Ny Snapchatopdatering ændrer vilkårene for medier og influencers

Snapchat opdatering

Der var en del forvirring, da det sociale medie Snapchat lavede en opdatering af deres app. En opdatering, der betød, at brugerne blev mødt af et markant anderledes design. Noget, der fik brugere verden over til straks at rette kritik af den nye version.

Men som med så mange andre nye ting, kræver de blot tilvænning. Tænk blot tilbage til nogle af de utallige designændringer Facebook har lavet, som hver gang har skabt røre hos brugerne, der nu pludselig ikke kunne finde rundt på siden.

Men der er en mening med galskaben i den nye Snapchat-opdatering. Det handler nemlig om meget andet end blot et ændret og nyt design. Snapchat har forsøgt at gøre brugeroplevelsen bedre, og give brugerne en mere overskuelig og positiv oplevelse, samt at skille venner fra medier.

Opdag nye influencers og medier

Ifølge Snapchat selv, er grunden til den nye ændring, at de har fået en del kritik for at venner og andre indholdsskabere blev blandet sammen i et stort uoverskueligt mix.

Derfor har medier, organisationer og andre indholdsskabere nu fået deres helt eget site – kaldet Discover, som findes til højre for kameraet. Her vil historier fra de medier og influencers, du i forvejen fulgte nu dukke op i toppen af feedet.

Udover det, vil der også blive vist en lang række andre influencers, nyhedsmedier og lignende længere nede i feedet. Alt sammen med det formål, at det skal blive nemmere at finde frem til dem, der laver indhold, du er interesseret i.

På samme måde har man skåret de personlige venner fra, og givet dem deres eget feed til venstre for kameraet. På den måde bliver vennernes historier nu adskilt fra andre indholdsskabere.

En ny mulighed eller en kæp i hjulet?

Den nye opdatering vil uden tvivl få de store spillere på Snapchat til at holde vejret, for det er ikke småting, der er ændret. Nu skal brugerne nemlig aktivt vælge, at de vil se indhold fra personer og organisationer, de ved, forsøger at sælge et budskab eller produkt.

Der er derfor en mulighed for, at nogle brugere udelukkende vil kigge på historier fra deres nære venner, og dermed skære de kommercielle spillere væk.

Samtidig åbner Snapchats ”Discover”-feed dog op for, at influencers og store virksomheder kan få fat i nye følgere, hvis de formår at dukke op i dette feed. Det kræver, at du i første omgang har en relativt stor følgerskare. Det vil Snapchat bedømme som et tegn på, at du skaber relevant indhold. Derfor vil de give dig mulighed for at komme bredere ud.

Det er altså primært de helt store spillere, der vil få mulighed for at blive endnu større med den nye opdatering. Sandsynligvis også fordi, at Snapchat ønsker at holde fast i deres brugere, og dermed lokke dem til via kendisser og store brands.

Worst case scenario

Betyder det så, at man som lille virksomhed har mistet alle chancer for at slå igennem på Snapchat? Nej, er det korte svar.

Det giver potentielt nogle udfordringer, men det er langt fra umuligt at bruge Snapchat til at nå ud til potentielle kunder. Derudover skal man holde sig for øje, at de følgere du allerede har, stadig vil se dit indhold i toppen af feedet. Du vil altså stadig have det forspring i forhold til andre influencers.

Udfordringen bliver, at der muligvis vil være en del brugere, der aldrig kommer ind på Discoversiden, og dermed ikke kommer til at se dit indhold. Også selvom de i forvejen fulgte dig.

Derfor handler det stadig i høj grad om at forsøge at skaffe følgere, som er villig til at bruge tid på dit indhold.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

 

Tobias Birk Hansen

Tobias er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har sine spidskompetencer inden for at skabe indhold af højeste kvalitet. I kraft af sin uddannelse er han godt rustet til at hjælpe vores kunder med en bred vifte af kommunikationsopgaver.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *