Google vil håndtere din rekruttering

Google klarer dine ansøgninger

Inden længe vil Google kaste sig ud i kunsten at gøre det lettere for virksomheder at håndtere ansættelses situationen. I hvert fald til at holde styr på og tage hånd om de ansøgninger, der komme til et givent job.

For et par uger siden dukkede der en ’sign-up’ side op med titlen ’Google Hire’, hvor det dog var umuligt at logge ind, fordi man ikke havde en bruger. Man kan stadig ikke oprette en bruger og logge ind, men der er alligevel lidt mere at fortælle end i første omgang.

Nu kan man nemlig skrive sig op til at få nyheder om Google Hire, indtil funktionen for alvor går i luften.

Spekulationerne holdt stik…

Navnet afslører en del, og derfor var mange også hurtigt ude og spekulere i, om Google ville lancere en jobplatform, hvor jobsøgende og arbejdsgivere kunne møde hinanden.

Hvor meget Google Hire bliver en platform til jobmatching er endnu usikkert, men det ligger helt fast, at Google vil lancere Hire for at håndtere jobansøgninger.

Dermed følger Google i hælene på en anden stor spiller på internettet, nemlig Facebook, der også for nylig har kastet sig ud på jobmarkedet. Dog er Facebooks jobfunktionalitet ikke bredt ud globalt, og i Danmark har vi endnu ikke nydt godt af tiltaget.

Hvad der helt præcist skal differentiere Google fra de mange andre systemer, der håndterer jobansøgninger er endnu ikke helt klart.

… Sådan da

Hvor nogle har spekuleret i de positive baner om hvad Google nu kan finde på af spændende ting for at gøre job- og jobkandidatsøgningen lettere, har andre tænkt i mere negative baner på de potentielle problemer, der kunne følge med.

Således er der blevet spekuleret i, hvorvidt en arbejdsgiver ville kunne se privat information om en ansøger – det kunne være sådan noget som søgehistorikken, der hænger sammen med en Google-konto.

I en e-mail til engadget skriver en Google-talsmand dog, at ”kun information en kandidat frivilligt lægger frem vil blive givet videre til en arbejdsgiver som en del af onlineansøgningen. Privat information vil ikke blive delt”.

Selvom Google ved utroligt meget om sine brugere, ser det altså ud til, at information ikke kommer til at flyde frit mellem Google og arbejdsgiverne.

Endnu en SEO-slagmark

Ansøgninger med SEO tekster

Når Google Hire går i luften, betyder det, at arbejdsgiverne – og altså virksomhederne – kan tænke SEO ind i endnu en platform, der muligvis ligger Googles hjerte nær.

Det er selvfølgelig mest relevant for virksomheder af en vis størrelse, som ofte har aktive jobåbninger ude på jobportaler, da effekten vil være begrænset, hvis det er et enkelt job, som forsvinder efter en måned.

Allerede nu bruger nogle virksomheder jobopslag som en måde at få et forspring i forhold til konkurrenterne på nettet. Nogle jobs er tilsyneladende ubesatte i lange perioder, hvor de så kan ligge på nettet og tiltrække sig opmærksomhed.

Google satser på cloud

Selvom Google tjener styrtende med penge på sine annoncer gennem diverse platforme, håber Google på at skifte i hvert fald noget fokus over på en anden afdeling, nemlig den der primært handler om skyen og forretningsverdenen.

For et par år siden fortalte Google, at de håbede på at have en større indtjening fra deres cloud-forretning end fra annonceforretningen inden fem år.

Det er svært ikke at se dette som et fremstød mod at gøre sig endnu mere synlig i forretningsverdenen. Googles cloud-tilbud til private – Google Drive eller Google Drev på dansk – er populært og bredt kendt blandt mange mennesker. Derfor vil det ikke undre, hvis det lykkes Google at tilegne sig en højere og højere position i forretningsverdenen inden for cloud-løsninger.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *