6 tips til en bedre lokal SEO – og ét bonustip

Lokal-SEO

Lokal SEO er i familie med almindelig søgemaskineoptimering (SEO), men har særligt fokus på at gøre en hjemmeside synlig på lokale søgeord. I arbejdet med lokal SEO fokuseres der således særligt på at optimere hjemmesiden ud fra at den skal være synlig og kunne findes på lokale søgeord.

Lokale søgeord er søgeord, der indeholder et lokalt ord på baggrund af et geografisk afgrænset område som for eksempel en by, bydel eller region. For fysiske butikker og restauranter samt andre virksomheder, som for eksempel frisører og håndværkere, der tilbyder deres services i et geografisk afgrænset område, kan det give god mening at arbejde med lokal SEO.

Det skyldes, at der er en stor konkurrence på de generelle branchesøgeord som ”frisør” eller ”håndværker”, hvilket kan gøre det svært at rangere højt på disse søgeord i Google. Ved at bruge lokal SEO som strategi og stræbe efter at være synlig i søgeresultaterne på lokale søgeord, er der således større sandsynlighed for, at du bliver fundet.

Samtidig er lokale søgninger også blevet mere populære og undersøgelser har vist, at lokale søgeord i højere grad fører til både besøg og salg inden for samme dag sammenlignet med almindelige søgeord. I vores ultimative guide til lokal SEO, kan du læse meget mere om, hvad lokal SEO er, og hvordan du bruger det.

I dette blogindlæg vil vi derimod komme med 6 konkrete tips til, hvordan du forbedrer din lokale SEO, og et ekstra bonustip til, hvordan du bliver mere synlig på lokale søgeord.

1. Lav en Google My Business profil

Google-My-Business

En af de vigtigste måder du kan øge din synlighed lokalt, er ved at oprette en Google My Business profil. En Google My Business profil hjælper dig med at gøre din virksomhed synlig i Google og i Google Maps, hvilket gør det nemmere for dine potentielle kunder at finde frem til din virksomhed.

I din Google My Business profil har du mulighed for at indtaste din virksomheds navn, din virksomhedstype/branchekategori, dine serviceydelser, din virksomheds adresse, e-mail, åbningstider, website og kontaktoplysninger. Derudover har du også mulighed for at uploade billeder samt lave en beskrivelse af din virksomhed.

Jo flere oplysninger du indtaster, jo større sandsynlighed er der for, at din Google My Business er synlig overfor brugere, der søger efter din virksomheds navn eller efter din virksomhedstype i dit lokalområde. Jo flere oplysninger du indtaster, jo nemmere bliver det desuden for dine potentielle kunder at tage kontakt til dig og få et større indblik i din virksomhed.

Google bruger din Google My Business profil til at placere dig i Google Maps, men bruger desuden din Google My Business til at vurdere, hvordan din hjemmeside skal rangere i søgeresultaterne på lokale søgeord. Derfor er det særligt vigtigt, at du har udfyldt oplysningerne i din Google My Business korrekt, og at du bruger relevante lokale søgeord i din beskrivelse.

2. Få flere gode kundeanmeldelser

I din Google My Business profil er der desuden mulighed for, at dine kunder kan anmelde din virksomhed. Kundeanmeldelser har stor værdi for din virksomhed, idet de fungerer som social proof overfor andre brugere.

Mange gode anmeldelser kan på den måde øge chancen for, at brugerne vælger at klikke sig ind på din hjemmeside eller besøge din virksomhed, hvis du har en fysisk forretning. Mange gode kundeanmeldelser kan desuden både være med til at styrke din hjemmeside og din Google My Business profil, hvilket kan være medvirkende til, at dine hjemmeside rangerer højere i søgeresultaterne på lokale søgeord.

Når du har en hjemmeside med en god organisk placering og en udførlig Google My Business profil med mange gode anmeldelser, øger det desuden sandsynligheden for at blive vist i de tre første lokale resultater i Google. Disse tre resultater er de mest relevante resultater, som Google viser for brugerne på en lokal søgning, og er meget attraktivt at være placeret i, da det kan øge chancen for trafik betydeligt. Læs mere om, hvordan du får flere kundeanmeldelser her.

anmeldelser-i-Google-My-Business

3. Synlige kontaktoplysninger på alle kanaler

En anden måde du kan styrke din lokale SEO på, er ved at gøre dine kontaktoplysninger synlige på alle de kanaler og sociale medier, som din virksomhed bruger og er synlig på.

Det betyder, at du skal sørge for, at dine NAP oplysninger, såsom din virksomheds navn, adresse og telefonnummer, er synlige både på din hjemmeside, din Google My Business, din Trustpilot profil, på din virksomheds Facebook profil og på alle andre sociale medier og kanaler, som din virksomhed er synlig på. Det er desuden en god idé også at tilføje din e-mailadresse, da det kan gøre det nemmere for dine potentielle kunder at kontakte dig.

Når du gennemgår dine kontaktoplysninger på de forskellige kanaler, er det derudover vigtigt at tjekke, at oplysningerne er korrekte og identiske, da det ellers kan forvirre Google og påvirke din rangering i søgeresultaterne på lokale søgeord negativt.

Omvendt kan korrekte og ens virksomhedsoplysninger være med til at styrke din placering på lokale søgeord, da Google derved nemmere kan identificere, hvor din virksomhed ligger placeret.

4. On-site optimering med lokale søgeord

on-site-SEO

Når du gerne vil øge din synlighed på lokale søgeord, er din egen hjemmeside et godt sted at starte. Ligesom ved almindelige søgeord, er det nødvendigt, at du bruger de lokale søgeord, som du ønsker at rangere på.

Når Google crawler din hjemmeside, ser de nemlig på, hvorvidt din hjemmeside er relevant i forhold til at være synlig på en lokal søgning. Derfor er det vigtigt, at du benytter lokale søgeord, når du laver content på dine landingssider. Hvis du for eksempel gerne vil findes på ”VVS Aarhus” skal du således optimere din landingsside med dette søgeord både i dine headers og i dit indhold.

Ved aktivt at benytte de lokale søgeord på din landingsside, øger du sandsynligheden for, at din hjemmeside bliver fundet på dette lokale søgeord. Det kan desuden være en god idé at bruge det lokale søgeord i din URL, da dette kan være med til at styrke din lokale SEO.

I stedet for at bruge de lokale søgeord sammen med dine almindelige søgeord på din hjemmeside, kan du også vælge at oprette en lokal landingsside specifikt til dit lokale søgeord. På den måde kan du i højere grad bruge det lokale søgeord i både din H1’er og H2’ere samt i din landingssidetekst, hvilket kan være med til at øge din synlighed på det lokale søgeord endnu mere.

En specifik landingsside til hvert lokalt søgeord, er desuden en fordel, hvis du har flere geografiske områder du ønsker at være synlig på. I det tilfælde kan du lave en landingsside for hvert lokalt søgeord og benytte det specifikke søgeord i din tekst samt i dine ALT-tags på dine billeder.

5. Brug lokale søgeord i SEO-titel og metabeskrivelse

I forlængelse af ovenstående er det vigtigt, at du også sørger for at bruge de lokale søgeord i din SEO-titel og metabeskrivelse. Google bruger din SEO-titel som en ranking-faktor, og det er derfor vigtigt at sørge for at få det geografiske søgeord med i SEO-titlen.

Når du har lavet en god landingsside med godt og informativt indhold, hvor du konsekvent benytter dit lokale søgeord i både dine headers og i din tekst, og du har lavet en kort og sigende URL med dit lokale søgeord samt benytter dit lokale søgeord i din SEO-titel og metabeskrivelse, er der en god chance for, at din hjemmeside vil rangere godt i søgeresultaterne – både på de lokale søgeord og generelt.

6. Linkbuilding med lokale søgeord

Linkbuilding

Når du vil forbedre din lokale SEO, er linkbuilding også en vigtig faktor. Linkbuilding spiller en stor rolle inden for SEO og kan være med til at forbedre din synlighed og ranking i søgeresultaterne. Links fungerer som en anbefaling og øger din troværdighed og autoritet hos Google. Derfor er det en god idé at styrke din linkprofil med gode og relevante links, hvis du ønsker en bedre placering.

Når du skal have en anden hjemmeside til at linke til din hjemmeside, er det en god idé at stræbe efter at få links fra hjemmesider med en høj UR og DR. Vigtigst er det dog, at hjemmesiden og teksten som linket er skrevet ind i, er relevant i forhold til din virksomhed.

For at øge din synlighed og placering på et lokalt søgeord, skal du sørge for, at du bruger det lokale søgeord, som du gerne vil forbedre, i linkets ankertekst. Derudover skal du sørge for, at linket linker ind til en side, der er relevant i forhold til søgeordet. Det kan for eksempel være den lokale landingsside med søgeordet eller den landingsside, hvor du har brugt det lokale søgeord i en af dine overskrifter og i dele af din tekst.

Linkbuilding på lokale søgeord er en vedvarende indsats, men kan til gengæld være med til at forbedre din synlighed og placering på lokale søgeresultater betydeligt. Linkbuilding kan dog ikke stå alene. For at opnå gode resultater med din linkbuilding-indsats er det afgørende, at du har en hjemmeside, som er optimeret med de lokale søgeord, du gerne vil være synlig og findes på.

Bonus tip!: Øg din lokale synlighed med Google Ads

Hvis du ønsker at øge din synlighed på lokale søgeord, kan det være en mulighed at supplere med Google Ads. Google Ads er et godt annonceringsværktøj, hvor du kan byde på et eller flere søgeord og dermed betale Google for at få vist din annonce overfor potentielle kunder, når de søger på det specifikke søgeord.

For at øge din lokale synlighed kan du her vælge at byde på lokale søgeord og dermed få vist din annonce, når dine potentielle kunder søger på netop dette søgeord. I modsætning til SEO, som er en langsigtet strategi, virker Google Ads nu og her. Det betyder, at du kan øge din lokale synlighed overfor brugerne i Google – også selvom du endnu ikke ligger som en af de første på den/de lokale søgeord, du ønsker at blive fundet på.

En anden måde du kan øge din synlighed lokalt gennem Google Ads på, er ved at afgrænse din geografiske placering, så dine annoncer udelukkende bliver vist til personer der bor eller befinder sig inden for din valgte geografiske placering.

Hvis du for eksempel ønsker at være synlig overfor personer i Aarhus kan du afgrænse den geografiske placering til dette område, så dine annoncer udelukkende bliver vist for personer i Aarhus. Dette kan være en god mulighed, hvis søgevolumen på lokale søgeord er for lav, eller du ønsker at blive fundet på dine ydelser eller din branche i et specifikt geografisk område.

Få hjælp til at forbedre din lokale SEO

Er du ejer af en fysisk butik eller restaurant, eller tilbyder du dine services inden for et afgrænset geografisk område, kan det være en god idé at arbejde med lokal SEO. På den måde er du synlig, når dine lokale potentielle kunder søger efter dig.

Ønsker du hjælp til at øge din synlighed på lokale søgeord, står vi klar til at hjælpe. Kontakt os i dag på 70 13 63 23 eller skriv en mail til os på mail@onlinesynlighed.dk for at høre nærmere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at forbedre din lokale SEO.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

Mette Therese Røser