Less is more – Sådan ødelægger for mange elementer din konvertering

Less is more – Sådan ødelægger for mange elementer din konverteringHvis du sidder med et menukort med 4 forskellige retter, er det ikke svært at vælge, hvad du skal have at spise.

Men hvad hvis du har 8 sider med hver 20 retter – så skal du tage stilling til og vælge imellem 160 forskellige muligheder. Det gør det ikke nemmere, men markant sværere for dig at træffe en beslutning om din aftensmad.

Det samme gælder grundlæggende for dine besøgende, når de besøger din hjemmeside.

Sværhedsgraden i at foretage en beslutning stiger eksponentielt med antallet af forskellige muligheder.

Måske tilbyder du 10 forskellige pakker, 2 nyhedsbreve, 8 dele-knapper til de sociale medier og 3 farvetemaer til din hjemmeside for at hjælpe dine brugere – men måske overbebyrder du i stedet brugeren og umuliggør et faktisk valg.

Et godt udtryk at kende til i denne forbindelse er ”the paradox of choice” – paradokset ved valg. Flere muligheder skaber mindre tilfredsstillelse, fordi du bruger flere kræfter på at træffe en beslutning og må vælge flere ting fra.

Hvad vil du gerne have brugeren til?

Du har et givent mål med din side.

Du vil gerne have brugeren til fx at købe din vare, at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller tage kontakt med en kontaktformular.

Hvert eneste element, der ikke leder brugeren videre til dette ene mål, er en distraktion og bør derfor fjernes. Det bedste design opnår du ikke, når du ikke kan putte mere på, men når du ikke kan tage mere væk.

Klargør for dine besøgende hvad de skal gøre. En pil til knappen på kontaktformularen øger signups fordi at brugeren nu bliver opmærksom på, hvad du faktisk gerne vil have personen til at gøre.

Det kan du fjerne fra din side

Lad os gøre det endnu mere konkret – hvad kan du fjerne på din side?

  • Knapper til social deling – med mindre, du driver en blog, så vil dine brugere næppe dele dit indhold. B2B-indhold deles sjældent. Et par social media-knapper støjer derfor meget mere end de gavner. Især hvis der er få shares, så dit indhold ser upopulært ud.
  • Liste over de mest populære blogindlæg – hvorfor er de der, hvis du kan konvertere brugeren direkte på siden? Listen er fin, hvis du har en mening med den, men hvis ikke, så bør du fjerne den.
  • En slider med de nyeste blogindlæg er ligeledes irrelevant. En slider i det hele taget er farlig.
  • Menu og footer, hvis din bruger er i gang med at checke ud på din webshop – hvorfor vise footer-links til butikker i andre lande og kontaktoplysninger, hvis brugeren bare mangler at indtaste sit kreditkort for at færdiggøre handlen?

Et kritisk blik på din hjemmesiders mange elementer kan være et af de mest effektive konverteringsoptimerings-tiltag, du kan foretage.

Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk, hvis du gerne vil have hjælp. Vi har hjulpet mange virksomheder med at få mere ud af deres eksisterende markedsføringsbudget med konverteringsoptimering og kan også hjælpe dig!

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Less is more – Sådan ødelægger for mange elementer din konvertering