Splittest dine Facebookannoncer

Splittest annoncer

Langt de fleste virksomheder annoncerer i dag på Facebook. Med mere end 3,5 mio. danske brugere er det også det oplagte valg, da din målgruppe helt sikkert er på det sociale medie.

Desværre er der mange virksomheder, der ikke formår at udnytte Facebooks potentiale inden for annoncering. Mange fristes til at booste et opslag, som de lige har lavet, da annoncen så når ud til langt flere personer. Det kan dog være spild af annoncekroner at booste opslag.

Facebooks annoncestruktur

Alle annoncer, du laver på Facebook, bliver opbygget efter følgende struktur:

Kampagne -> Annoncesæt -> Annoncer

Kampagnen er der, hvor du angiver, hvad formålet med annoncen er, eksempelvis trafik til hjemmesiden, konverteringer, lead ads osv. Du kan kun vælge ét formål for hver enkelt kampagne.

Annoncesæt kan oversættes til målgrupper. Det er altså under annoncesæt, at du angiver hvilke målgrupper, du gerne vil nå ud til. For hver kampagne kan du opsætte en række forskellige annoncesæt eller målgrupper.

Annoncer siger sig selv: Det er selve annoncen/ annoncerne, som bliver vist hos dine målgrupper.

Boostede opslag bliver også opbygget efter denne struktur. Boostede opslag vil dog kun have ét annoncesæt og én annonce. Netop fordi der kun er ét annoncesæt, vil langt de fleste derfor også lave deres målgrupper enormt store.

Stop de boostede opslag

Stop boostede opslag

Måske tænker du nu, at store målgrupper må være godt. At des flere personer, du når ud til, des bedre. Det er dog ikke altid tilfældet!

At booste opslag mod store målgrupper er som at skyde med spredehagl: Du ved ikke helt hvad (eller hvem) du rammer. Det betyder derfor også, at du ikke lærer, hvem din målgruppe er, og hvem, der reagerer på dine annoncer.

Når man ikke lærer noget nyt, så fortsætter man altså med de dårlige vaner – og så får du aldrig mere ud af dine Facebookannoncer.

Få mere ud af dine annoncekroner

Når du begynder at arbejde målrettet med Facebooks annoncestruktur, vil du også hurtigt lære, at splittests er meget værdifuld for din forretning. Facebook hjælper dig nemlig med at finde ud af, hvilket annoncesæt og hvilken annonce, der giver de bedste resultater – og det sker helt automatisk!

Der er selvfølgelig en del forarbejde i at definere (mindre) målgrupper, samt at udarbejde forskellige variationer af dine annoncer. Men bortset fra det er det reelt set helt gratis at splitteste dine annoncer. Du skal altså ikke betale mere, bare fordi du ønsker at splitteste.

Hvordan splittester jeg så mine annoncer?

Sådan splittester du

Du kan splitteste både dine annoncesæt og dine annoncer. Når du splittester dine annoncesæt, bliver din målgruppe delt op i tilfældige grupper. Grupperne opdeles ud fra nogle variabler, som du selv angiver.

På samme måde kan du også splitteste annoncer. Du kan altså teste, hvilken type annonce, der performer bedst; om det er videoannoncer, enkelt billede, karrusel osv. Det kan også være at du vil teste forskellige tekster op mod hinanden.

Opsummering

Nu er vi enige om, at du aldrig booster et opslag igen, ikke?

Facebooks annoncestruktur er bygget til, at du kan splitteste dine annoncer og dine målgrupper. Splittests er et effektivt redskab, når du skal lære, hvilken målgruppe, der tager bedst imod dine annoncer, eller hvilken målgruppe, der konverterer bedst. Med splittests lærer du også, hvilket annonceformat, din målgruppe reagerer på.

Splittests er altså uundværlige, hvis du vil lære din målgruppe at kende, samt hvis du vil have mest muligt ud af dine annoncekroner.

Vil du lære mere om Facebookannoncering? Vi afholder skræddersyede workshops i Facebookannoncering. Du kan også udfylde kontaktformularen herunder, så tager vi en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen