættes via din DNS opsætning. Tilgangen afhænger af din udbyder. Her kan du med fordel søge hjælp, hvis du ikke ved, hvad du skal gøre.
  3. Der er to muligheder at opsætte din DMARC på. Du kan enten gøre det manuelt via din udbyders DNS administration, eller via hjemmesiden https://dmarcian.com/dmarc-record-wizard/, som klart er det letteste og mindst tekniske.

Tager vi udgangspunkt i ovennævnte hjemmeside, kan du indtaste dit domænenavn som det første. Herefter bliver du spurgt, hvilken ”policy” (politik) du ønsker at DMARC skal bruge. Til at starte med, skal du vælge DMARC politikken ”none”, hvilket vil sige, at der ikke skal gøres noget med de mails, som ikke består DMARC sikkerhedstjekket. Med andre ord, hvis du benytter denne DMARC politik, vil svindlere, som udgiver sig for at være dig eller fra din virksomhed, ikke blive markeret som værende spam. Når du sætter politikken som ”none” til at starte med, er det fordi du på denne måde nemmest kan identificere leveringsproblemer som skyldes din SPF eller DKIM opsætning. Nu kan du få rapporter vedr. leveringen af dine mails, og dermed se efter problemer. Når du har bedre forstand på, hvordan dine mails bliver leveret, kan du herefter sætte politikken til ”karantæne/quarantine” og ”afvis/reject”. Når du sætter politikken til ”karantæne”, betyder det, at dine e-mails bliver behandlet som værende mistænkelige. Nogle e-mailudbydere har en lille advarsel i toppen af mailen for at give besked på, at mailen måske ikke er sikker. Disse mails ender i spam mappen. Sidste politik at vælge er ”afvis” (reject). Denne politik gør, at dine e-mails slet ikke havner hos modtagerne, men i stedet bliver leveret direkte tilbage til afsenderen.

Korrekt opsætning betaler sig

Mange mails og e-mailkampagner er gået tabt, fordi de ikke havner i indbakken hos kunden. Men når dine e-mails bliver sendt til indbakken, i stedet for spam folderne, vil du opnå en høj leveringsrate, og dermed vil du også oplever en højere åbningsrate. Jo flere af dine kunder, der rent faktisk modtager din e-mail, des større er chancen for, at de åbner mailen og foretager en handling. Det kan derfor være værd at se på, om dit mailsystem er sat sikkerhedsmæssigt korrekt op.

Både DMARC, SPF og DKIM er vigtige sikkerhedsprotokoller der kan være med til at få leveret dine mails korrekt, og sikre dig mod, at svindlere misbruger dit navn og/eller virksomhed.

Hvis du ikke helt har lyst til at give dig i kast med selv at opsætte dine godkendelses- og sikkerhedsprotokoller, hjælper vi dig gerne med at opsætte disse korrekt. Kontakt os endelig på tlf. 70 13 63 23 eller via kontaktformularen nedenfor, så vi kan sikre at dine mails også når hele vejen ud til kundens indbakke.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Maria Røser