Stor guide: Remarketing – Hvad, Hvorfor og Hvordan du tjener penge
De fleste store virksomheder arbejder allerede i dag med retargeting / remarketing – herfra bare kaldet remarketing – på tværs af forskellige kanaler.
Det er der en god grund til – de tjener nemlig penge på at gøre det.
Langt størstedelen af dine besøgende konverterer ikke. Det er måske billigt at købe et klik til 2 kroner ind på din webshop med Google AdWords, men med en konverteringsrate på 1 % skal der 100×2 kroner til for at skabe et salg.
Med remarketing på Facebook, Google AdWords og eventuelt Twitter går du ind og målretter annoncering mod de personer, der allerede én gang har vist interesse for dit produkt med annoncer, hvor forbrugeren befinder sig. Det er smart og fungerer automatisk, når først du har sat dine kampagner op – og så har du som virksomhed mulighed for at lave en fantastisk ROI.
Vi tager i denne artikel et dybere kig på remarketing og hvad dine muligheder er.
Facebook remarketing
Først og fremmest bør vi komme ind på Facebook remarketing. Det har vist sig at være den i praksis mest effektive. Det skyldes, at du med Facebook annoncering generelt betaler en pris per tusinde visninger. Den pris varierer ikke meget, uanset om det er Facebook-brugere der er interesserede i dit produkt du rammer eller ej – men der er naturligvis verden til forskel på dit afkast for investeringen.
Med remarketing rammer du en lille og specifik målgruppe, der allerede har vist interesse for dit produkt. Det virker derfor også godt.
Facebook remarketing fungerer ved hjælp af en annoncekonto og en pixel. Til din annoncekonto hører en pixel – et script, ligesom du er vant til med Google Analytics eller konverteringssporing gennem Google AdWords – du sætter i din footer eller header. Herefter matcher Facebook dine besøgende op med Facebook-profiler med cookies og du har mulighed for at ramme dine tidligere besøgende.
Efter at have installeret pixel og opsat en målgruppe har du mulighed for at lave annoncer med specifikke budskaber for dem, der har været inde på din side og lade dem køre. Målgruppen udskiftes løbende, da det altid vil være de sidste eksempelvis 14 dages eller 30 dages besøgende, der ser dine annoncer.
Du har mulighed for at lave en generel annonce for de personer, der har været inde på din side – men du har også mulighed for meget specifikt at oprette annoncer med billeder af de præcise produkter eller ydelse, dine besøgende har været inde på.
Hovedreglen er, at jo mere specifikke annoncer du har mulighed for at lave, des bedre et afkast kan du også forvente af dit arbejde.
Vi anbefaler derfor i OnlineSynlighed.dk specifikke annoncer til dine produkter i det omfang, det kan lade sig gøre.
Har du en webshop med mange produkter kan dette sættes op næsten automatisk ved hjælp af et produktfeed. Holder du løbende dit produktfeed opdateret sørger Facebook også for hele tiden at vise annoncer for de præcise produkter, dine brugere har været inde at kigge på.
AdWords remarketing
Google AdWords er den anden store remarketing-platform, du bør kende til.
Her har du mulighed for at lave remarketing både i søgeresultaterne og ved hjælp af Display Netværket. Det sidste er Googles omfangsrige netværk af sider med Google Adsense-annoncer.
Lad os dele dem op herunder:
Display netværket
Det er generelt svært at skabe en positiv ROI med display netværket. Du skal være meget opmærksom på dine budskaber, målgrupper og med at ekskludere sider, hvor du ikke ønsker at have dine annoncer vist.
Remarketing er dog undtagelsen, da du her alene viser dine annoncer til personer, der i forvejen kender til og er interesserede i dit produkt. Som med Facebook har du mulighed for, hvis du har en webshop, alene at vise billeder af et eller flere produkter din besøgende har været inde at kigge på.
Du kan også lave generelle annoncer i de forskellige annonceformater og bredt ramme alle, der har været inde på din side.
Søgeresultaterne
I forhold til de almindelige søgeresultater har du mulighed for at justere dine klikpriser for de, der allerede kender dig.
I teorien kan du tåle at betale en højere klikpris for de af dine potentielle kunder, der kender dig i forvejen. De er nemlig – såfremt, de har haft en positiv oplevelse med dig og din forretning – mere tilbøjelige til at konvertere end i en butik, de ikke kender.
Vi anbefaler hos OnlineSynlighed.dk at eksperimentere med et 10-25 % højere bud for de personer, der i forvejen har været inde på din side med remarketing.
Vær også opmærksom på muligheden for at uploade e-mail-adresser – mere herom længere nede i artiklen.
Hvor lang cookietid?
I dine remarketing-annoncer skal du vælge, i hvor lang tid du ønsker at vise annoncer til dine besøgende efter at de har været inde på din side. På Facebook har du mulighed for at vælge fra 1 dag til 180 dage.
Vi anbefaler som udgangspunkt 1-2 uger, men opfordrer dig til at teste. Hvornår du får konverteringer er forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Jo mere kompliceret et produkt du sælger, des flere påvirkninger er nødvendige for at køber træffer den endelige beslutning.
Derfor giver det også mening med en længere cookie-tid (pixeltid) for mere komplicerede produkter, mens en almindelig B2C-webshop med fordel kan kigge på en lidt kortere tid – måske under en uge.
Du har mulighed for at oprette forskellige annoncer med forskellige cookietider og se, hvad der fungerer. Lad prisen per konvertering og antallet af konverteringer være afgørende.
De sidste konverteringer du får er de dyreste – men hvis du stadig tjener penge på dem er der ingen grund til at forkorte dine målgruppers cookielevetid.
Twitter remarketing
Vi skylder også at nævne Twitter.
Siden Twitter i 2014 åbnede op for annoncering for danske virksomheder har du med ”Twitter cards” haft mulighed for at lave remarketing på platformen.
Twitter er dog nævnt sidst ikke uden grund. Det er begrænset hvor mange danskere der er på Twitter og dine målretningsmuligheder er også begrænsede til at målrette personer, der følger andre personer inden for en given genre.
Du har selvfølgeligt rigeligt med mulighed for at købe dig til flere followers – men ligesom Facebook-likes ikke er lig med flere penge på toplinjen er Twitter-followers det heller ikke.
Med mindre du har en helt særlig målgruppe der i forvejen bruger Twitter kan du roligt nøjes med at lave remarketing på de dominerende platforme – Facebook og AdWords.
Upload af e-mail adresser
Såvel til Facebook som til Google AdWords har du mulighed for at uploade lister over e-mails fra tidligere kunder, nyhedsbrevsmodtagere og lignende.
Ved at uploade deres e-mailadresser har du mulighed for specifikt at annoncere til tidligere kunder – fortsat til samme lave CPM-pris på Facebook som du er vant til og med mulighed for at justere dit bud op på Google AdWords.
Det kræver at du udskiller dine e-mails til en .csv- eller .txt-fil med en enkelt kolonne.
Så uploader du filen og vælger denne som målgruppe til dine annoncer.
Lån dine bekendtes besøgende
Som nævnt tidligere har din annoncekonto på Facebook en ”pixel” tilknyttet. Denne giver dig mulighed for at målrette annoncering til dem, der tidligere har været inde på din hjemmeside.
”Låner du” din pixel ud til en bekendt med hjemmeside i samme branche uden at I er konkurrerende har du mulighed for at lave remarketing til din bekendtes besøgende.
Det er smart, hvis du sælger fiskeudstyr og din ven sælger jagtudstyr – der er en vis procentdel af jeres målgruppe der er overlappende og derfor kan remarketing mellem jeres kunder give god mening. Det er i hvert fald et forsøg værd.
”Lang tid siden”-remarketing
Med Facebook har du mulighed for at vælge at vise annoncer til dem, der ikke har set din virksomhed i lang tid.
Du vælger at vise annoncer for dem, der eksempelvis ikke har været inde på din side i 30 dage.
Det giver mening i de brancher, hvor brugeren kommer igen for at købe med jævne mellemrum – eksempelvis kosttilskud, helsekost og lignende. Hvis du alene laver et salg til kunden giver ”lang tid siden”-remarketing mindre mening.
Du sælger eksempelvis proteinpulver og vælger at vise en annonce til dem, der ikke har været inde at købe proteinpulver i løbet af de sidste 45 dage. Der er god chance for at dine mest loyale kunder simpelthen har brugt det hele og derfor nu er klar til at købe igen.
Der er mange flere måder at bruge remarketing på – hvad der er bedst afhænger af, hvad din virksomhed sælger og hvordan.
Tag kontakt til os på telefon 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk for at høre mere om dine muligheder. Vi vil gerne fortælle, hvordan også din virksomhed kan øge toplinjen med remarketing og hvordan vi kan gøre det!
DK-31929407