Derfor er kundecases vigtige
– og sådan bruger du dem

Hvis du nogensinde har købt et produkt, enten helt eller delvist, baseret på en kundeudtalelse, ved du nok også godt, hvor effektive de kan være. Bruger du dem rigtigt, kan kundeudtalelser nemlig være effektive til både at skabe opmærksomhed omkring dit produkt/service og få kunderne til rent faktisk at foretage et køb.

For selvom du har et godt produkt og en god marketingstrategi, så vil dine besøgende hellere lytte til andre eksisterende kunder. Dine tidligere kunder ved nemlig, hvordan det er at samarbejde med dig eller bruge dit produkt, og derfor vil dine besøgende langt hellere lytte/læse om rigtige kundeoplevelser, frem for at høre dig trutte i eget horn.

I artiklen nedenfor kan du blive klogere på, hvorfor det er vigtigt med gode kundeudtalelser, hvordan du kan bruge dem, samt hvordan du nemt får dine kunder til at give gode udtalelser til dine cases.

  1. Derfor er kundeudtalelser vigtige
    1. Kundeudtalelser er social proof
    2. Fokuserer på kundens oplevelser
    3. Skaber troværdighed og tillid
    4. Viser rigtige problemer der er løst
  2. Sådan bruger du dine kundeudtalelser
    1. Brug dem på hjemmesiden
    2. Lav en case side
    3. Del dem på de sociale medier
    4. Benyt dem som top funnel
    5. Lav en video
  3. Sådan får du lavet gode cases
    1. Find de gode historier
    2. Giv dem en gulerod
    3. Hav dine spørgsmål parat
    4. Få kundens accept
  4. Brug kundeudtalelser som en del af din markedsføring

Derfor er kundeudtalelser vigtige

Hele formålet med kundeudtalelser er at tiltrække flere leads og konvertere dine besøgende til faktiske købere. Men der findes flere gode grunde til, at kundecases er vigtige for din virksomhed.

Kundeudtalelser er social proof

Når vi handler på nettet, vil vi gerne overbevises om, at det produkt vi kigger på, er det helt rigtige for os. Vi vil se, at andre også har købt det produkt og er blevet glade for det, og har fået de resultater, som vi måske også håber på. Hvis du formår at lave en god kundecase, vil disse kunne overbevise dine besøgende ved at svare på alle bekymringerne som de evt. måtte have.

Fokuserer på kundens oplevelse

Rigtig mange virksomheder har fokus på dem selv, hvilket ofte også kommer til udtryk i deres markedsføring. Problemet er blot, at kunderne ikke gider høre på din egen fortælling om, hvor dygtig du er til dit arbejde eller til at lave et produkt. Det vil de hellere se fra andre kunder. Kundeudtalelser fokuserer på dine kunders oplevelse af din service eller dit produkt, og er derfor ideelle til at skabe flere leads.

Skaber troværdighed og tillid

Udtalelser fra dine kunder kan være med til at skabe troværdighed og tillid til din virksomhed, fordi det giver dine besøgende mulighed for at se, at andre kunder har købt dine produkter og er glade for dem. Ligesom besøgende researcher inden et køb og læser anmeldelser af virksomheder på eks. Trustpilot, vil besøgende også være langt mere tilbøjelige til at stole på en skrevet udtalelse fra dine glade kunder eller en video, der fortæller om, hvad kunden fik ud af jeres samarbejde. Glade kundeudtalelser giver køberne tillid til, at de rent faktisk får noget ud af deres penge, og at de derfor sagtens kan investere i produktet.

Viser rigtige problemer der er løst

Kundecases er ideelle til at vise dine potentielle nye kunder, hvilke problemer andre er kommet med til dig, hvor du eller dine produkter har løst problemet for dem. Hvis du ovenikøbet benytter dig af video, bliver din kundeudtalelses langt mere effektiv til at overbevise andre besøgende med samme problem. Nye kunder med samme problem har således mulighed for at se, at det rent faktisk kan lade sig gøre at løse det hos lige netop din virksomhed.

Sådan bruger du dine kundeudtalelser

Brug dem på hjemmesiden

Dette er nok det første og vigtigste sted at have dine kundeudtalelser. Din hjemmeside er det første sted, dine besøgende kigger, hvis de har hørt om dig fra venner eller bekendte, set dig på de sociale medier eller lign. Derfor er din hjemmeside selvfølgelig også stedet til dine cases. Når du giver kunderne informationen om dine produkter, og hvilke problemer du har løst, bliver det nemmere at overbevise kunderne om, hvor gode dine produkter er.

Lav en case side

Mange virksomheder har så mange referencer og kundecases, at de simpelthen er nødt til at være på en side for sig selv. Og det er faktisk en rigtig god måde at gøre det på, hvis du ikke synes det passer ind andre steder. Lav et menupunkt på din hjemmeside som hedder kundecases, og læg så alle dine referencer med tilhørende udtalelser, billeder/video m.m. herind. Sørg for, at hver eneste case kommer til sin ret, så der er god plads til hver case. Når du har en dedikeret side kun til dine cases, sikrer du dig også, at du bedre kan uddybe dem for dine besøgende, så de får en værdifuld indsigt i, hvad du har gjort for andre.

Del dem på de sociale medier

Dette giver lidt sig selv, særligt hvis du bruger de sociale medier til din markedsføring. Du skal selvfølgelig inkorporere dine cases på de sociale medier, for hvordan kan dine SoMe besøgende ellers vide, hvad andre har fået ud af dine services?

Dine kundecases kan blive postet i mange forskellige former, alt afhængigt af det medie du vælger. På Instagram kan du lave et billede med en kort udtalelse fra kunden, på Facebook en case video osv. Vær kreativ og vær heller ikke bange for at skifte format, hvis du ikke oplever de ønskede resultater.

Får du udtalelser direkte gennem de sociale medier, så husk også at dele dem med dine følgere/besøgende.

Benyt dem som top funnel

Rigtig mange udtalelser og kundecases bruges til at få overbevist kunden om, at de skal købe dit produkt, når de allerede er i overvejelses- eller købsfasen. Dvs. i bunden af din salgs/marketing tragt (funnel). Du bør dog også overveje at bruge dine udtalelser som første led i din marketing funnel. Det er her, du gør opmærksom på dit produkt. Bruger du dine cases rigtigt kan de være med til at skabe opmærksomhed omkring dit brand eller produkt, og faktisk være med til, at potentielle kunder finder dig interessant og dermed tjekker dig ud. Også selvom de overhovedet ikke var i nærheden af at ville købe noget.

Lav en video

Populariteten af video stiger og stiger, og derfor kan du med god grund lave dine kundecases til videoer. Her kan dine besøgende få lov at høre begejstringen i dine tidligere kunders stemmer, og de kan fornemme, hvem du er som virksomhed. Derudover har videoer vist sig at være enormt effektive til at overbevise købere, fordi det taler til alle sanser, og du har mulighed for at få meget mere med på kortere tid.

Sådan får du lavet gode cases

Nu ved du, hvorfor det er vigtigt med kundecases, og i høj grad også, hvor du kan bruge dem henne. Og så er tiden jo kommet til, hvordan du rent faktisk får en god case. For selvom det virker forholdsvis ligetil at udpege de gode kunder og bede dem lave en udtalelse, ligger der mere arbejde i det, hvis du gerne vil have kundecases der er inspirerende og konverterer.

Find de gode historier

Du skal selvfølgelig ikke hive fat i de negative historier. Men har du mange kunder, kan det godt være lidt tidskrævende at finde frem til de rette kunder. Udvælg de kunder, som har haft et særligt problem som du løste, eller en god succeshistorie med dit produkt. Det skal også helst være kunder som du i forvejen har en god relation til eller et længerevarende/igangværende samarbejde med. Det gør det også nemmere for dem at sige ja, når du spørger, om de vil deltage..

Giv dem en gulerod

Mange virksomheder vil gerne hjælpe hinanden. Problemet er blot, at rigtig mange har alt for travlt, og derfor kan det at udtale sig i et interview, telefonopkald eller lign. hurtigt blive nedprioriteret. Her er det vigtigt, at du fortæller dem, hvad de får ud af at hjælpe dig. Du vil unægtelig modtage en masse opmærksomhed, og forhåbentlig flere leads med dine cases, men hvad får dine kunder ud af at det? Gør det klart, at de bliver eksponeret for en ny målgruppe, og at de får øget brandkendskab ved at deltage i dine cases. Hvis dette ikke er incitament nok, kan du altid smide en ekstra gulerod oven i hatten i form af rabatkoder eller lign.

Hav dine spørgsmål parat

Når du har udvalgt dine kunder, og de har indvilget i at deltage, er det vigtigt at have styr på dine spørgsmål. Uanset om du taler med dem personligt, over telefon eller via e-mail, skal du stille dem konkrete spørgsmål til deres oplevelse med din virksomhed, så du er sikker på at få de resultater du ønsker. Desuden sikrer du dig også, at samtalen ikke kommer ud på et sidespor og tager flere timer.

Spørgsmål du kan stille kan eks. være:

  • Hvilket problem havde I, som I ønskede løst?
  • Hvad var løsningen?
  • Hvorfor valgte de lige netop din virksomhed?
  • Hvad var godt ved samarbejdet?
  • Vil de anbefale jer til andre, og hvorfor?

Taler du med dem personligt eller igennem telefon, vil det altid være en god idé at optage samtalen, så du bedre kan huske det og skrive det ned efterfølgende. Husk at orientere vedkommende om, at interviewet optages.

Få kundens accept

Når du har renskrevet dit interview, hvad enten det er en længere case eller blot en kort udtalelse, bør du sende det forbi kunden, så du er sikker på, at denne er indforstået med, hvordan deres virksomhed og medarbejdere bliver fremstillet. På den måde er du sikker på, at både du og kunde får det ud af det, som I ønsker.

Brug kundeudtalelser som en del af din markedsføring

Uanset din virksomhedsstørrelse vil du sandsynligvis kunne få gavn af at have kundecases/udtalelser på din hjemmeside eller de sociale medier. Når du skal finde de rette kunder, så sørg for, at det giver værdi for både dig, dine besøgende og de kunder som udtaler sig.

Brug dem i din content marketing, og se effekten af det. Har du brug for hjælp til at komme i gang, så står vi altid klar til at hjælpe, hvad enten det drejer sig om at skrive casen eller optage den på video. Ring til os på tlf. 70136323 eller skriv til os via nedenstående formular, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage

Maria Røser