Et hurtigt website er vigtigt

Det bliver endnu vigtigere med et hurtigt website

Et hurtigt website er vigtigt

Vi har længe vidst, at Google prioriterer hurtige websites. Et hurtigt website er nemlig med til at forbedre brugeroplevelsen.

Vi kender det også alle sammen: Vi er tilbøjelige til at forlade en hjemmeside igen, hvis den ikke loader hurtigt. Særligt når vi står med vores mobil i hånden.

Facebook viser hurtige websites

Det er ikke kun Google, der prioriterer hurtigere websites længere. For nyligt har Facebook også meldt ud, at de vil vise opslag, der linker til hurtige websites. Lige som med Google, gør Facebook dette for at forbedre hele brugeroplevelsen.

Denne ændring i Facebook er ikke trådt i kraft fra den ene dag til den anden. Det vil i stedet ske hen over et par måneder. Det er altså på sigt, at du vil opleve at se flere links til hjemmesider, der loader hurtigt.

Flere faktorer påvirker indlæsningshastigheden

Faktorer der påvirker et hurtigt website

En hjemmesides indlæsningshastighed bliver påvirket af mange forskellige faktorer. Hjemmesidens størrelse, billeder, videoer, scripts, der skal indlæses, mange redirects, serverens svartid og meget mere er alt sammen med til at påvirke indlæsningshastigheden for et website.

Det kan også være, at brugeren er koblet på en dårlig internetforbindelse eller står i et område med dårlig netværksdækning. Dette vil selvfølgelig også påvirke indlæsningshastigheden. Men lige præcis netværksdækning og -hastighed er noget, som Facebook vil tage højde for, når de prioriterer hurtigt indlæste hjemmesider.

Facebook har gennem flere år tilpasset indhold efter de enkelte brugere; hvilken enhed bruger de og hvor hurtig forbindelsen er. Ud fra disse oplysninger har Facebook tilpasset indholdet, så de – ifølge dem selv – eksempelvis har vist færre videoer, hvis internetforbindelsen er dårlig.

4 tips til at forbedre indlæsningshastigheden

Der er rigtig mange ting, som du kan gøre for at forbedre indlæsningshastigheden for din hjemmeside. Du får her 4 konkrete tips til, hvad du kan gøre:

1: Reducer billedstørrelser

Billedestørrelsen påvirker indlæsningshastigheden

Mange hjemmesider er fyldt med billeder. Billeder er også godt til at understrege ens visuelle identitet, understrege emnet for siden, og det er rart for brugernes øjne kontra at have sider med lange tekster.

Billeder kan dog have en meget negativ effekt på indlæsningshastigheden på en side. Det er derfor en god idé at lave billederne mindre, frem for at uploade dem i højeste kvalitet. Derudover findes der en lang række plugins, der kan komprimere billeder – fx Kraken.io til WordPress.

2: Færre redirects

Hver gang en side redirecter, tager det længere tid før den endelige landingsside kan loades. Det handler derfor om at have så få redirects som muligt. Det kan være svært helt at undgå redirects – særligt hvis man har sider, der er udgået. I stedet handler det om, at vejen frem til landingssiden skal forkortes. Fjern unødvendige redirects – det er kun spild af tid.

3: Load scripts asynkront

Langt de fleste hjemmesider er fyldt med forskellige scripts, der loades samtidig med indholdet på hjemmesiden. Overvej om det er nødvendigt, at alle scripts bliver indlæst med det samme. Eksempelvis kan Google Analytics-scriptet med fordel indlæses asynkront.

Når et script bliver indlæst asynkront, kan browseren først indlæse selve indholdet på hjemmesiden og dernæst disse scripts.

Hertil skal det også tilføjes, at det er en god idé at slette de plugins, der ikke bruges, så disse ikke også loades.

4: Opgrader til en hurtigere server

Opgrader til en hurtig server

Endeligt kan problemet med din indlæsningshastighed ligge i, at serveren er lang tid om at svare. Det kan derfor være en fordel at opgradere til et større eller hurtigere webhotel. Kontakt din host for at høre om dine muligheder.

 

Hvis du skal bruge hjælp til at forbedre din indlæsningshastighed, er du velkommen til at kontakte os.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Dorte Haastrup

Dorte har en kandidat i IT og kommunikation fra Aarhus Universitet, og den ekspertise bruger hun blandt andet på webdesign for vores kunder samt rådgivning, undervisning og afholdelse af workshops i databaseret markedsføring og remarketing på Facebook.
Dorte Haastrup
0 replies

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *