Kom i gang med lokal SEO

Lokal SEO

Hvis du har en lokal virksomhed, kan det højest sandsynligt være interessant for dig at arbejde med lokal SEO. Det kan være, du har hørt lidt om begrebet, eller har lagt mærke til, hvordan lokale virksomheder er synlige, når du søger efter en bestemt type forretning i et bestemt område.

Det er ikke tilfældigt hvilke virksomheder, der bliver tilgodeset. De har nemlig højest sandsynligt arbejdet med lokal SEO på den helt rigtige måde. Det er afgørende for lokale virksomheder at have topplaceringerne på lokale søgeord. På den måde bliver de nemlig fundet, når brugere søger efter dem, uanset om det er en elektriker, frisør eller en boghandel.

Du skal altså konkurrere med dine lokale konkurrenter på Google – præcis på samme måde, som du er vant til at konkurrere med dem i lokalområdet. Hvis du vil vinde de lokale kunder, skal du gå i gang med lokal SEO, og derfor giver vi dig her en tjekliste over nogle af de mest effektive indsatser inden for lokal SEO.

Det starter på hjemmesiden

Lokal SEO starter på hjemmesiden

Din lokale SEO indsats starter på din hjemmeside, så hvis du endnu ikke har en, er det med at få den lavet. Når du bliver synlig på lokale søgninger i søgeresultaterne, og dine potentielle kunder lander på din hjemmeside, skal de nemlig ikke skræmmes væk.

Sørg derfor for at have en skarp og brugervenlig hjemmeside, der informerer de besøgende om, hvem du er, og hvordan de kommer i kontakt med dig. På hjemmesiden er geografien ligeledes en central del, og det er derfor vigtigt, at adresse og by også er en del af hjemmesidens kontaktside. Hvis du har flere forskellige butikker skal alle lokationer være tydelige, så du kan findes i alle de byer, du er placeret i.

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtig brugervenligheden er for din lokale SEO. Husk derfor at gøre mailadresser og telefonnumre klikbare, så dine besøgende hurtigt kan kontakte dig fra deres mobiltelefon.

Endeligt skal du sørge for, at din kontaktside, udover kontaktformularer og kontaktoplysninger, også indeholder et Google Map. På den måde kan dine besøgende få rutevejledning direkte til deres mobiltelefon – og det gør det nemmere for dem at finde netop dig.

Det vil også give mening at arbejde med strukturerede data, da det kan hjælpe Google til at identificere din hjemmeside som en lokal virksomhed. Du kan læse mere om strukturerede data i dette blogindlæg.

Google My Business

Google My Business

Det er også vigtigt, at din virksomhed har en Google My Business, der er tilknyttet hjemmesiden. Bliv ikke overrasket hvis der allerede findes en Google My Business uden, at du selv har gjort noget. Det er nemlig Google, der har oprettet den for dig, og alt du så skal gøre, er at gøre krav på profilen.

Google My Business er et effektivt værktøj for lokale virksomheder. Hvis du udfylder den grundigt, vil den nemlig informere dine potentielle kunder om rutebeskrivelse, kontaktoplysninger, åbningstider og virksomhedstype – uden at de overhovedet behøver at klikke sig ind på din hjemmeside.

Med en Google My Business giver du desuden dine tidligere og nuværende kunder muligheden for at anmelde din virksomhed. Sørg derfor for at opfordre alle dine kunder til at anmelde dig på Google. Det skaber troværdighed, og så er dine potentielle kunder mere tilbøjelige til at vælge dig.

Endeligt kan du på din Google My Business profil tilføje billeder af facaden, dine medarbejdere eller stemningsbilleder fra forretningen. Jo mere levende din Google My Business profil er, jo mere tilbøjelig vil brugerne være til at gå til din hjemmeside.

Skab lokal content

Lokal content

Når Google skal indeksere sider, er der især to aspekter, der er afgørende for algoritmerne: links og content. Disse to elementer fylder også meget i arbejdet med lokal SEO. Hvis din side har en solid linkprofil, og er spækket med godt og relevant indhold, vil den ofte præstere godt i de organiske søgeresultater, hvilket automatisk også vil få din Google My Business til at præstere bedre.

For at opnå succes med lokal SEO skal du altså tænke mere traditionelle SEO elementer ind i din strategi. Din side skal have relevante backlinks, SEO-titler, metabeskrivelser og naturligvis også relevant, originalt og velskrevet indhold.

Sørg for at dine lokale søgeord er præsenteret på din hjemmeside, men gør det til en naturlig del af det resterende indhold. Det kan være en fordel at lave lokale undersider, der siger noget om din virksomheds geografiske placering.

Inddrag sociale medier

Sociale medier og lokal SEO

En social mediestrategi er også en del af arbejdet med lokal SEO. Det er derfor vigtigt, at din lokale virksomhed udarbejder en strategi for, hvordan I vil ramme Jeres konkrete målgruppe gennem sociale medier. Du kan læse mere om, hvordan du kan opnå succes med sociale medier her.

Ved at oplyse placering på alle virksomhedens profiler på sociale medier og linke til virksomhedens hjemmeside skabes der endnu mere troværdighed om din virksomheds placering – altså en god mulighed for nemt at booste din sides placering i søgeresultaterne på lokale søgeord.

Arbejdet med lokal SEO består altså af mange forskellige elementer, men en god gennemarbejdet indsats giver dig altså muligheden for at nå ud til alle dine lokale kunder, som søger efter det, som din virksomhed tilbyder.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *