Duplikeret indhold skader din forretning
– Sådan gør du noget ved det!
Duplikeret indhold er en stor udfordring for mange webshop og hjemmesideejere. Vi har tidligere skrevet en artikel om, hvorfor duplikeret indhold er et større problem end nogensinde. Her kan du også læse mere om, hvad duplikeret indhold egentlig er for en størrelse.
I denne artikel vil vi dog i stedet komme nærmere ind på, hvad du kan gøre for at undgå duplikeret indhold – hvad end det er intent eller eksternt duplikeret indhold. Her vil vi komme ind på følgende:
- De vigtigste udfordringer ved duplikeret indhold
- Sådan undgår du internt duplikeret indhold
- Derfor skal du have unikt indhold på din hjemmeside
- Sådan undgår du eksternt duplikeret indhold
- Opdag og beskyt din hjemmeside mod ulovlig kopiering
- Skal vi hjælpe dig med duplikeret indhold?
De vigtigste udfordringer ved duplikeret indhold
Duplikeret indhold er et stort problem af flere årsager. For det første er duplikeret indhold en udfordring, fordi Google ikke ved, hvilken side eller sideversion, der skal rangere eller udelukkes i søgeresultaterne, hvis indholdet på begge sider er identisk. Dette resulterer i, at Google tilfældigt vælger den side, som den vurderer som den bedste. Det kan betyde, at det enten ikke er din primære indholdsside, der bliver vist i søgeresultaterne, eller at det i stedet er din konkurrents side, der bliver vist.
For det andet er duplikeret indhold en udfordring, fordi Google har svært ved at fordele linkværdien, hvis der er flere identiske landingssider på en hjemmeside uden en tydelig adskillelse mellem siderne. Dette kan resultere i, at du mister værdifuld linkværdi til din side.
I sidste ende kan duplikeret indhold dermed medføre, at Google uforsætligt straffer din side og giver dig dårligere placeringer i søgeresultaterne. Dette er også årsagen til, at duplikeret indhold bliver kaldet et stort SEO-problem – fordi det duplikerede indhold kan skade din side og medvirke til, at du mister værdifuld trafik og potentielle kunder.
Det er derfor vigtigt at få fikset duplikeret indhold – uanset om det er på din egen side eller på dine konkurrenters sider.
Sådan undgår du internt duplikeret indhold
Internt duplikeret indhold er et stort problem for mange hjemmesideejere og webshops, da det både kan opstå på grund af det redaktionelle indhold og på grund af nogle tekniske årsager. Det kan derfor være en rigtig god idé at undersøge, hvorvidt der er duplikeret indhold på dit website og få det fikset hurtigst muligt, hvis du gerne vil undgå, at din hjemmeside bliver straffet af Google. Her får du 5 gode råd til, hvordan du løser duplikeret indhold på din hjemmeside.
Brug canonical tags og undgå duplikerede sider
Duplikeret indhold kan opstå, hvis du har en side, fx en produktside eller et blogindlæg, som vises i flere kategorier eller filtreringer, så der bliver skabt nye sider med forskellige webadresser, der har det samme indhold. Her er det vigtigt, at du opsætter canonical tags.
Et canonical tag er et kodestykke, som bruges til at pege hen på den side, som er den primære kilde til teksten. Tagget fortæller på den måde Google, at den side, som du bruger tagget på, ikke er den primære indholdskilde. Når der er et canonical tag på siden, vil siden ikke blive indekseret af Google, og du risikerer derfor ikke at blive straffet for duplikeret indhold. Det vil samtidig også være den side du peger på, der vil få linkværdien.
Selvom det naturligvis er bedst, hvis du laver 100% unikt indhold på alle dine landingssider, kan et canonical tag være fordelagtigt at bruge, hvis du har nogle undersider, hvor det er nødvendigt at genbruge et afsnit, fx fordi produktet findes i forskellige variationer eller filtreringer.
Undgå forskellige url-versioner med 301 redirects
Hvis din hjemmeside både kan tilgås med www og uden www, eller din hjemmeside både kan tilgås med http og https, betyder det, at Google indekserer begge url-versioner, og der kan dermed opstå internt duplikeret indhold. For at undgå at Google straffer din side, er det derfor vigtigt, at du laver redirects. 301 redirects kan være en fordel at bruge ved alle de URL-adresser, der har det samme indhold.
Hvis du for eksempel ønsker, at din hjemmeside skal vises uden www foran, skal du opsætte en redirect fra versionen med www foran til denne. På den måde videresender du den trafik, der kommer til siden med www og mister ikke trafik/besøgende, som indtaster en anden url. Samtidig undgår du duplikeret indhold, hvor du konkurrerer med din egen side om placeringerne i søgeresultaterne.
