Gør din hjemmeside klar til mobile first-indexet

Mobile first index

Vi har tidligere skrevet, at mobile first indexet er på vej, og at Google netop får fokus på søgninger på mobiltelefoner. Dette skifte skyldes naturligvis, at brugerne i højere grad bruger deres telefoner, når de søger.

Mobile first indexet stiller nogle krav til hjemmesidernes performance og opbygning. Derfor har der også længe været fokus på, at hjemmesiden skal være mobilvenlig – eller responsiv.

Det er dog ikke nok, at din hjemmeside tilpasser sig skærmens størrelse. Indholdet på hjemmesiden skal også være tilpasset til mobiltelefoner. Vil du vide, hvordan du bedst tilpasser dit indhold til mobiltelefoner? Så læs videre!

Strukturér dit indhold

Når du skriver nye tekster til din hjemmeside, overvejer du (forhåbentlig) også, hvilket header-tag dine overskrifter skal have. Hvis ikke er det på tide, at du kommer i gang med det!

Header-tags er den mest oplagte måde, at inddele dine tekster i mindre emner. Eksempelvis bruger vi selv h1-tags til overskriften for alle vores blogindlæg, hvorefter vi bruger h2-tags til de øvrige overskrifter i teksten. Hvis et emne uddybes yderligere, vil disse blive tildelt et h3-tag – eksempelvis som vi har gjort med det følgende afsnit, hvor vi forklarer, hvorfor header-tags er vigtige både for opbygningen af siden og for din søgemaskineoptimering:

Hvorfor er header-tags så vigtige?

Headertags

Header-tags er ikke kun gode for dig til at inddele din tekst i mindre emner eller forklaringer. Tidligere var header-tags en vigtig del i søgemaskineoptimering, men i dag har det ikke helt den samme indflydelse. Der findes ikke noget endegyldigt svar på, om header-tags har en direkte påvirkning på SEO længere.

Nogle mener, at større fontstørrelse, fed eller kursiv tekst i dag har lige så stor indflydelse på SEO som header-tags har.

Uanset hvad, gælder det om, at gøre det let for brugerne at afkode teksten – og det er netop dette, som header-tags, fontstørrelse, fed, kursiv eller understreget tekst gør. Med disse er det let for brugerne at skimme teksten og finde frem til den information, som de søger.

Selvom fed og større skrift også kan ses som en overskrift, anbefaler vi stadig at bruge header-tags. Der er nemlig nogle fordele ved at bruge header-tags:

  • Overskrifter bliver ensartet – alle h1 eller h2-tags står på samme måde
  • Vil du ændre en overskrifts størrelse, kan du ændre den i din style.css – og så vises ændringen på alle dine undersider
  • Det bliver lettere for brugerne at afkode, hvad hvert afsnit handler om
  • CMS-systemer har gjort det let at anvende header-tags

Lav en indholdsfortegnelse

Indholdsfortegnelse

I forlængelse med at strukturere dit indhold ved hjælp af header-tags kan du med fordel også lave en indholdsfortegnelse. Særligt på meget teksttunge sider er det en fordel, da brugerne dermed let kan springe i indholdet – og dermed finde de emner, der er interessant for den enkelte bruger.

Vi bruger selv indholdsfortegnelser på nogle af vores teksttunge sider, eksempelvis Annoncering på sociale medier eller Strategi. På disse sider har vi lavet en indholdsfortegnelse i starten af siden, så en bruger, der gerne vil læse om strategi for sociale medier ikke skal scrolle ned over afsnittet med SEO-strategi først.

En indholdsfortegnelse er altså et godt redskab til at hjælpe brugere, der søger et bestemt emne på din hjemmeside. Særligt på mobiltelefoner kan der være lang vej ned til ’annoncering på andre sociale medier’, hvis brugeren ikke er interesseret i at læse om annoncering på Facebook og LinkedIn.

Det er dog ikke kun på mobiltelefoner, at en indholdsfortegnelse har et godt formål. Det gælder også på computerskærme. I bund og grund handler det om at gøre det let for brugeren at finde den information, han/ hun søger.

Uden indholdsfortegnelsen kan du risikere, at brugeren giver op, inden han/ hun når bunden af siden, hvor der står noget om eksempelvis annoncering på andre sociale medier.

Brug accordions og tabs

Accordions og tabs

Normalt anbefaler vi ikke, at du bruger accordions og tabs på din hjemmeside, da du dermed vil skjule indhold for brugerne. Skjult indhold er noget, som Google eller ikke har vægtet særligt højt, når vi snakker ranking faktorer. Dog bliver det noget anderledes med det mobile index.

På mobilvisninger vil indhold skjult bag accordions og tabs blive vægtet lige så tungt som det øvrige indhold. Dette skyldes, at det er langt mere brugervenligt på mobiltelefoner, når ikke alt indhold er præsenteret.

Accordions bliver oftere brugt end tabs, da tabs kun har begrænset plads at blive vist på, hvorimod accordions bliver vist under hinanden. Accordions har vi tidligere oftest set i forbindelse med en FAQ, men i takt med at webshops også er blevet mobilvenlige, ser vi i højere og højere grad, at specifikationer, anmeldelser m.m. bliver gemt bag en accordion.

Brug filtre

Særligt webshops kan have stort gavn af at bruge filtre. Med filtre kan brugerne frasorterer de emner eller produkter, som de ikke er interesseret i. Det giver altså nogle langt bedre resultater for brugeren, frem for at brugeren skal scrolle gennem emner eller produkter, som slet ikke er relevante for brugeren.

Opsamling

Hjemmeside

Det er ikke alle dine besøgende, der tager sig lige god tid om at læse indholdet på din hjemmeside. Faktisk vil langt de fleste skimme dine tekster for at finde frem til det afsnit, der er relevant for den enkelte besøgende. Måske skimmer de hele teksten bare for at få et overblik.

Du kan altså ikke forvente, at alle dine besøgende læser hvert eneste ord på din hjemmeside. Derfor kan det være en god idé at slutte af med en kort opsamling, hvor du ridser op, hvad teksten handler om. En opsamling for dette indlæg kan se ud som følger:

Med mobile first indexet stilles der nye krav til opbygningen af din hjemmeside. De små skærme sætter krav til, hvordan dit indhold skal struktureres, så det samtidigt er brugervenligt for dine besøgende:

  • Strukturer dit indhold med tydelige overskrifter i forskellige niveauer – brug h1, h2, h3-tags osv.
  • Brug fed eller kursiv tekst til at understrege dine pointer
  • Lav en indholdsfortegnelse med links til hvert afsnit
  • Brug accordions og tabs til at samle indhold
  • Brug filtre, hvis det giver mening – så kan brugeren let finde emner eller produkter, der er relevante
CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen