Er det værd at bruge annonceringskroner på LinkedIn?

Annoncering LinkedIn

LinkedIn har udviklet sig meget siden første gang, de begyndte at tilbyde annonceringer. Samtidig er LinkedIns kampagneadministrator blevet forbedret, således at det faktisk nu kan lade sig gøre at samle en ordentlig professionel kampagne.

LinkedIn er nutidens sociale forum for virksomheder. B2B markedet dominerer her, og det kræver en god målrettet kommunikation for at få kunden overbevist om dit potentiale. Så hvis du agerer indenfor B2B markedet, kan den nye annonceringsopsætning samt kampagneadministrator være en af dine vigtigste kanaler for at nå dine kunder.

Find din målgruppe

Selvom LinkedIn har opnået et forum på 19 millioner virksomheder på verdensplan, er det ikke en udskrevet naturlov, at lige præcis din målgruppe findes her. Den digitale udvikling indenfor online markedsføring har stadig ikke fundet indpas i alle afkroge af erhvervslivet. Derfor er første skridt, inden du bruger en masse dyre annonceringskroner på LinkedIn at sikre dig din målgruppes tilstedeværelse.  Det er dog ikke kun tilstedeværelsen af din målgruppe, der er vigtig. Selve deres aktivitet skal også være nogenlunde regelmæssig, da nogle virksomheder opretter en profil på LinkedIn for derefter at lægge den i skuffen.

Derfor er første fase inden du beslutter dig, om LinkedIn er værd at bruge penge på for dig og din virksomhed:

  1. Find din målgruppe på platformen

Er der tilstrækkelig af virksomheder at målrette sig imod, så du kan få flest mulige eksponeringer og rækkevidde?

  1. Undersøg deres aktivitet

Målrette din annonce

Hvis dine kunder så faktisk findes på den online platform og er aktive, så kan du begynde at skræddersy annoncerne til dem.

Den anden fase består i selve opsætningen af din annonce, så den faktisk rammer din målgruppe. LinkedIn kan nemt segmentere din målgruppe ud fra alle de oplysninger, der normalt er tilgængelig i profilbeskrivelsen:

  • Jobtitler
  • Grupper din målgruppe er medlem af
  • Lokation
  • Specifikke virksomheder (navne, størrelse. branche m.v.)
  • Industrier m.v.

Hvad koster en annonce så?

Omkostninger annoncering

Selve prisen af LinkedIns annoncer er svært gennemskuelig, men i store træk betaler du enten CPC (Cost-Per-Click) eller CPM (Cost-Per-tusinde). Se vores SoMe-ordbog for yderligere beskrivelse.

Derudover skal du også angive budgetter for dine annonceringer.

  • Hvad er dit maksimale budget per dag?

Din kampagne holder op med at blive vist den givne dag, når dit daglige budget er nået.

  • Hvad er dit totale budget?

Din kampagne ændrer status fra til -> fuldført. – Og vil ikke blive vist igen.

Herefter skal du beslutte dig for, om du vil gøre brug af automatisk bud eller maksimal pris per bud. Automatisk bud prøver at få det meste ud af dit budget – dvs. give mest mulig eksponering. Ved maksimal pris per bud bestemmer du det maksimale beløb, som du er villig til at betale per klik eller per tusinde visning.

Det skal dog understreges, at prisen for CPC eller CPM er afhængig af populariteten af din målgruppe, dvs. at prisen bliver fastlagt som ved en aktion. Dette bevirker, at der er forskellige fordele ved CPC eller CPM-metoden alt efter den målgruppe, du gerne vil henvende dig til.

Hvis du stadig er usikker om annoncering på LinkedIn, er det rigtige for dig, så vil vi glædelig assistere og komme med en professionel vurdering heraf.

Læs desuden vores blogindlæg: 3 konkrete tips til din annoncering på LinkedIn.

 

0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *