Nyhedsbreve | Kend din målgruppe og deres personlighed
Nyhedsbreve er en billig og effektiv måde at markedsføre sig på. Dine nyhedsbreve sendes nemlig direkte til din målgruppes online brevkasse. Derudover kan du benytte dig af diverse programmer, såsom Mailchimp, til at automatisere udsendelsen, hvis blot du har en e-mail liste over dit ønskede segment. Du kan også benytte Mailchimp til at analysere data eller køre splittest af dine nyhedsbreve. Det vil altså sige, at nyhedsbreve kan være en god måde at markedsføre sig på, hvis ens e-mails faktisk bliver åbnet og læst af modtageren. Åbningsraten for nyhedsbreve er nemlig ikke særlig høj. Du kender det måske fra din egen indbakke. De fleste nyhedsbreve er irrelevante eller ligegyldige for læseren, hvilket gør at vedkommende ikke engang gider at åbne e-mailen. Du skal gerne undgå selv at havne i den uåbnede-kategori. Det er derfor vigtigt, at du får udarbejdet nogle gode nyhedsbreve, som dine læsere har lyst til at åbne og læse. Når du skal skrive dine nyhedsbreve, skal du derfor kende din målgruppe, og vide hvordan du skal henvende dig til dem. De retoriske indgangsvinkler er nemlig meget forskellige alt afhængigt af din målgruppes karakteristika. En måde du kan lære din målgruppe bedre at kende på er derfor ved at beskrive deres overordnede emotionelle profil.
Emotionelle beslutninger
Martin Lindstrøm og mange andre eksperter har bevist, at 80 % af alle beslutninger bliver truffet på et emotionelt grundlag. Dette betyder, at markedsføring som udgangspunkt skal fokusere på de emotionelle virkemidler for at have succes. Du altså finde ud af, hvilke virkemidler din målgruppe er ekstra modtagelig overfor. Formålet med dit nyhedsbrev er trods alt at overbevise dine læsere om, at de skal købe dit produkt/ydelse.
Kundemagneterne har udviklet en let forståelig og overskuelig metode til at differentiere og forstå fire emotionelle arketyper; den røde, blå, gule og grønne. Efter dette afsnit vil vi præsentere dig for hver arketypes grundtræk, og de virkemidler du skal benytte i nyhedsbrevene for at opnå maksimal effekt ved de forskellige arketyper. Arketyperne skal ikke ses som værende hele personligheden af et menneske, men den karakter vedkommende tager, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev. For eksempelvis forventer folk to forskellige slags nyhedsbreve, når de tilmelder sig henholdsvis et nyhedsbrev på en webshop, der sælger bæredygtigt tøj og et konsulentbureau, der hjælper virksomheder med søgemaskineoptimering. Det er også to forskellige retoriske indgangsvinkler, der skal være i de to nyhedsbreve. Dine læsere vil altså være en af arketyperne, og du skal derfor prøve at tilpasse din kommunikation til dem.
Zapperen (den røde)
De er meget nysgerrige og urolige. Deres mål er at være de første, hvilket gør at de konstant holder sig opdateret omkring tidens trends og produkter. Du kan derfor fange deres opmærksomhed ved at tilbyde dem noget, som ingen andre har fået fat i endnu. Dette kunne være informationer, produkter eller værktøjer. Det er vigtigt, at du pirrer deres nysgerrighed og fortæller dem, at de hører til fåtallet, som har fået fat i denne information eller dette produkt. De skal helst føle sig unikke. Du skal helst undgå gentagelser, da de kun er interesseret i det nye. En anden måde at fange deres opmærksomhed, er ved at skille sig ud, da de værdsætter det spontane og anderledes.
Jakkesættet (den blå)
Vedkommende er meget analytisk og strategisk anlagt. Succes er målet, hvilket gør at de går meget op i præstationer. En god måde at markedsføre sig til denne type, er ved at vise, hvad andre har opnået ved brug af dine ydelser og produkter. De elsker nemlig succeshistorier. Det er også en god idé at vise statistikker og grafer til at understøtte dine argumenter, da du hermed virker mere troværdig overfor læseren. Derudover kan du benytte dig af udsagn fra eksperter på området til at underbygge dine argumenter og styrke din faglige profil. Generelt går den blå type meget op i, hvad du kan gøre for ham/hende.
Moder Teresa (den gule)
De er moderlige og vil gerne hjælpe andre, hvilket gør at de bliver tiltrukket af sociale fællesskaber. Det er vigtigt, at du henvender dig til vedkommende med en personlig tone. Det er en god idé at fortælle lidt om dig selv, så de føler, at de kender dig. Du kan inddrage spørgeskemaer og opfordre til en efterfølgende kontakt, hvis de har spørgsmål til dit nyhedsbrev. Det er vigtigt, at du så vidt som muligt prøver at undgå praleri og åbenlys reklame.
Som-jeg-plejer (den grønne)
De går op i traditioner og kan godt lide det kendte. Tingene skal helst være gennemskuelige og have en nedskrevet procedure. De er meget loyale overfor brands, da de ikke kan lide at udforske nye ting, som er usikre. Dette gør også, at de er svære at få fat i. Du kan dog fange dem ved at udarbejde materiale, der er meget procesorienteret, såsom guides. Det er dog en langsom proces at få dem overbevist til at skifte brand, derfor skal du lægge vægt på din stabilitet og dine referencer fra nuværende kunder. Skab et univers, hvor de føler sig trygge nok til at være kunde hos dig.
Hvis du vil læse yderligere omkring, hvordan man udarbejder et godt nyhedsbrev, som faktisk bliver åbnet af modtageren, er du velkommen til at læse vores artikel ‘Nyhedsbreve | Få dine læsere til at åbne e-mailen‘.
Vi håber, at denne artikel har hjulpet dig med at forstå din målgruppes karakteristika, så du kan forbedre kommunikationen mod dem. Hvis du gerne vil have hjælp til at gennemgå eller udføre e-mailmarkedsføring, kan du altid kontakte et professionelt online markedsføringsbureau.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407