Review marketing: Guide til flere gode kundeanmeldelser online

Kundeanmeldelser

I takt med at e-handel vokser, og flere og flere vælger at søge efter virksomheder og produkter online, er online anmeldelser af virksomheder, produkter og brands også blevet mere populære. Flere vælger at anmelde deres oplevelse med virksomhederne, mens mange bruger de online anmeldelser til at finde frem til, hvor de skal foretage deres næste køb.

Online kundeanmeldelser spiller derfor en vigtig rolle for din virksomhed. På samme måde som anbefalinger fra familie og venner kan de nemlig være med til at påvirke dine potentielle kunder og have indflydelse på, hvorvidt de vælger at handle hos dig eller købe et specifikt produkt, som du sælger.

Det kan således være en god idé at lægge en konkret strategi for dine online kundeanmeldelser, der kan hjælpe dig med at få flere gode anmeldelser, som du kan bruge aktivt i din markedsføring til at få flere kunder.

Derfor er kundeanmeldelser vigtige for din virksomhed

Statistikker viser, at omkring 90% af dine kunder læser online anmeldelser om din virksomhed, inden de vælger at foretage et køb hos dig. 88% siger, at de stoler lige så meget på online anmeldelser som personlige anbefalinger fra venner og familie.

Online kundeanmeldelser spiller dermed en vigtig rolle i dine kunders købsbeslutning. Netop derfor er gode online anmeldelser værdifulde for din virksomhed; fordi de øger chancen for, at dine potentielle kunder vælger at handle hos dig frem for dine konkurrenter.

Kundeanmeldelser kan på den måde hjælpe dig med at øge din troværdighed, skille dig ud fra dine konkurrenter og stille din virksomhed i et bedre lys overfor potentielle kunder. Online anmeldelser kan desuden være med til at understøtte din social proof og kan samtidig styrke din SEO.

Arbejder du ikke allerede med review marketing, bør du således overveje at gøre det, da det kan hjælpe dig med at stå stærkere i forhold til dine konkurrenter og tiltrække flere kunder til dit website. Review marketing handler om at arbejde med at få flere anmeldelser til din virksomhed og at bruge disse anmeldelser i din branding og markedsføring af virksomheden. Dette kan på sigt hjælpe dig med at få flere kunder og skabe øget salg.

3 kanaler til online kundeanmeldelser

Kunde-skriver-en-anmeldelse

Når du skal i gang med at arbejde med review marketing, er det en god idé at overveje, hvilke kanaler du skal bruge til at få flere online kundeanmeldelser. Her kan nogle af de mest oplagte kanaler være Google My Business, Facebook og Trustpilot.

Google My Business

Google My Business er den mest oplagte platform til at få kundeanmeldelser igennem. Har du allerede en Google My Business profil kan dine kunder nemt og hurtigt give en anmeldelse af din virksomhed med antal stjerner og en eventuel kommentar.

Gode anmeldelser i din Google My Business kan være med til at give dig en bedre lokal SEO, så du bliver mere synlig i Googles søgeresultater inden for den geografiske placering, som din virksomhed ligger placeret i.

Statistikker viser desuden, at 92% af kunderne vil vælge en lokal virksomhed, hvis denne har 4 stjerner eller mere. Jo flere gode anmeldelser du har i din Google My Business, jo stærkere står du således i konkurrencen og vil kunne trække flere kunder til din virksomhed.

Trustpilot

Trustpilot er en velkendt platform til kundeanmeldelser, der giver forbrugerne mulighed for at anmelde deres oplevelse med virksomheder og brands. Rigtig mange forbrugere benytter sig da også af denne kanal til både at give positive og negative anmeldelser af virksomheder.

Vil du gerne have flere anmeldelser og øge din troværdighed hos dine potentielle kunder, kan Trustpilot således være en oplagt kanal at benytte. Mange forbrugere vælger nemlig at tjekke anmeldelserne her, inden de beslutter sig for, hvorvidt de ønsker at handle hos en bestemt virksomhed.

