Google skruer op for sikkerheden

Sikkerhed på Google

Det er ingen hemmelighed, at Google vil øge sikkerheden for brugerne. Tilbage i januar skrev vi, at http-sider, der krævede følsomme oplysninger, ville blive markeret som ”Ikke sikker”. Dette er ikke noget, der har været fremhævet så meget endnu.

Sikre hjemmesider (https) er tydeligt markeret med ”Sikker” oppe i adresselinjen, men mange http-sider bliver blot vist med et ”i”, som vist i eksemplet herunder.

 

Få styr på sikkerheden inden oktober

Bruger du Google Search Console har du sikkert modtaget en mail, hvor der står, at når Chrome version 62 udrulles i starten af oktober, vil http-sider blive markeret som ”Ikke sikker”, når brugeren udfylder en formular. Dette gælder for kontaktformularer, oprettelse af brugerprofiler m.m.

Udgangspunktet er altså, at du vil se i’et som du plejer – lige indtil du begynder at udfylde information, uanset typen. Som illustreret i billedet herunder vil hjemmesider, som ikke er sikre, altid blive vist som ”Ikke sikker” i inkognito-tilstand.

 

Set fra brugerens synsvinkel, vil det se ud som herunder:

Grunden til, at http-sider vil blive vist som ”Ikke sikker” i inkognito-tilstand er, at browsing her ikke er privat for andre på netværket. Derfor vil advarslen altid vises i inkognito-tilstand.

Kom i gang med https

Selvom det først er til oktober, at Google vil vise advarslerne, er der ingen grund til at vente med at implementere https (eller et SSL certifikat).

Når din hjemmeside fremstår som ”Sikker”, sender det et godt signal til dine besøgende. Særligt fordi der hele tiden opstår sager, hvor persondata bliver ’stjålet’ af en tredjepart.

Derudover er https også en ranking-faktor – og det vil komme til at veje mere og mere i Googles algoritme. Husk på at du ikke kan forvente et kæmpe boost i dine placeringer, blot fordi du har implementeret SSL. Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind i Googles algoritme.

Hvis du har planer om at bruge Google Shopping Ads er det desuden også et krav, at du har implementeret et SSL certifikat (https) på din hjemmeside.

Har du teknisk snilde, er der en god sandsynlighed for, at du selv kan finde ud af at implementere et SSL certifikat på din hjemmeside. Mange webhoteller har i dag lavet guides til, hvordan du kommer i gang.

Har du behov for hjælp, kan vi hjælpe dig! Udfyld kontaktformularen nederst på siden, så kontakter vi dig.

Hvad koster et SSL certifikat?

SSL certifikat

Prisen for et SSL certifikat varierer alt efter, hvor du køber det. Mange webhoteller tilbyder i dag, at du kan købe et SSL certifikat hos dem. Det er også via dit webhotel, at SSL certifikatet skal implementeres, så derfor kan det spare dig for besværet, hvis du køber det herigennem.

Der er dog også mulighed for at købe dit SSL certifikat gennem udbydere som eksempelvis billigssl.dk.

Priser varierer som sagt fra udbyder til udbyder, men derudover afhænger det også af, hvilken type SSL certifikat, du vil have.

Typer SSL certifikater

Der findes 6 forskellige SSL certifikater:

  • Single Domain (SD): Til dig, der kun skal have beskyttet ét domæne. Dette er den billigste og mest simple løsning.
  • Multiple Domain (MD): Til dig, der skal have beskyttet flere domæner. Dette kan være aktuelt, hvis du også har en række domæner eller subdomæner, der skal beskyttes.
  • Extended Validation Single Domain (EVSD): Til dig, der vil have dit virksomhedsnavn vise i adresselinjen. Gælder kun til ét domæne.
  • Extended Validation Multiple Domain (EVMD): Til dig, der vil have dit virksomhedsnavn vist I adresselinjen for alle dine domæner eller subdomæner.
  • Wildcard: Til dig, der vil have beskyttet ét domæne samt tilhørende subdomæner. EVMD anbefales som en mere sikker løsning.
  • UCC Exchange: Dette certifikat er designet til eksempelvis Microsoft Exchange og Microsoft Office Communications Server.

Oftest vil du blot have behov for et Single Domain (SD) certifikat. Hvis du vil have vist din virksomheds navn i adresselinjen skal du derimod have et EVSD. For at få dette skal du sende en ansøgning til din udbyder, hvor virksomhedens identitet bl.a. skal bekræftes, og at virksomheden har eksklusiv ret til domænenavnet.

 

Vi hjælper dig i gang med SSL og https! Udfyld formularen, så kontakter vi dig.

    Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik .


    Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

    John Nielsen