Brug social selling i din markedsføring

Social Selling bruges af de fleste, der arbejder med markedsføring og salg, men det er faktisk de færreste, der ved, at de bruger det aktivt. Social selling er blevet et vigtigt begreb, når det kommer til markedsføring, og der er ingen tvivl om, at det er et vigtigt begreb at kende til.

Det handler om at skabe og udvikle tætte relationer. Vi ser i diverse lokale netværk, og det er faktisk også en del af social selling, når man bliver forbundet med nuværende og potentielle kunder på det sociale medier LinkedIn.

Social selling bliver altså brugt både online og offline. På sociale medier er det gennemtrængende, men man opbygger også relationer og netværk til for eksempel kundemøder eller på den private front.

Ud af din comfort-zone

En af de vigtigste elementer i social selling er personlig branding. Det kan være enormt grænseoverskridende at skulle brande sig selv og sine kompetencer, så det er altså vigtigt, at man som professionel formår at komme ud af sin comfortzone – i hvert fald hvis man ønsker at opnå succes med social selling.

Personlig branding handler om at gøre dig som person til et brand. Det skaber tillid og troværdighed, når dine kompetencer og faglige egenskaber personaliseres. De kendte bruger det hele tiden – og det er nok i virkeligheden netop kendisser, man skal holde øje med, hvis man vil være stærk inden for social selling.

De har nemlig formået at opbygge et brand omkring dem selv, som andre afkoder deres kompetencer og felt ud af. Det er afgørende, at man kan stå inde for de kompetencer, man brander sig selv på. Hvis man har skabt et andet billede og brand, end hvad kunderne får, vil det lynhurtigt skabe utroværdighed omkring dig som brand – og så er du tilbage ved starten.

Social buying skaber social selling

Social selling er vigtigt, fordi dine kunder benytter sig af social buying. Hvis det ikke var tilfældet, ville en indsats med social selling være spildt. I dag har kunder muligheden for at få en masse information om en leverandør inden selve købet. Det gør, at købsprocessen er langt hurtigere, og samtidig, at kunderne har undersøgt markedet og de potentielle leverandører, inden de henvender sig.

De er altså langt i købsprocessen, når de henvender sig til dig – og hvis du har haft succes med personlig branding og samtidig har udvidet dit netværk, kan det måske være dig de vælger fremfor din konkurrent.

Det er altså altafgørende, at man er forberedt, og at man sætter sig i kundens sted. Social selling handler om at skabe relationer og om at kunne udbygge de relationer til kunder. Derudover er dit netværk og dine tætte relationer samtidig dine bedste ambassadører.

Kræfterne er altså ikke spildt, hvis en person i første led i dit netværk ikke bliver til en kunde – det kan nemlig være, at det lige præcis er den person, der introducerer dig for din næste vigtige kunde.

John Nielsen