Typiske fejl set i SEO rapporter

Typiske fejl set i SEO rapporter

Typiske fejl set i SEO rapporterFlere fejl går igen i mange SEO rapporter – flere fejl, der har det til fælles, at løsningen er relativt simpel, men samtidigt at den kræver relativt mange ressourcer.

Et godt eksempel på dette er duplicate content – indhold, der er til stede på flere undersider eller domæner. Løsningen er relativt simpel; nemlig at skrive unikt indhold til samtlige undersider ramt af duplikeret indhold. Men det kan tage mange hundrede timer eller koste mange tusinde kroner for et større site. Penge, der dog vil tjene sig selv ind i sidste ende, men det er en svær investering at foretage til at starte med.

Duplicate content er langt fra det eneste store probleme, der går igen i mange SEO-rapporter. Herunder har vi samlet et par af dem, vi ser mest.

Langsomme websites

Et langsomt websites kan i nogle tilfælde ved at opsætte korrekt caching, ved brug af CDN (Content Delivery Networks), ved at sammenslå filer og des lignende. Men nogle gange er det selve sitets fundament eller CMS, der er problemet. Og så er man her nødt til at lave et helt nyt website fra starten af.

Det kan koste alt fra 5-10.000 kroner til rigtigt mange penge at få kreeret et nyt og hurtigt-loadende website til ens website. En stor investering for et udbytte, man ikke kan se foran sig, men et hurtigt loadende website kan betyde alt for ens placeringer i søgemaskinerne.

Arkitektur og struktur

Selve websitets arkitektur har stor betydning for, hvordan Google indekserer dit website. Strukturen skal være gennemgående i orden, de interne links skal være gennemgående, en oversigt over hele websitet med samtlige URL’er skal være til stede og des lignende.

Strukturen er et af de emner, der kan koste rigtigt mange penge at rette op på, hvis den er helt gal på siden – især, hvis ikke man sidder med et moderne CMS på ens website, da alt her skal ændres fra underside til underside.

Ved kreationen af et nyt website bør man altid have en SEO-mand med ind over siden til at sikre den korrekte sidestruktur kode- og SEO-mæssigt.

Et underliggende punkt til websitets struktur er URL-strukturen. Her kan man med søgemaskinevenlige URL’er hjælpe Google og andre søgemaskiner på vej i forhold til at forstå, hvad ens website handler om.

Optimering af tekst

Det ses stadig ofte, at en virksomhed ønsker at ranke på et givent søgeord, men ikke nævner ordet en eneste gang på sit website.

I den ideelle verden har hvert eneste søgeord også sin egen underside. I den praktiske verden slår man ofte et par søgeord sammen en gang imellem – men sikkert er det, at der skal laves mange undersider med hvert enkelt website.

Hver enkelte undersider skal have en god og forklarende tekst om det, der bliver solgt. En SEO rapport kan være med til at vise, hvilke søgeord, man skal gå efter og hvilken prioritering de skal have i forhold til tekstforfatning, intern linkbuilding og promovering på websitet.

En SEO rapport er din måde at finde ud af, hvor dit websites svage sider er, og hvordan du bliver dem alle sammen kvit. Det er en genvej til fremdig stigning i søgemaskinerne – og udfører du selv arbejdet foreslået af SEO tilstandsrapporten er det tilmed også din vej til billig SEO.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen