Mindre lokale virksomheder bør også bruge SEO

Det kan være svært som mindre lokal virksomhed at opnå den samme synlighed som de større spillere på markedet. De små lokale virksomheder har måske ikke helt så mange markedsføringskroner at gøre godt med, og det smitter ofte af på synligheden på søgemaskiner som for eksempel Google.

Lokale virksomheder kan, for at opnå mere synlighed, benytte sig af søgemaskineoptimering i form af lokal SEO. Google er allerede indrettet til at vælge lokale virksomheder, når brugeren søger efter den ydelse eller det produkt, de ønsker. Det er blandt andet fordi, at Google prioriterer brugervenligheden højt, og vælger topplaceringen ud fra, hvad der har mest værdi for brugeren.

På trods af at lokale forretninger bliver tilgodeset af Google, kan det være en god idé at fokusere på lokal SEO. På den måde kan man booste sin placering i forhold til andre lokale konkurrenter, og man kan tilmed følge lidt med de større konkurrenter.

Sådan kommer du i gang med lokal søgemaskineoptimering

Mange lokale forretninger kontakter en ekspert inden for søgemaskineoptimering, når de skal i gang med udarbejdningen af lokal SEO. På den måde er de nemlig sikre på, at hele processen foregår korrekt, og sikrer sig på den måde det bedste resultat.

Hvis man alligevel vil prøve selv, er der nogle ting, man skal have styr på, inden man går i gang. Det er nemlig først og fremmest vigtigt, at man udarbejder en strategi for indsatsen, så man har mål og forventninger på plads.

Groft sagt består lokalt SEO af unikt indhold til en hjemmeside, hvori de rette lokale søgeord indgår.

Indholdet må altså ikke være tyvstjålet fra en anden side på nettet, da det så anses som værende duplicate content, hvilket kan straffe din side i søgeresultaterne. Teksterne skal være unikke og indholdsmæssigt af høj kvalitet.

Der skal, som nævnt ovenfor, bruges de rette søgeord i teksten. Man kan finde frem til de rette søgeord ved at foretage en søgeordsanalyse. På den måde kan man nemlig erfare, hvilke såkaldte keywords brugerne søger på, og som du gerne vil findes på. Det er vigtigt, at søgeordene er lokale, da det skal være de ord, der helt konkret bliver søgt på i dit lokalområde.

Google My Business

En anden måde hvorpå lokale virksomheder kan blive mere synlig i søgemaskinerne er ved hjælp af Google My Business. Man skal som udgangspunkt selv oprette en Google My Business, men i nogle tilfælde har Google automatisk oprettet en. I disse tilfælde skal man blot bekræfte, at man er ejeren af virksomheden, og man vil dernæst overtage profilen.

Med en Google My Business profil bliver adresse, telefonnummer og rutevejledning opgivet først i søgeresultaterne, når en potentiel kunde søger efter den lokale virksomhed eller forretning. Brugeren får altså hurtigt de nødvendige oplysninger, som de skal bruge for at finde frem til en fysisk forretning.

Hele essensen af en Google My Business profil er altså de let tilgængelige oplysninger. Det er derfor ekstremt vigtigt, at oplysningerne er korrekte, og stemmer overens med de oplysninger, der er opgivet andre stedet på nettet. Profilen skal være troværdig og venlig over for brugerne.

John Nielsen