Facebook

På Facebook er det også muligt for kunder at anmelde virksomheder på den pågældende virksomheds side. Tidligere var det sådan at man kunne give virksomheden en stjernebedømmelse. Denne funktion er imidlertid udgået, og dine kunder kan nu vælge at anbefale eller ikke at anbefale din side til andre.

Da mange af dine kunder og potentielle kunder med stor sandsynlighed er tilstede på de sociale medier, er der også stor sandsynlighed for, at de vil tjekke din virksomhedsside på Facebook og kigge på dine anmeldelser, inden de beslutter sig for, om de skal handle hos dig.

Dette gælder særligt, hvis ikke de kender din virksomhed i forvejen, og gerne vil sikre sig, at du er troværdig og god at handle hos. Facebook kan derfor være en god platform at stræbe efter at få gode anmeldelser på.

Sådan får du flere online anmeldelser

Flere-gode-anmeldelser

Som vi har været inde på, kan gode anmeldelser være med til at øge din troværdighed, gøre dig mere attraktiv overfor potentielle kunder og tiltrække mere trafik til din hjemmeside. Derfor bør du stræbe efter at få flere gode online anmeldelser, der kan styrke din forretning.

Der er flere måder du kan få flere online kundeanmeldelser på. Herunder har vi beskrevet nogle af de metoder du kan bruge til at anskaffe flere kundeanmeldelser. I dette blogindlæg kan du også få gode tips til, hvordan du får flere online anmeldelser.

1. Send en personlig mail

En ofte brugt metode til at få flere anmeldelser på er ved at sende en mail ud til kunden, efter kunden har foretaget et køb. I mailen kan du bede kunden om at anmelde sin købsoplevelse på enten Trustpilot, Facebook eller Google My Business.

Vælg gerne en specifik platform du ønsker, at kunden skal anmelde din virksomhed på og sørg for at have en klar Call to Action med et direkte link eller en knap, der opfordrer kunden til at anmelde din virksomhed. Dette gør det nemmere for kunden at lave en anmeldelse.

Hvis du vil sende en mail ud til dine kunder, hvor du beder dem om at anmelde din virksomhed, er det vigtigt, at du har personliggjort mailen, og at det ikke blot er en standardmail. Dette vil øge chancen for, at du får flere kundeanmeldelser.

2. Ring til dine kunder

En anden måde du kan få flere kundeanmeldelser på, er ved at ringe ud til dine kunder og bede dem om at anmelde din virksomhed. Denne metode virker bedst, hvis du har et vedvarende samarbejde med dine kunder, eller hvis kunden har foretaget et større køb.

Opkaldet giver dig desuden mulighed for at spørge mere dybdegående ind til, om kunden er tilfreds med købet. På den måde kan du foregribe en eventuel negativ anmeldelse og tilbyde en god kundeservice.

Vil du være sikker på, at kunden anmelder din virksomhed efter dit opkald, kan du eventuelt sende en opfølgende mail med et direkte link til dén platform, din kunde skal anmelde din virksomhed på.

3. Send et postkort med pakken

Er du webshopejer, kan du også overveje at sende et kort sammen med dine kunders pakker for at få flere anmeldelser. Når du sender pakken med den ordre, som din kunde har bestilt, kan du således lægge et personligt postkort med, der beder kunden om at anmelde din virksomhed.

Sørg for at postkortet kort og præcist forklarer, hvad kunden skal gøre for at anmelde din virksomhed. På postkortet kan du desuden tilføje din virksomheds kontaktoplysninger og opfordre kunden til at tage kontakt, hvis der er et problem med ordren. På den måde kan du imødegå kritik og undgå en dårlig anmeldelse.

4. Link til anmeldelse i e-mail signatur

Har du ikke lyst til at række ud til dine kunder og bede dem om at anmelde din virksomhed, kan du også vælge at sætte et link til for eksempel Trustpilot eller din Facebookside ind i din mailsignatur og skrive et par ord, hvor du inviterer vedkommende der læser din mail til at anmelde din virksomhed.