Ved http og https url-versioner vil vi stærkt anbefale at benytte https-versionen og lave redirect på http-versionen til denne. Det skyldes, at Google ser SSL-certifikatet og dermed brugen af https-versionen som er en rankingfaktor.
Undgå 404 fejl ved at lave 301 redirects
Både canonical tags og 301 redirects kan bruges til at forhindre duplikeret indhold. Men hvor canonical tags bruges på de eksisterende sider, hvor du genbruger indhold eller har identisk indhold, som du ikke ønsker at Google skal indeksere, bruges 301 redirects til at løse problemer med duplikeret indhold på sider, der skal slettes.
Når du bruger 301 redirects videresender du den besøgende til en anden side med lignende indhold. Det kan være, hvis du opdager, at du har en side med duplikeret indhold, eller hvis du får lavet en ny hjemmeside med en ny URL. Det kan også være, at du har et produkt, som udgår, og derfor har behov for at videresende den besøgende over til relaterede produkter.
Ved at lave 301 redirects undgår du både duplikeret indhold, samtidig med at du undgår at dine besøgende lander på en side med en 404 fejl, hvis siden er blevet slettet og derfor ikke længere eksisterer.
Lav unikt indhold på dine forskellige landingssider
Internt duplikeret indhold kan opstå, hvis den samme tekst går igen flere steder på dit website. Hvis du genbruger indhold på flere af dine landingssider, risikerer du, at Google straffer din side og tildeler dig en lavere placering i søgeresultaterne. Det skyldes, at Google ikke ønsker at vise det samme indhold til sine brugere, og derfor bliver det duplikerede indhold filtreret fra.
Hvis du gerne vil øge sandsynligheden for at være synlig i søgeresultaterne, skal du derfor sørge for, at dine tekster er 100% unikke, så du ikke har en sætning eller måske et helt afsnit, der går igen på dine forskellige landingssider.
Ved at lave forskelligt indhold på alle dine landingssider, kan du på den måde undgå duplikeret indhold på din egen hjemmeside. Unikt indhold gør det samtidig nemmere for Google at adskille dine sider fra hinanden og forstå, hvad hver side omhandler. Dette kan gøre det lettere for Google at placere dine landingssider i søgeresultaterne.
Sørg for unikke SEO-titler og metabeskrivelser
Duplikeret indhold gør sig også gældende for dine SEO-titler og metabeskrivelser. Det er derfor vigtigt, at du har unikke SEO-titler og metabeskrivelser for alle dine landingssider. Hvis bare to af dine landingssider har den samme SEO-titel eller metabeskrivelse risikerer du, at Google opfatter det som duplikeret indhold, og straffer din landingsside med en dårligere placering.
Husk derfor altid at lave unikke SEO-titler og differentierede metabeskrivelser. Hvis både SEO-titler og metabeskrivelser er unikke og relevante for siden, øger det dine chancer for en bedre placering i søgeresultaterne, da de hjælper Google med at forstå, at dit indhold på siden er originalt og skaber værdi.
Derfor skal du have unikt indhold på din hjemmeside
Godt indhold er vigtigt, hvis du gerne vil være synlig i Googles søgeresultater. Det skyldes, at gode, uddybende tekster har høj prioritet hos Google, og de belønnes med gode placeringer i søgeresultaterne. Omvendt kan du risikere, at Google straffer dit indhold med dårlige placeringer, hvis det er duplikeret. Derfor er det også særligt vigtigt, at dit indhold er unikt og ikke fremgår på nogle af dine andre landingssider. Her skal du desuden være opmærksom på, at det ikke er nok bare at bruge nogle andre ord i overskrifterne. Teksten skal være unik og give værdi, hvis den skal rangere højt og tildeles en god placering.
Godt, unikt indhold er dog ikke kun væsentligt i forhold til at rangere godt i Googles søgeresultater. Uanset om du har en webshop eller bare et almindeligt website er gode, unikke SEO-tekster vigtige af hensyn til dine kunder. Der er ingen, der gider at læse den samme tekst til flere forskellige produkter. Det forvirrer mere end det gør gavn, og dine besøgende er stadig ikke blevet klogere på, hvad der adskiller lige præcis dét produkt fra dine øvrige produkter. Unikt indhold er derfor med til at gøre brugeroplevelsen bedre.
Endelig kan godt og originalt indhold være med til at tiltrække flere besøgende til din side og differentiere dig fra dine konkurrenter. Hvis du har godt og unikt indhold øger det derned også sandsynligheden for, at dine besøgende bliver til konverterende kunder.
Sådan undgår du eksternt duplikeret indhold
Eksternt duplikeret indhold opstår som oftest, fordi det redaktionelle indhold du har på din side også optræder på andres hjemmesider. Eksternt duplikeret indhold kan derfor opstå, hvis du har kopieret indhold fra andres sider og brugt det på din egen hjemmeside enten med eller uden deres tilladelse, eller hvis andre har kopieret indhold fra din side og brugt det på deres side med eller uden din tilladelse. Eksternt duplikeret indhold kan dog også opstå, hvis du har modtaget produkttekster af en leverandør, og du bruger teksten uden at omskrive den først.
Skriv dit eget originale indhold
En af de vigtigste måder, hvorpå du kan undgå eksternt duplikeret indhold er ved at undgå at kopiere indhold fra dine konkurrenter og i stedet skrive dit eget originale indhold til din hjemmeside. Dette gælder også, hvis du modtager produkttekster fra en leverandør. Her bør du omskrive teksten, så du kun har originalt og unikt indhold på dit website.
Som nævnt kan godt og originalt indhold være med til at give dig bedre placeringer i søgeresultaterne, fordi Google straffer duplikeret indhold med dårligere placeringer. Men originalt indhold kan også tiltrække flere besøgende og være afgørende i forhold til, hvorvidt dine potentielle kunder vælger dig fremfor dine konkurrenter. Du bør derfor altid stile efter at skrive dit eget originale indhold – ikke mindst for at undgå duplikeret indhold.
Få fjernet ulovligt kopieret indhold
Godt indhold bliver meget ofte kopieret og brugt af andre. Hvis du opdager, at du har duplikeret indhold, fordi andre har kopieret dine tekster, er det dog vigtigt, at du får dem til at fjerne det duplikerede indhold hurtigst muligt. Ikke kun fordi det kan skade dit website i forhold til SEO, men også fordi det er ulovligt at kopiere andres indhold og et brud på ophavsretten at bruge kopieret indhold fra andre kommercielt.
I stedet for selv at tage kontakt til vedkommende, der har kopieret dit indhold, og bede personen om at fjerne dit indhold fra deres side, bør du dog i stedet sikre dig et tilstrækkeligt bevis for kopieringen og derefter kontakte UlovligKopiering.dk, som kan hjælpe dig med at få det kopierede indhold fjernet og fremsætte et krav om vederlag og godtgørelse for ulovlig kopiering og brug af dit indhold.
Opdag og beskyt din hjemmeside mod ulovlig kopiering
I modsætning til internt duplikeret indhold, kan eksternt duplikeret indhold dog være langt sværere at opdage – i hvert fald hvis du selv skriver originale tekster til din hjemmeside. Det er derfor ikke altid, at man selv opdager, at ens indhold er blevet kopieret af andre, og derfor kan det også være svært at reagere på det.
Heldigvis kan UlovligKopiering.dk også hjælpe dig med at opdage og beskytte dit indhold mod ulovlig kopiering. De tilbyder en alt-i-en løsning, hvor du både får kopibeskyttelse, bevissikring og advokathjælp til at fremsende et økonomisk krav for det kopierede indhold. Når du tilmelder dig deres FREEMIUM-konto får du en besked, når nogen kopierer indhold fra dit website. Dermed kan det duplikerede indhold blive fjernet hurtigst muligt, så du undgår at blive straffet af Google for at have duplikeret indhold.
Ved at oprette en konto hos UlovligKopiering.dk er din ophavsret sikret, og di kan på den måde få beskyttet dit gode indhold mod ulovlig kopiering og dermed undgå at få eksternt duplikeret indhold – helt gratis. Konceptet bag UlovligKopiering.dk er desuden no-cure-no-pay, hvilket betyder, at hvis du vælger at køre sagen, skal du kun skal betale en procentdel af det beløb du får af modparten. Der er derfor kun gode grunde til at få beskyttet sit indhold gennem UlovligKopiering.dk.
Skal vi hjælpe dig med duplikeret indhold?
Uanset om du har internt eller eksternt duplikeret indhold, er det vigtigt at være opmærksom på, at konsekvensen af at have duplikeret indhold ikke varer for evigt. Så snart problemet med det duplikerede indhold er løst, vil konsekvenserne ophøre, og du vil igen kunne få dine retmæssige placeringer i Googles søgeresultater og tiltrække besøgende med dit originale og unikke indhold.
Netop derfor er det også en god idé at få løst problemet med duplikeret indhold hurtigst muligt. Har du brug for hjælp til at få fjernet duplikeret indhold internt eller eksternt, er du velkommen til at kontakte os på 70 13 63 23 eller via vores kontaktformular.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
– Sådan gør du noget ved det!
DK-31929407