Foredrag digitale fodspor onlinesynlighed.dk

Når vi bruger vores smartphone og computer i dagligdagen, tænker vi måske ikke over, hvor mange fodspor vi sætter, og hvor meget data vi videregiver om vores adfærd online. Til dette foredrag får du et indblik i de digitale fodspor du selv sætter, når du navigerer rundt på nettet, søger på Google eller er aktiv på sociale medier – og viden om, hvordan du begrænser disse digitale fodspor.

Du får også et indblik i, hvad disse data bliver brugt til, og hvordan du selv kan bruge dem i din markedsføring. Dataindsamling og digitale fodspor er nemlig både på godt og ondt, da informationerne kan anvendes på intelligens vis af virksomheder.

Online identitet

Foredraget giver først og fremmest et indblik i, hvilke digitale fodspor du sætter, når du bruger navigerer rundt online. Alle disse informationer siger noget om netop din online identitet – hvilket både består af oplysninger, adfærdsmønstre og søgehistorik.

Den første del af din online identitet er det, du selv oplyser internettet om. Det kan blandt andet være de informationer du giver, når du opretter en profil på sociale medier som for eksempel Facebook, LinkedIn eller Google.

Dernæst kommer alle de cookies, du selv er med til at gemme, når du indtaster dine oplysninger i forbindelse med et køb på nettet. Du har måske oplevet, at felterne udfyldes helt af sig selv, når du skal købe et produkt? Denne autoudfyldning skyldes de digitale fodspor, du har sat i forvejen.

Det er dog ikke kun disse personlige data, der er med til at identificere din online identitet. Både IP-adresse, interesser, sprog og placering siger nemlig meget om netop din online identitet.

Gratis i markedsføringen

Ordet gratis tiltaler os i høj grad, og vi elsker, når vi kan få noget ganske gratis. På nettet er det dog ikke altid sådan, at en service eller et produkt er helt og aldeles gratis, selvom udbyderen eller virksomheden markedsfører det sådan.

Gratis apps, gratis wifi, gratis mailtjenester. Der er masser af eksempler på noget, som du måske tror er gratis, men som tager noget andet ende penge i bytte. Når du downloader en app, betaler du med personlige data om dig. Når du bruger gratis wifi på en café, betaler du med at give adgang til dine data.

På dette foredrag lærer du om det at benytte gratis i din markedsføring, og hvorfor du ikke bør gøre det, hvis du tager noget andet i bytte.

Data på godt og ondt

Til foredraget om digitale fodspor får du desuden et indblik i hvilke tilladelser, du giver, når du henter de forskellige apps. Du får konkrete eksempler på, hvad du giver lov til, når du accepterer betingelserne, og hvordan du kan ændre de tilladelser, så dine digitale fodspor ikke bliver helt så dybe.

Data er dog ikke kun til for at skræmme, det kan nemlig også bruges intelligent i virksomheders markedsføring. På foredraget lærer du derfor, hvordan du kan lære dine besøgende bedre at kende gennem de oplysninger og den data, de giver dig.

Denne data og det forbedrede kendskab, kan hjælpe dig, når du arbejder med annoncering på sociale medier. Gennem retargeting kan bruge oplysningerne til at nå ud til de personer, der har besøgt din hjemmeside og på den måde vist interesse. Oplysningerne kan ligeledes også bruges til at optimere hjemmesiden og meget mere.

Praktisk information

Sted: Østergade 15, 1. sal, 8370 Hadsten – eller hos jer.

Varighed: 2 timer

Pris: 10.000 kr. ekskl. moms

Foredragsholderen

John Nielsen

John Nielsen

John er direktør i OnlineSynlighed.dk. Han er teknisk SEO-specialist, og rådgiver virksomheder om strategi og tiltag inden for online markedsføring og sociale medier.

John er desuden IT-ekspert, og bliver blandt andet brugt som IT-sagkyndig i forbindelse med retssager.