Dette kan være en god løsning til at få flere anmeldelser, uden at du behøver at være opsøgende. Til gengæld kan du risikere, at der er mange der overser linket, og derfor er det ikke sikkert, at du opnår helt samme effekt som ved de andre metoder.

Tag hånd om dårlige anmeldelser

Daarlig-anmeldelse

Når du inviterer dine kunder til at anmelde din virksomhed, er der naturligvis en risiko for, at der også kommer nogle dårlige anmeldelser med 1, 2 eller 3 stjerner ind imellem. Det er svært at undgå, og derfor bør du i stedet forberede dig selv på, at de kommer, og sørge for, at du er klar til at tage hånd om dem, når de gør.

Når du får en dårlig anmeldelse, er det vigtigt, at du bevarer roen, og at du svarer konstruktivt. Hav eventuelt nogle sætninger parat på forhånd, men sørg for ikke at bruge dem mere end en gang, når du svarer tilbage på de dårlige anmeldelser.

Derudover kan det være en god idé at starte med at undskylde for den oplevelse, som kunden har haft. Sørg derefter for at tage ansvar for den fejl der er årsagen til den dårlige anmeldelse, og find frem til en god løsning der kan råde bod på den dårlige oplevelse kunden har haft.

Hvis du kan fornemme, at kunden lægger op til en længere diskussion, er det desuden en god idé at opfordre kunden til at tage kontakt til dig, og at I sammen finder en løsning på problemet offline. På den måde undgår du, at andre kan læse samtalen mellem dig og kunden.

Brug dine gode kundeanmeldelser i din markedsføring

Anmeldelser-til-markedsfoering-af-virksomheden

Når du har fået tilstrækkeligt med anmeldelser på dine forskellige kanaler, kan du med fordel bruge disse anmeldelser aktivt i din markedsføring til branding af din virksomhed og til at trække flere potentielle kunder til din hjemmeside.

Social proof på hele hjemmesiden

En af måderne du kan gøre dette på, kan blandt andet være at integrere dine kundeanmeldelser på din hjemmeside, hvor de er synlige overfor dine besøgende. Her kan du for eksempel benytte dine anmeldelser som social proof ved at vise din anmeldelsesscore fra både Trustpilot, Google og Facebook for at øge din troværdighed.

Hos OnlineSynlighed.dk benytter vi selv et plugin, der gør, at vores anmeldelser fra både Trustpilot, Google og Facebook er synlige på alle vores landingssider, og kan ses, uanset hvilken side, man tilgår:

Social-proof-OnlineSynlighed

Kundeanmeldelser på ydelsessider

En anden måde du kan vælge at bruge dine kundeanmeldelser aktivt i din markedsføring på, er ved at bruge dem på dine ydelsessider til at underbygge din argumentation i forhold til levering af en specifik ydelse.

Her kan du fortælle dine besøgende, hvor kompetent du er i forhold til levering af en bestemt ydelse, ved at vise dine kundeanmeldelser fra personer, der har fået leveret denne specifikke ydelse. På den måde understøtter anmeldelserne dine kompetencer og ydelser.

Facebook-annoncer med kundeanmeldelser

En tredje måde du kan bruge dine kundeanmeldelser på i din markedsføring er gennem din Facebook-annoncering. Her kan du lave en video med kundeanmeldelser og udtalelser fra tilfredse kunder, som du kan bruge til branding af din virksomhed.

Dette kan være med til at øge din virksomheds troværdighed og kan samtidig være med til at danne et positivt billede af din virksomhed overfor din målgruppe.

 

Vil du have hjælp til at bruge dine positive anmeldelser i din markedsføring, er du velkommen til at kontakte os på 70 13 63 23 eller ved at udfylde nedenstående kontaktformular. Vi hjælper dig også gerne med at lægge en strategi for, hvordan du bedst muligt bruger dine kundeanmeldelser til din fordel.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Mette Therese Røser