Intern linkstruktur – det skal du vide

Intern linkstruktur

Når du arbejder med søgemaskineoptimering, så ved du også, at interne links spiller en rolle. Er du selv bevidst om, hvordan du har opbygget din interne linkstruktur? Eller hvis du er ved at udvikle en ny hjemmeside, har du så lagt en plan for, hvordan den interne linkstruktur skal opbygges?

Mange, der ikke arbejder med søgemaskineoptimering, tænker ikke over, hvordan de linker internt på deres hjemmesider. Det er dog en god idé at få styr på, da en god intern linkstruktur giver et boost til din søgemaskineoptimering.

Dét skal du vide om interne links

Interne links tjener et godt formål for din online synlighed samt din omsætning! Der er to parter, som nyder godt af en god intern linkstruktur: Google og dine besøgende.

Rent teknisk gør intern linkbuilding, at du hjælper Google (og andre søgemaskiner) med at forstå sidernes sammenhæng. Ligesom med ekstern linkbuilding handler det altså om, at du skal linke fra indhold, der er relevant for den side, der bliver linket til. Med intern linkbuilding skal du altså også kun linke til sider, som er relevant for den side, der bliver linket fra.

Når du linker internt på din hjemmeside, er der selvfølgelig også linkjuice, som bliver videregivet til dine andre undersider. Dette bidrager til højere rangeringer i Google.

For dine besøgende kan en god intern linkstruktur bidrage til en bedre brugeroplevelse, da du hjælper den besøgende videre. Det bliver altså lettere for den besøgende at klikke sig rundt mellem dine sider. Derfor kan en god linkstruktur ikke erstatte intern linkbuilding.

Menustrukturen er da også links?

Som nævnt ovenfor kan en god menustruktur ikke erstatte de interne links. Så snart en bruger skal bruge menuen for at komme videre på din hjemmeside, er der også en risiko for, at den besøgende forlader hjemmesiden.

Det betyder dog ikke at du helt kan undvære en god menustruktur. Bliver din menustruktur sat korrekt op med forskellige niveauer, hjælper du søgemaskinerne til at forstå hvilke sider, der hører under et givent emne. Eksempelvis ligger vores egen side om ’Søgemaskineoptimering’ under ’Specialer’ – lige som ’Annoncering på sociale medier’ ligger under ’Specialer’. Dermed ved Google, at disse to sider er på samme niveau, men om to forskellige emner.

Hvordan opbygger du en god linkstruktur?

Opbygning af god linkstruktur

Nu ved du, at interne links har til formål at koble relaterede sider tættere sammen, og at de hjælper de besøgende med lettere at navigere rundt på din hjemmeside.

Men inden du laver interne links på tværs af alle dine undersider, bør du overveje dette:

Hvad vil du gerne have den besøgende til?

Dine interne links kan være med til at hjælpe den besøgende den rette vej, hvis du vil have den besøgende til at konvertere. Her kan du igen tænke, hvad den besøgende er interesseret i, når han lander på en side. Hvad er så mest naturligt, at han gerne vil se eller læse mere om?

Hvordan skal dine ankertekster være?

Ankerteksten er den tekst, som du linker fra. Dine ankertekster bør indeholde det søgeord, som fortæller om, hvad der er på siden, der linkes til. Ved at bruge de søgeord, som landingssiden omhandler, fortæller du både de besøgende og søgemaskinerne, hvad de kan forvente, når de følger linket.

Du må aldrig linke fra ’klik her’, ’læs mere’ og termer, der minder om disse. Gør du dette, vil søgemaskinerne ikke kunne afkode, hvad der ligger bag linket, og du får altså ikke tilført den værdi, siden ellers ville få.

Brug dine tekster aktivt, når du vil linke til andre sider. Sørg for, at den ankertekst, du linker fra, er en del af din tekst. På den måde fremstår linket naturligt.

Det er vigtigt, at du ikke bruger den samme ankertekst gang på gang, selvom det er den samme side, du linker til. Sørg for at skabe lidt variation – lige som dine besøgende også ville bruge forskellige søgefraser, når de søger på Google. På den måde kan du også bruge dine long tail søgefraser.

Tydeliggør hvor på siden den besøgende er

Hvis din hjemmeside består af mange forskellige sider i forskellige niveauer, er det en god idé at bruge brødkrummer (breadcrumbs). Brødkrummer fortæller dine besøgende, hvor i din hjemmesides hierarki, de befinder sig.

Brødkrummer hjælper altså de besøgende med at finde tilbage, hvor de kom fra. Det kan også være, at en besøgende er landet på en produktside, og gerne vil se, hvad der ellers gemmer sig i kategorien; med brødkrummer er det let for den besøgende at gå et skridt tilbage i hierarkiet.

Derudover hjælper brødkrummer også Google med at aflæse din hjemmesides struktur.

Afsluttende bemærkninger

 

Naturlige og relaterede links

Når du optimerer din interne linkstruktur, så handler det i bund og grund om, at dine links skal være naturlige og være relateret til sidens indhold. Tænk altid over, hvordan du kan gøre det mere brugervenligt – det er jo trods alt brugerne (dine besøgende), som du skal holde på din hjemmeside.

 

Don’t overdo it! Du får ikke mere ud af at fylde alle dine undersider med links. Tværtimod vil det fjerne noget af værdien, da der er risiko for at Google ikke crawler din side.

Ëndeligt bør du aldrig bruge nofollow-links, når du linker internt. Bruger du nofollow, fortæller du reelt set Google, at du ikke vil stå inde for indholdet på siden – og det er jo ikke tilfældet med din egen hjemmeside (og hvis det er bør du overveje at skrive siden om eller slette den).

 

Hvis du har brug for hjælp til at optimere din interne linkstruktur, står vi klar til at hjælpe dig. Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen