SEO på LinkedIn: 15 tweaks, du kan lave nu
LinkedIn er mere end blot et professionelt netværk, hvor du har mulighed for at holde dig ajour med kollegers jobsøgen og igangsætte egen.
Det er også en stærk kanal til søgemaskineoptimering af dig og din virksomhed, hvis du bruger det amerikanske netværk på den rigtige måde.
LinkedIn er på linje med Twitter, YouTube, Google Plus og andre netværk et stærkt domæne. Domænet har stor troværdig i Googles søgeresultater – og optimerer du din egen LinkedIn-profil vil du ikke alene have mulighed for at sende værdi fra din LinkedIn-profil videre, men også at bruge den som et resultat i sig selv.
Det vil vi gerne hjælpe dig videre med i denne ultimative tjekliste til SEO på LinkedIn.
Tjeklisten er struktureret som en guide, du kan printe ud og løbende krydse af. Gennemfører du alle punkterne får du det maksimale ud af din LinkedIn-profil – og det behøver ikke at tage meget mere end et par timer. Sæt dig til rette og gør dig klar til at bruge LinkedIn lidt smartere, end alle andre!
Send SEO-værdi videre fra din LinkedIn-profil
Først vil vi kigge på de muligheder du har fået at sende værdi videre fra din LinkedIn-profil til fx firmaside i form af links.
Brug blog-funktionen: Har du haft din LinkedIn-profil i et stykke tid og er den i øvrigt aktiv kan du anmode om mulighed for at skrive blogindlæg direkte på LinkedIn. Fordi at domænet er stærkt vil dine blogindlæg rangere udmærket i søgeresultaterne samtidigt med, du har mulighed for at sende links videre fra dine indlæg til fx din virksomhed.
Brug ankertekster under mine links: Du har mulighed for at lave 3 udgående links på din profil. Som standard kan du vælge at lave links med ankerteksten ”Min blog” eller ”Min firmahjemmeside”, men vælg i stedet muligheden for selv at vælge dine ankertekster (Custom URL) og kald din firmahjemmeside for ”Min tømrerforretning i Aarhus’ hjemmeside”. Med ankerteksten sender du et mere præcist signal til Google om, hvad der linkes til.
Få din LinkedIn-profil til at rangere i søgeresultaterne
Herfra skal det handle om at behandle din LinkedIn-profil som en landingsside i sig selv, der skal optimeres. Du har mulighed for at ranke din LinkedIn-profil på søgninger som:
- Dit navn
- Jobtitel (folk, der leder efter arbejdskraft med dine kompetencer)
- Kompetencer
- Din virksomhed eller arbejdsgivere
I det hele taget vil du have nemt ved at rangere din LinkedIn-profil, når folk søger enten efter dig eller det du kan – og det er spændende placeringer, hvis du fx er konsulent og sælger din tid!
De nedenstående tips er nyttige til at rangere såvel i Googles søgemaskine som i LinkedIns egen, der bruges af mange tusinde danskere hver eneste dag.
Upload et billede: En LinkedIn-profil uden et billede er en bil uden hjul – det kommer du ingen vegne med. LinkedIn er et professionelt netværk og det bør dit billede også afspejle. Tænk over hvilkedet billede, du gerne vil have en headhunter ser, når de leder efter en person med dine kompetencer.
Skriv titel ind i dit navn: I stedet for ”Niels Nielsen” kan du i navnefeltet kalde dig Niels Nielsen, IT-konsulent”. På den måde rangerer du bedre i søgninger på såvel Google som LinkedIn, når der bliver søgt efter en IT-konsulent. Det er en tand uortodokst, men det kan være et meget effektivt trick til at rangere bedre i de vigtige titel-søgninger.
Udfyld erfaringer: Dine erfaringer med tidligere projekter og arbejdspladser er en oplagt mulighed for, at du kan både promovere dig og dine evner – og få flere søgeord ind på din profil. Skriv dit søgeord i titlen for hvert job, så en erfaring fx hedder ”IT-konsulent inden for serverdrift” – og ikke blot ”IT-konsulent” eller ”Serverdrift”.
Udfyld interesser: Mange LinkedIn-brugere skriver deres personlige interesser (snowboard og bagning) under ’interesser’. Det er ikke forkert, men det er bedre søgemaskineoptimerings-praksis ud af at skrive dine professionelle interesser ind i stedet for. Udnyt muligheden for at skrive dine arbejdsområder som IT-ekspert, retsområder som advokat og lignende ind under interesser. Det er flere søgeord til søgemaskinerne, der herved kan lede flere besøgende mod din profil.
Udfyld din profiltekst: Din profiltekst er et af de primære elementer LinkedIn har at rangere din profil efter. Sørg derfor for at udfylde denne. Som tommelfingerregel, så skriv da gerne 250 + ord om bl.a.:
- Dine arbejdshistorie
- Dine kompetencer, herunder hvad du har specialiseret dig i
- Hvordan du kan blive kontaktet
- Og eventuelt – hvis du er jobsøgende – hvad du er interesseret i
Sørg for med forskellige afsnit at gøre det nemt at læse din profiltekst. Bliver læseren mødt af én mur på 15 sammenhængende linjer falder læseren også fra igen.
Få din egen URL: I stedet for at have en række numre kan du få dit navn op i URL’en for din LinkedIn-profil – præcis som du kender det fra Facebook.
Deltag i relevante grupper: Der er to gode grunde til, at du skal deltage i relevante grupper inden for dit felt.
- Du får links som medlem fra gruppen til din profil og får derved en internt stærkere profil
- Det kan hjælpe Google med at rangere din profil for IT-konsulenter i København, hvis du er med i LinkedIn-gruppen af samme navn og har et link fra denne
Hvis det er en åben gruppe – der derved kan indekseres af Google – bør du også deltage og hjælpe gruppens medlemmer videre hvor du har mulighed for det.
Vær specifik i dine jobbeskrivelser:
Selvom du har arbejdet som IT-konsulent er ”IT-konsulent” i din jobtitel ikke særligt sigende. Skriv i stedet ”IT-konsulent inden for Linux-servere”, ”IT-konsulent inden for online marketing” eller hvad du har arbejdet med og hjælp derved Google som LinkedIn med at sende de rigtige besøgende ind til dig.
Få og giv endorsements
Endorsements – eller anbefalinger på godt dansk – er din mulighed for at give et klap på skulderen til andre og modtage samme. Selvom det ikke er direkte bevist er der en generel opfattelse af, at LinkedIn vægter profiler med mange endorsements højere end de profiler med få i de interne søgeresultater.
Det giver også mening – uanset endorsements er relativt nemt at manipulere med er det et godt signal til at skelne en aktiv og dygtig person fra flokken. Vær ikke nærig med dine endorsements – og vær ikke bange for at bede andre om at give dem til dig.
Brug ”Projects” på din profil
LinkedIn giver dig mulighed for at vise noget af det arbejde du har udført under ”Projects”. Er du grafik designer kan du lægge en del af din portefølje ind her fx
Brug Projects, hvis du har mulighed for det – det er en relevant udvidelse af din profil, og når du opdaterer Projects med nyt indhold kommer det ud i strømmen hos alle dine forbindelser.
Få flere forbindelser
Nu vi er inde på Forbindelser skal du ej heller være nærig med dine LinkedIn-anmodninger.
Du skal ikke ukritisk sende til alle – men de, du har en forbindelse med bør du også forbinde med på LinkedIn. I sidste ende er det et socialt (om end professionelt) netværk og din profil bliver stærkere, når du er forbundet med andre personer.
Del indhold
En aktiv profil kan meget vel tænkes at stå bedre i LinkedIns interne søgemaskine end en inaktiv.
Vær derfor ikke bange for at dele indhold i form af statusopdateringer – hvis du fx har vundet en sag som advokat, færdiggjort årets regnskaber som revisor eller som tømrer har færdiggjort et hus. Har du en anledning til at lægge et billede og en opdatering op, så udnyt muligheden for at skabe engagement fra dit netværk og gøre opmærksom på dig og din profil.
Link til din profil andre steder fra
Ligesom du kan linke fra din LinkedIn-profil kan du også linke til den fra dine egne kilder og derved skabe en endnu stærkere kilde. Når du linker til din LinkedIn-profil øger du sandsynligheden for, at den fremvises i Googles søgeresultater – links fra andre sider til din profil hjælper dig dog næppe i LinkedIns interne søgninger.
Ufiltreret deling af indhold på LinkedIn
Følger du ovenstående liste får du det bedste ud af LinkedIn – især, når du fortsætter med at dele indhold og fortsætter med at skabe nye forbindelser.
Lige på det punkt minder LinkedIn og søgemaskineoptimering – du skal kontinuerligt arbejde med at skabe mere indhold og flere links med søgemaskineoptimering, ligesom du har behov for flere forbindelser og at dele mere indhold på LinkedIn.
Men for dit besvær bliver du belønnet med synlighed på et professionelt netværk, de færreste er i stand til at udnytte potentialet i.
Vidste du eksempelvis at:
- Dit indhold deles ud til hele dit netværk og ”censureres” ikke af algoritmer, som det er tilfældet på Facebook, hvor det blot er en brøkdel af dine ’venner’ der ser dine opslag
- Du har mulighed for at lave annoncer på LinkedIn, der rammer forskellige jobtitler, grupper og lignende
- LinkedIn er en stærk kanal til flere B2B-kunder, hvis du benytter gruppe- og annoncefunktionerne
Fordi at så få er i stand til at udnytte LinkedIns potentiale er din gevinst ved at gøre det endnu større – du har tjeklisten her og nu er det din tur til at arbejde!
DK-31929407