Et godt online omdømme er altafgørende for din virksomhed
Siden du læser denne tekst om online reputation management – ofte forkortet til ORM – er der en risiko for, at du allerede er blevet ramt af dårlig omtalte på internettet.
Dårlig omtale på anmeldersider som Trustpilot er en ting, for her kan også de glade kunder og samarbejdspartnere komme i tale.
Har fx en tidligere kunde set sig sur på forretningen og oprettet en side alene med det formål at nedgøre dig og din forretning, er problemet større. Denne side har den tidligere kunde nemlig den fuldstændige kontrol over.
Du kan ikke opveje siden med positiv omtalte, for du har slet og ret ingen adgang.
Ved hjælp af online reputation management kan du ændre din virksomheds status på nettet. Læs her, hvad online reputation management egentlig er for en størrelse.
Dårlig omtale på nettet kan findes på få sekunder ved hjælp af en Google-søgning. Så kan et varmt kundeemne i ens forretning hurtigt blive forvandlet til et iskoldt.
Din virksomhed kan ligesom dig personligt blive udsat for dårlig omtale. Google og resten af internettet skelner dog ikke mellem den, der er fortjent og den, der ingen gang på jorden har.
Alt er lige synligt for den, der søger på internettet efter dit navn.
Hvad kan jeg selv gøre?
Enten skal du forsone med den tidligere kunde – eller så skal du benytte dig af online reputation management til at få positive resultater til at fylde mere.
Online reputation management refererer oftest til arbejde i Googles søgeresultater, hvor vi sammen kan arbejde målrettet for at få positive resultater. Disse positive resultater har vi kontrol over, og dem kan vi få til at fylde den første eller de første sider af resultater på dit – og din virksomheds navn.
Står du med et problem i Googles søgeresultater med negativ omtale?
OnlineSynlighed.dk er specialister i søgemaskineoptimering, og denne viden kan vi bruge til at fremhæve de positive resultater om dig og din virksomhed.
Vi kan være behjælpelig med at kontakte Google jævnfør EU-domstolens dom og ”Retten til at blive glemt”, og så vidt muligt bede om at få fjernet den uhensigtsmæssige omtale fra Googles søgeresultater. Vi kan dog ikke altid fjerne de dårlige resultater. Vi kan dog skjule dem fra de første par sider af Googles søgeresultater, således at de ikke længere skæmmer navnet ved en søgning på Google.
Udfyld kontaktformularen herunder med en linje eller to om din situation. Så kigger vi på situationen inden for en hverdag og giver et kald. Herefter kan vi tale om, hvordan vi kan hjælpe dig med at maskere eller fjerne de negative resultater i søgemaskinerne.
Du er også velkommen til at ringe til os på 70 13 63 23.
Online reputation management: en afart af SEO
At forklare online reputation management som ydelse, kan nemmest lade sig gøre med et eksempel:
Hvis du i dag Googler virksomheden ”Vordingborg Køkkener” vil du se, at et af de første resultater har en titel, der kraftigt fraråder søgemaskinebrugeren at benytte sig af Vordingborg Køkkener som køkkenleverandør.
Det er ikke til at vide, hvor mange penge Vordingborg Køkkener har tabt på, at den omtalte side ligger så højt i Googles søgeresultater og har gjort det i lang tid. Et er dog sikkert, der er tale om mange penge.
I skrivende stund søger mere end 14.000 på Vordingborg Køkkens navn hver eneste måned jf. Google Keyword Planner. Ikke alle er potentielle kunder, men mange er, og disse eksponeres over for en tidligere kundes meget uheldige oplevelse.
Det betyder, alt andet lige, at disse potentielle kunder måske også lige Googler andre virksomheder, inden de foretager deres valg.
Hvis Vordingborg Køkkener kunne skabe en række ressourcer – nye hjemmesider som eksisterende – og få disse til at rangere over den omtalte negative side i søgeresultaterne, ville de potentielle kunder slet ikke støde på den tidligere kundes dårlige oplevelse.
Vi flytter fokus væk fra den uhensigtsmæssige omtale
Netop dette – at få positive resultater skubbet op over de negative – er essensen af online reputation management. Vi kan ikke fjerne de negative resultater, men vi kan tie dem ihjel ved at fjerne dem fra de første par sider af Googles søgemaskine.
Online reputation management er ikke noget småt projekt. Med ”almindelig søgemaskineoptimering” er der tale om en enkelt hjemmeside, der skal føres frem på en række søgeord. Her hjælper én hjemmeside ikke – der skal bruges omkring 20 hjemmesider for at skubbe det negative resultat om på side 3 af Googles søgeresultat.
Til gengæld er firmanavne sjældent så svære søgeord at konkurrere på, som en ydelse eller et produkt. Med ’almindelig søgemaskineoptimering’ er det oftest produkter, der er stor konkurrence på.
Selv når arbejdet er udført og det negative resultat ligger gemt på side 3 kan man stadig finde det, hvis man søger ihærdigt nok. Men det gør de færreste personer og dit problem er markant mindre end før.
En joke blandt online markedsføringsudbyderne i Danmark lyder, at ”det bedste sted at gemme et lig er på side 2 i Google”.
Og der er noget om snakken. Det kan vi i OnlineSynlighed.dk vise dig med vores online reputation management.
Proaktiv indsats gør online reputation management billigere
Oftest går arbejdet med online reputation management først i gang, når skaden er sket.
Klagen fra en tidligere kunde eller samarbejdspartner, der nu skræmmer nye af slagsen væk, ligger allerede godt til i Googles søgeresultater.
Når først skaden er sket, tager det længere tid at skubbe det negative resultat ned. Dette skyldes, at Google som søgemaskine vægter alder på et givent søgeresultat højt. Et eksisterende negativt resultat er altså foran på point mod dit nye, positive resultat allerede fra starten af.
De fleste virksomheder og personer bliver udsat for dårlig omtale online på et tidspunkt. Derfor vil en mindre investering på forhånd i at skabe nogle positive resultater tjene sig hjem, når først skaden sker.
Et par positive resultater med et halvt eller et helt år på bagen er væsentligt nemmere at skubbe op over det nye og negative resultat.
På den måde bliver din online reputation management billigere.
At starte arbejdet før skaden er sket med online reputation management kan sammenlignes med at have en forsikring. Måske bliver det ikke nødvendigt, men der er en vis sandsynlighed for, at du før eller siden får brug for den.
OnlineSynlighed.dk kan hjælpe dig med proaktiv online reputation management både for dit personlige navn og for din virksomheds navn. Udfyld blot vores kontaktformular længere oppe. Vi vil gerne ringe dig op og tage en snak med dig omkring behovet og for hvor få penge, det er muligt at ”tegne en forsikring” med dårlig omtalte på nettet.
Vi har i OnlineSynlighed.dk mulighed for at give dig en step-plan, du selv kan udføre. Dette ruster dig godt til fremtidigt arbejde med online reputation management. Denne løsning er velegnet, hvis du gerne vil spare penge, men samtidigt anerkender faren i dårlig omtale på nettet. Det kræver dog nogle timers arbejde, at klare det praktiske.
Det værste du kan gøre, er ingenting.
Kan alt reddes?
Nogle gange er det ikke muligt at redde et navn fra dårlig omtalte på nettet.
Omtale af tilpas svær grad kan ikke reddes – i hvert fald ikke uden at operationen bliver meget omkostningstung.
I meget få tilfælde vil vi derfor anbefale dig en anden løsning som et navneskifte.
Vi forbeholder os også retten for at takke nej til et samarbejde sagens omstændigheder taget i betragtning.
Googles nye redskab endnu usikkert grundlag
Google blev af EU-domstolen i midten af 2014 pålagt at fjerne negative resultater fra søgemaskinen, hvis visse betingelser var opfyldt.
Anledningen var en spansk mand, der ønskede et resultat fra en spansk avis fjernet fra søgninger på mandens navn. Resultatet var en 10 år gammel konkursbegæring.
Denne dom skabte præcedens og betød, at Google var nødt til at opsætte en formular for de tusindvis af andre europæere, der ønskede et givent resultat fjernet fra søgninger på deres navn.
Dette er en genvej til online reputation management – men ikke en, vi anbefaler i OnlineSynlighed.dk.
Først og fremmest fordi behandlingstiden er meget lang og fordi Google afslår en væsentlig mængde af ansøgninger. Googles nye værktøj er ikke en sikker genvej.
Dernæst fordi løsningen er mindre holdbar end at producere en række positive resultater og skubbe disse frem i Googles organiske resultater. Med Googles værktøj skubbes resultatet ikke ned i søgeresultaterne – det fjernes blot for søgninger på et enkelt givet ord. Fejlstavninger, alternative søgeord og relaterede søgeord kan stadig fremprovokere søgeresultatet, og så er man kommet lige vidt.
Vi vil anbefale dig at bruge Googles værktøj, men sæt dine forventninger lavt, og brug værktøjet som supplement og ikke som alternativ til rigtig online reputation management.
Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med at indsende en ansøgning, der overholder formalia i forbindelse med vores øvrige arbejde med online reputation management for dig. Vi sætter dog ikke liden til, at resultaterne bliver skabt ved hjælp af formularen. Vi har en bevist metode til at udøve online reputation management, og det er denne metode, vi vil overføre til dig og din situation.
Internettet er et farligt våben
Et negativt blogindlæg kan komme op at rangere i den høje ende af Googles søgeresultater. Hvis det sker, så er virksomheden eller personen, måske dig nu eller i fremtiden, effektivt taget som gidsel.
Det er ikke muligt at fjerne resultatet, og kun med en seriøs tilgang til arbejdet med online reputation management er det muligt at få de positive resultater til at fylde mere. Og selv her er der ingen faktiske garantier.
På dansk er der mange eksempler på virksomheder der er kommet i klemme med deres online reputation management eller mangel på samme. I flæng kan nævnes Vordingborg Køkkener, bilproducenten SEAT og søgemaskinen Eniro.
Internettet på denne måde bliver et farligt og ukontrollerbart våben. Især hvis du ignorerer det og ikke forbereder dig.
Derfor er det vigtigt for dig at tage dine forholdsregler og påbegynde din online reputation management, allerede før skaden er sket som nævnt tidligere.
Du kommer til at lægge et mindre beløb ud til arbejdet nu, men de penge tjener du ind mange gange igen, når skaden rent faktisk sker.
Pas på – jura er sjældent vejen frem
Undertiden kommer et negativt søgeresultat op om dig eller din virksomhed, hvor du juridisk set har mulighed for at reagere.
Det kan være ved at anmelde for injurier, stævne for bagvaskelse eller lignende.
Dette er en strategi, der kan vise sig at være meget effektiv – eller at give alvorligt bagslag. Vi refererer igen til eksemplet med Vordingborg Køkkener og også sagen omkring domænet Eniro-nej.dk, hvor trusler om jura og forsøg på at kvæle den negative omtale endte med at gøre situationen (meget) værre, end den var til at starte med.
Du ruller med terningerne, når du forsøger dig frem med jura – og skal du først alliere dig med en advokat for at løse problemet, bliver løsningen også dyr.
Online reputation management med OnlineSynlighed.dk er en mere sikker løsning; du risikerer ikke på samme måde, at sagen blæser op i hovedet på dig. Til gengæld kan du se, hvordan det negative resultat kravler længere og længere ned – ligesom med almindelig søgemaskineoptimering hvor målet er, at ens resultat skal kravle længere og længere op.
Kan jeg selv lave online reputation management?
Hvis du og OnlineSynlighed.dk går sammen i et samarbejde om online reputation management bliver du en aktiv del af løsningen.
Men med mindre du er bekendt med søgemaskineoptimering i forvejen, kan det anbefales som minimum at få udstukket en handlingsplan af en ekspert i ORM. Søgemaskineoptimering, dit våben i kampen med online reputation management og dårlig omtale på nettet, udvikler sig i et hastigt tempo. Hvad der virkede for et halvt år siden virker måske ikke i dag.
OnlineSynlighed.dk tilbyder både at varetage det hårde arbejde og at udstikke retningslinjer, du selv kan efterleve. Lægger du de nødvendige timer i det, kan begge veje skabe de eftertragtede resultater for dig.
Hvilken løsning der er bedst, afhænger af dig og din kalender. Hvad har du tid til, og hvad har du ikke tid til?
Det værste du kan gøre er ingenting. Dårlig omtalte kan skade dig og din virksomhed i enorm grad, hvis det forbliver ubehandlet. Ofte er det muligt i løbet af blot uger eller få måneder at skabe resultater med online reputation management.
Vi tilbyder i OnlineSynlighed.dk at hjælpe dig videre. Udfyld kontaktformularen herunder med en kort beskrivelse af din situation. Så kigger vi på det og ringer dig op, hvorefter vi kan tage en snak om, hvad der er af muligheder for at fjerne den dårlige omtale fra Googles første sider i søgeresultaterne!
Udfyld formularen…
…så tager vi en hurtig og uforpligtende snak om, hvordan din online tilstedeværelse kan optimeres
Du kan også ringe
DK-31929407