12 tricks til linkbuilding uden indhold

12 tricks til linkbuilding uden indhold

12 tricks til linkbuilding uden indhold

Linkbuilding forbindes normalvis med redaktionel indhold. Især 2014s helt store bølge af content marketing er defineret ved at skabe links på baggrund af indhold.

Men linkbuilding kan være en meget mere varieret disciplin end ”blot” indhold.

Du kan fx bruge værktøjet ”Tynt”, der når folk kopierer teksten på din side automatisk indsætter et link tilbage til kilden. Hvis ikke personen der kopierer er opmærksom får du på denne måde et link tilbage til din side.

Det er blot en ud af de 12 metoder til linkbuilding uden indhold vi gerne vil præsentere dig for på bloggen i dag – de resterende 11 af slagsen kan du læse herunder. De har det til fælles at de er nemme, konkrete og til at klare lige nu. Sæt et par timer af og skab nogle af de links, der skal være med til at holde din virksomhed i toppen af søgemaskinerne fremover!

2. Hold et event

Ved at afholde et event – fx en taler, en netværksmiddag eller et gå-hjem-møde – skaber du noget, folk ønsker at komme til og derfor også at linke til. Når du har lavet et event og lagt tilmeldingsformularen direkte på din egen side har du mulighed for at skrive rundt omkring på sociale medier, fora og hvor det ellers giver mening med eventet og et link til tilmeldingsformularen.

Der findes flere sider hvor du kan tilmelde dit event og som også giver et link direkte til tilmeldingssiden som et andet katalog.

Hvis du mangler inspiration til hvilke events du kan afholde kan du kigge på fx Meetup.com.

3. Sponsorerer et event

Måske har du ikke selv mulighed for at lægge arbejdet i at afholde et event. Til gengæld kan du sponsorere et event med mad og drikke, lokaler eller lignende og på denne måde blive nævnt på siden for eventet (og i øvrigt skabe goodwill blandt de personer, der tager med til eventet).

At sponsorere et mindre event behøver end ikke at koste tusinde kroner, men du får stadig en udmærket eksponering ved at gøre det.

4. Er du blevet nævnt?

Du eller din virksomhed kan blive nævnt rundt omkring på internettet uden at du ved det – og er din virksomhed eller du først blevet nævnt er der ikke langt til et link ved at skrive til ophavsmanden og bede ham forvandle denne nævnelse (på engelsk mention) til et link. Se fx et værktøj som mention.com.

Flere værktøjer kan monitorere nettet og give dig en mail, hvis du eller virksomheden bliver nævnt et sted. De der allerede omtaler dig linker praktisk taget til dig. Du skal blot lige minde dem om at gøre det.

5. Skriv til de, der tager dine billeder

Hvis du lægger tid og energi i at tage nogle gode billeder og lægger dem tilgængelig på din side sker det, at andre kopierer dem. I stedet for at fare afsted med en faktura og krav om fjernelse kan du tage det som et kompliment og i øvrigt bede den person, du bruger billedet om at linke.

Du kan også lægge dine billeder ud til frit brug med en licens, der blot forudsætter en nævnelse og et link til dig som ophavsmand for billedet.

6. Hvem linker til døde sider?

Ved hjælp af Google Webmaster Tool, Screaming Frog, Ahrefs.com og lignende værktøjer kan du finde frem til hvem der linker til sider på dit domæne uden indhold – de såkaldte 404-sider. Det er ”linkjuice”, der lige nu bliver spildt på din side.

Find ud af hvem der linker, skriv til dem og bed dem ændre linket. Eller opret indholdet på den side, hvor det engang var.

7. Tilmeld dig linkkataloger

For år tilbage var linkbuilding nærmest lig med linkkataloger, men sådan er det ikke længere. Der er dog stadig et mindre antal kataloger på dansk, der kan give lidt værdi til din side.

8. Skriv til dine leverandører

Din virksomhed benytter sig sikkert af leverandører til telefonsystem, programmering, design og lignende. Skriv til dine leverandører og tilbyd at komme med en udtalelse om hvordan du er glad og tilfreds for samarbejdet (ellers ville de jo ikke være dine leverandører) mod at du får et link fra deres side.

De mennesker, hvis virksomhed du kaster penge ind i, vil oftest være meget villige til at linke tilbage til dig, hvis du beder dem om det.

9. Opret en Google Plus-profil

Googles eget sociale netværk Google Plus giver ikke længere mulighed for at få ens ansigt i søgeresultaterne. Men der er dog stadig en fin værdi at hente med profillinks fra netværket, hvis du i øvrigt har en profil, der kommer med noget indhold bare en gang imellem.

10. Gennemgå interne links

Ved at gå tilbage til noget af dit ældre indhold har du mulighed for at indsætte nye og relevante links til det indhold, der er skrevet efterfølgende. Intern linkbuilding er generelt undervurderet blandt danske virksomheder, men faktum er, at det hjælper såvel brugeren som Googles robotter med at finde rundt på siden.

Tiden brugt på intern linkbuilding er derfor altid godt givet ud.

11. Lav et værktøj

OK, den her er måske lidt på grænsen, men antager vi at et værktøj ikke er det samme som almindeligt indhold, har du mulighed for at tiltrække mange links ved at hjælpe folk i den branche, du sidder i.

Overvej hvilke problemer din målgruppe har og udvikl et værktøj, der kan hjælpe målgruppen med at løse disse problemer.
Det kan være et sejt Excel-regneark, der løser problemer eller letter dagligdagen for freelancere, når de skal håndtere timeforbrug på kunders opgaver.

Folk elsker at linke til konkrete løsninger og derved hjælpe venner og kolleger i samme situation.

12. Led efter gamle konkurrenter

I din branche har der været virksomheder før dig, der af den ene eller anden grund er lukket. Prøv at finde frem til nogle af disse virksomheder og se, hvorfra de har links. Det kan du gøre med Ahrefs.com.

Herefter skriver du til de steder og fortæller at virksomheden desværre ikke eksisterer længere, men at der findes et alternativ, de i stedet kan linke til på deres side og derved hjælpe deres besøgende videre med.

Det var 11 idéer – og du kan finde mange flere ved at Google efter et lignende emne. Det der skaber resultater er dog at du sætter et par timer af og begynder at lede efter gamle konkurrenter, interne links, mentions og hvad der ellers kan skabe dig stærke links til din side uden indhold!

 

John Nielsen